  • 11. Data: 2015-11-19 09:52:22
    Temat: Re: Protokół z rozprawy - brak pytań
    Od: "A. Filip" <a...@b...pl>

    Marek <f...@f...com> pisze:

    > Pytanie ile jeszcze takich urągających rozumowi tradycji i zwyczajów
    > jest w naszym sądownictwie, bo nie ulega wątpliwości, że jest tego
    > więcej.
    >
    > Ale nie chodzi o to, że czasami trafi się idiota co coś głupiego
    > zarządzi, bo ma taką możliwość w danej chwili. Smutne jest to, że cały
    > aparat bezrefleksyjnie to stosuje.

    Tak jeszcze pewnie długo pozostanie i trzeba będzie z tym żyć długo,
    ale ja nie jestem zwolennikiem zalecania "cierpienia z pokorą *i w milczeniu*".

    --
    A. Filip
    Co łysemu po złotym grzebieniu? (Przysłowie ormiańskie)

  • 12. Data: 2015-11-19 11:06:08
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Wed, 18 Nov 2015 19:55:40 +0100, w
    <a...@n...neostrada.pl>, Marek <f...@f...com>
    napisał(-a):

    > Czy to normalne, że protokóły z rozpraw mają następującą formę:
    >
    > "Na pytanie obrońcy oskarżonego xy odpowiada: ...."
    > "Na pytanie obrońcy oskarżonego xy odpowiada ..."
    >
    > W miejscu ... jest odpowiedź ale dlaczego protokół nie zawiera pytań
    > tylko z kontekstu trzeba się domyślać jakie było pytanie??

    Nie nagrywa się obecnie rozpraw?

  • 13. Data: 2015-11-19 11:06:54
    Od: n...@t...net.pl

    W dniu czwartek, 19 listopada 2015 09:12:39 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Zgaduję: kiedyś tak ktoś kazał i bezmyślnie to się stosuje? Jak ten
    > system ma działać prawidłowo jak nie ma tW ZWYCZAJU (!!??) tak
    > oczywistej rzeczy jak precyzyjny i rzetelny protokół?? No ja pier...
    > to są chyba jakieś kpiny.
    >
    > --
    > Marek

    Nie uczestniczę w rozprawach sądowych ale na filmach często
    prawnicy posługują się łacińskimi formułkami bez tłumaczenia
    ich na polski. Jak dla mnie to brak prawa do riposty dla osoby
    nie znającej łaciny. Językiem urzędowym powinien być polski.

    Andrzej.

  • 14. Data: 2015-11-19 11:18:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    >Ależ to bezsens, a jeśli odpowiedź będzie tylko "tak", to co wtedy?
    >Czym ta praktyka jest uzasadniona?
    > Jak biegły ma napisać rzetelną opinię, gdy musi opierać się na
    > domysłach z akt?

    A czy biegly pisze opinie na podstawie akt ?

    J.

  • 15. Data: 2015-11-19 11:43:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 19 Nov 2015 11:18:57 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A czy biegly pisze opinie na podstawie akt ?

    Rotfl, no a na podstawie czego innego mógłby pisač?
    Kolejny absurd, jest taki, że biegły dostaje komplet kilku kg
    oryginałów akt a nie elektronicznej kopii. To tłumaczy czemu okładki
    akt w większości wyglądają jakby psu z gardła wyjęte.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2015-11-19 12:00:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 19 Nov 2015 11:06:08 +0100, "rg" <n...@o...pl>
    wrote:
    > Nie nagrywa się obecnie rozpraw?

    Była jakiś czas temu dyskusja na ten temat, nawet jest jeden prawnik
    aktywista co o to walczy. Z tego co się orientuję nie jest to
    obowiązek a jedynie rzadki obyczaj (zależny od rodzaju postępowania),
    w ogólnych przypadkach rejestrowanie do celów medialnych a nie
    procesowych musi wyrazić zgodę sąd i strony.

    Ten prawnik o którym wspomniałem (niestety nie pamiętam nazwiska ale
    często jest komentatorem w mediach) wyraża opinię z własnego
    doświadczenia, że rejestracja rozpraw i zeznań jest konieczna właśnie
    z powodu nierzetelnych i nieprecyzyjnych protokołów. Sprawy często
    wędrują przez różnych sędziów i prokuratorów, którzy nie byli
    świadkami poprzednich zeznań oraz ich charakteru, zachowania stron
    itp. Opinię i wiedzę ze stanów faktycznych mogą wyrabiać sobie tylko
    na podstawie lektury lakonicznych protokołów. Dodając do tego fakt,
    że często jest tak, że sprawy mają przydzielane z "łapanki" kilka
    godz. przed rozprawą, jest niemożliwocią aby rzetelnie się do nich
    przygotować.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2015-11-19 16:49:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-11-15 o 09:12, Marek pisze:

> [...]
    > system ma działać prawidłowo jak nie ma tW ZWYCZAJU (!!??) tak
    > oczywistej rzeczy jak precyzyjny i rzetelny protokół?? No ja pier... to

    Kiedyś ktoś, to już na pewno w czasach międzywojennych - widziałem takie
    stare protokoły. Jeśli sąd uznaje, że ma znaczenie szczegółowy zapis, to
    albo wzywa stenotypistę, ale nagrywa rozprawę. Inaczej tego by się
    normalnie nie dało prowadzić. Czasem świadkowie pół godzina gadają, a
    istotne z tego jest kilka słów.

  • 18. Data: 2015-11-19 16:51:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-11-15 o 09:38, Marek pisze:
> [...]
    >
    > Ale nie chodzi o to, że czasami trafi się idiota co coś głupiego
    > zarządzi, bo ma taką możliwość w danej chwili. Smutne jest to, że cały

    A znasz jakikolwiek kraj na świecie, w którym protokoły są scenotypizowane?

  • 19. Data: 2015-11-19 16:55:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-11-15 o 11:43, Marek pisze:

    > Rotfl, no a na podstawie czego innego mógłby pisač?

    Ni wiem, co by to miała być za opinia. Normalnie, to na dowodach się
    opiera. Ale nie chciałem z tym polemizować, bo może do czego komuś to
    potrzebne.

    > Kolejny absurd, jest taki, że biegły dostaje komplet kilku kg oryginałów
    > akt a nie elektronicznej kopii. To tłumaczy czemu okładki akt w
    > większości wyglądają jakby psu z gardła wyjęte.

    Jeśli to ma być opinia grafologiczna, to oczywiście musi być oryginał.
    Ale w innych wypadkach często biegłemu daje się kserokopie albo zgoła
    skany na płycie.

  • 20. Data: 2015-11-19 17:08:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19-11-15 o 09:17, Marek pisze:

    > Jasne, bo do spójności zeznań pytania są z reguły zbędne...

    Ba, czasem może tych pytań w ogóle nie być. Zauważ, że przede wszystkim
    świadek mówi, co mu wiadomo o sprawie to jest dowodem. Pytania mają na
    celu uszczegółowienie niejasności. Nie zawsze są konieczne.