  • 1. Data: 2004-08-03 12:03:20
    Temat: Problem - wypadek
    Od: "sramak" <k...@g...pl>

    Witam

    Mam pytanie. Zawoźiłem dzisiaj szefa samochodem firmowym w jego interesie i
    jak wracałem sam do firmy wpadłem na kałuży w pośłizg i uderzyłem w
    krawężnik. I koszty naprawy ja mam ponieść z własnej kieszeni.
    Dlaczegooooo???? A są to nie małe koszty bo prawie 500 zł, a przy mojej
    wypłacie to jest cholernie dużo. Czy ma do tego prawo??
    Bede wdzięczny za pomoc.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-08-03 12:29:36
    Temat: Odp: Problem - wypadek
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    Jeżeli wypadek nastąpił nie z twojej winy ( choćby nieumyślnej ) to
    pracodawca nie ma prawa żądać odszkodowania.

    brett

  • 3. Data: 2004-08-03 12:35:41
    Temat: Re: Problem - wypadek
    Od: "sramak" <k...@g...pl>

    no tak. to było tak ze przy zakręcie wjechałem w kałuże i samochód zamiast
    skręcić to pojechał prosto i nie zdołałem wychamować. I poprostu wjechałem w
    krawężnik.
    Dla informacji. W tej firmie kierowcą nie jestem. Moje stanowisko jest
    całkowicie inne.

  • 4. Data: 2004-08-03 12:38:15
    Temat: Re: Odp: Problem - wypadek
    Od: "Roman G." <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    brett <b...@i...com.pl> napisał(a):

    > Jeżeli wypadek nastąpił nie z twojej winy ( choćby nieumyślnej ) to
    > pracodawca nie ma prawa żądać odszkodowania.

    Przecież pisał, że nie dostosował prędkości do warunków.
    RG

  • 5. Data: 2004-08-03 13:06:52
    Od: Marcin Kwaśniewski <f...@z...gazeta.pl>

    Dnia 03.08.2004, w wiadomości <news:ceo0vm$ruq$1@inews.gazeta.pl> Roman G.
    napisał(a):

    > Przecież pisał, że nie dostosował prędkości do warunków.

    Ale nawet niedostosowanie prędkości (o czym jednak nie napisał, więc nie
    wiadomo, czy tak było) jest przecież winą nieumyślną, nieprawdaż?

    --
    Pozdrawiam,
    Kwas

  • 6. Data: 2004-08-03 15:15:38
    Od: Dredd<...@...pl>

    > koszty naprawy ja mam ponieść z własnej kieszeni.
    > Dlaczegooooo????

    Wypadki i kolizje w większośći przypadków są czynami nieumyślnymi.
    Tak też tio wygląda tu. Zdaje się że powodem uszkodzenia pojazdu
    była nieostrożna jazda.
    W tej sytuacji pracodawca może żądać od pracownika naprawienia
    wyrządzonej szkody w granicach jej rzeczywistej wartości ale max. do
    pułapu trzykrotności wynagrodzenia pracownika.
    Gdyby sprawstwo uszkodzenia było umyślne - pracownik odpowiadałby
    do pełnej wysokości szkody - bez ograniczenia do 3 pensji
    W pełnej wysokości - bez ograniczenia do 3 pensji - pracownik
    odpowiada też za szkodę w mieniu powierzonym (powierzenie musi
    nastapić w drodze pisemnej umowy)
    Reguluje to kodeks pracy w okolicach art. 115-116 (numerację art.
    strzelam z pamięci)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2004-08-03 15:41:34
    Od: Marcin Kwaśniewski <f...@z...gazeta.pl>

    Dnia 03.08.2004, w wiadomości <news:ceoa6q$m6q$1@fargo.cgs.pl> Dredd
    napisał(a):

> [...]
    > nastapić w drodze pisemnej umowy)
    > Reguluje to kodeks pracy w okolicach art. 115-116 (numerację art.

    A czy w wypadku, gdy jazda samochodem nie należy do obowiązków pracownika,
    nie mają tu zastosowania inne przepisy?

    --
    Pozdrawiam,
    Kwas

  • 8. Data: 2004-08-03 15:42:16
    Od: "..::SebOLO::.." <m...@p...onet.xl>

> [...]
    > Dlaczegooooo???? A są to nie małe koszty bo prawie 500 zł, a przy mojej
    > wypłacie to jest cholernie dużo. Czy ma do tego prawo??

    Skoro nie jesteś kierowcą w firmie, to zasadniczo nie odwoziłes go służbowo,
    a w takim przypadku jesteś zobowiązany do zadośćuczynienia za wyrządzoną
    szkodę... Szczególnie, że nastąpiło to z twojej wyłącznej winy...
    Wiec jak na moj gust gość moze zciagnac od ciebie pieniadze na drodze pozwu
    cywilnego i wtedy dojda jeszcze koszty procesu...

    --
    ..::SebOLO::..

    "Wiedzieć, że się wie, co się wie
    i wiedzieć, czego się nie wie
    - oto prawdziwa wiedza."

  • 9. Data: 2004-08-03 15:49:35
    Od: Dredd<...@...pl>

    > A czy w wypadku, gdy jazda samochodem nie należy do obowiązków
    pracownika,
    > nie mają tu zastosowania inne przepisy?

    Prawdą jest że na zasadach opisanych wyżej pracownik odpowiada
    tylko za zaniechanie wykonania lub niewłaściwe wykonanie obowiązków
    pracowniczych.

    Jeśli to nie byłyby obowiązki pracownicze to sytuacja byłaby gorsza dla
    pracownika bo moim zdaniem odpowiadałby za szkodę na zasadach
    ogólnych prawa cywilnego - czyli bez ograniczenia jego
    odpowiedzialności do 3 pensji

    Pozostaje jeszcze np. kwestia polisy OC - ale to do pracodawcy nalezy
    wybór od kogo będzie dochodził odszkodowania. W końcu to że
    pracownik ponosi odpowiedzialność wcale jeszcze nie oznacza że
    pracodawca konsekwentnie od niego będzie dochodził roszczeń (choć
    oczywiście ma prawo)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 10. Data: 2004-08-03 16:49:04
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    > Ale nawet niedostosowanie prędkości (o czym jednak nie napisał, więc nie
    > wiadomo, czy tak było)

    No jak to nie napisał? Opisał dość dokładnie okoliczności wypadku. Nie wyrobił
    na zakręcie, a więc nie dostosował prędkości.

    > jest przecież winą nieumyślną, nieprawdaż?

    To nie ma znaczenia.

    RG