  • 1. Data: 2004-08-03 11:29:01
    Temat: Nieposłuszeństwo "społeczne"
    Od: "Zielony" <d...@i...prv.pl>

    Chodzi mi o zbiorowe nieposłuszeństwo obywateli wobec jakiegoś konkretnego
    prawa itp
    Czy ktoś coś o tym słyszał ?
    Jakieś przykłady za granicą?

    Zielony

  • 2. Data: 2004-08-03 11:37:20
    Temat: Odp: Nieposłuszeństwo "społeczne"
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    Chodzi mi o zbiorowe nieposłuszeństwo obywateli wobec jakiegoś konkretnego
    prawa itp

    Czy ktoś coś o tym słyszał ?

    Tak, piszą o tym w podręcznikach do Prawa konstytucyjnego itp. :)
    A Krzaklewski kiedyś nawoływał do niepłacenia podatków, bo idą na aborcję.
    Jak dostał się do Sejmu, to mu przeszło :)

    Jakieś przykłady za granicą?

    Za granicą pewnie też piszą. Sprawa się sprowadza do pisania, bo w
    rzeczywistości takiego czegoś nie ma i nie było.
    Profesorowie niemieccy wymyślili sobie kiedyś, że obywatele Niemiec
    hitlerowskich winni byli okazywać nieposłuszeństwo totalitarnemu prawu. Jak
    było w praktyce, każdy wie

    brett

  • 3. Data: 2004-08-03 11:58:32
    Temat: Re: Nieposłuszeństwo "społeczne"
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <censu2$ndd$1@korweta.task.gda.pl>, Zielony wrote:
    > Chodzi mi o zbiorowe nieposłuszeństwo obywateli wobec jakiegoś konkretnego
    > prawa itp
    > Czy ktoś coś o tym słyszał ?
    > Jakieś przykłady za granicą?

    Niejaki Gandi.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2004-08-03 15:03:13
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Chodzi mi o zbiorowe nieposłuszeństwo obywateli wobec jakiegoś
> [...]

    Myślę zę jest to kwestia typowo teoretyczna.
    Wiązać się pewnie będzie m.in. z niemal odwiecznym sporem między
    koncepcjami naturalistycznymi i pozytywistycznymi prawa.
    Koncepcja pozytywistyczna zakłada z grubsza (bo i tu są różne nurty)
    że o tym co jest prawem decyduje to czy jest ono stworzone zgodnie z
    przyjętymi w danym społeczeństwie regułami (np. w drodze decyzji
    prawidłowo wybranego parlamentu i prezydenta opublikowanej później
    w promulgatorze)
    Koncepcja naturalistyczna skłania się zaś ku temu, że prawo musi być
    ponadto zgodne z nadrzędnym prawem natury, co w konsekwencji
    otwiera drogę do kwestionowania prawa pozytywistycznie stworzonego
    ale sprzecznego z prawem natury.
    Możesz sobie o tym poczytać w podręcznikach do teorii państwa i
    prawa

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-08-03 23:22:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Aug 2004, Zielony wrote:

    >+ Chodzi mi o zbiorowe nieposłuszeństwo obywateli wobec jakiegoś konkretnego
    >+ prawa itp
    >+ Czy ktoś coś o tym słyszał ?

    Hm... patrząc na drogi - to chyba przepis o limicie 50km/h
    w miastach kwalifikuje się na "zbiorowe nieposłuszeństwo"... ;]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-08-04 09:32:08
    Od: "Zielony" <d...@i...prv.pl>

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ponadto zgodne z nadrzędnym prawem natury, co w konsekwencji
    > otwiera drogę do kwestionowania prawa pozytywistycznie stworzonego

    OK
    Pytanie tez czysto teoretyczne
    Ale jak to mozna by "teoretycznie" wprowadzic w Polsce ??

    Zielony

  • 7. Data: 2004-08-04 12:24:32
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    Zielony <d...@i...prv.pl> wrote:
    > Chodzi mi o zbiorowe nieposłuszeństwo obywateli wobec jakiegoś
    > konkretnego prawa itp
    > Czy ktoś coś o tym słyszał ?
    > Jakieś przykłady za granicą?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Civil_disobedience
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Obywatelskie_niepos%C5%
    82usze%C5%84stwo

    Zobacz też w innych językach jeśli znasz, bo to nie są po prostu
    tłumaczenia, ale zupełnie nowe teksty, i mogą zawierać inne ciekawe
    informacje niedostępne w innym języku.

    --
    Miernik ________________________ xmpp:m...@a...info
    ___________________/__ tel: +48888299997 __/ mailto:m...@c...pl

  • 8. Data: 2004-08-07 17:36:28
    Od: "pioootr" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Zielony" <d...@i...prv.pl> napisał w wiadomości
    > Chodzi mi o zbiorowe nieposłuszeństwo obywateli wobec jakiegoś konkretnego
> [...]

    Henry David Thoreau "Obywatelskie nieposłuszeństwo"

    Piotr

  • 9. Data: 2004-08-13 10:44:18
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 8/4/2004 11:32 AM, Zielony wrote:
    > Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości

    [...]

    > Pytanie tez czysto teoretyczne
    > Ale jak to mozna by "teoretycznie" wprowadzic w Polsce ??

    Nie da się obywatelskiego nieposłuszeństwa "wprowadzić" - to, co mozna
    zrobić, to okazać owe nieposłuszeństwo, uznając konkretna regulację za
    niesprawiedliwą lub np. niezgodna z konstytucją poprzez niezastosowanie
    sie do prawa i poddanie się karze. Celem takiego działania jest
    demonstracja przed ustawodawcą, że prawo należy zmienić.

    Pzdr: Catbert

  • 10. Data: 2004-08-13 10:52:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Catbert napisał:

> [...]
    > sie do prawa i poddanie się karze. Celem takiego działania jest
    > demonstracja przed ustawodawcą, że prawo należy zmienić.

    Oczywiścei niepołuszeńswo obywatelskie w wykonaniu jednego pana
    Kowalskiego raczej demonstracja nie będzie. ;-)
    Do tego potrzeba większej liczby nieposłusznych bo siła obywatelskiego
    nieposłuszeństwa lezy w nagłosnieniu sprawy i zwróceniu uwagi szeroko
    rozumienej opinii publicznej, a za nią ustawodawcy.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl