  • 1. Data: 2009-03-13 23:32:23
    Temat: Problem spadku
    Od: n...@g...com

    Witam serdecznie,
    bardzo prosze o pomoc w skomplikowanej dla mnie sprawie:
    W roku 1988 zmarł mi ojciec. Jestem jedynaczką ale w momencie śmierci
    ojca byłam już zamężna bez rozdzielności majątkowej. Została mi mama.
    Do dzisiaj nic ze spadkiem nie było robione.
    Na dzień dzisiejszy opuścił mnie mąż (nie mamy ani rozwodu ani
    separacji nie stać mnie na cała procedurę a mąż terroryzuje mnie, że
    jak cokolwiek rozpocznę to nie da mi pieniędzy na dziecko).
    Proszę o pomoc moja mama jest dość wiekowa i boję się, że jeśli mama
    umrze to spadek po moich rodzicach (czyli ten nieuregulowany po ojcu i
    ten ktory jest własnością mamy) będzie należał do mnie i mojego męża i
    tutaj moje pytania:
    1. Czy spadek po moim ojcu przypada zarówno mnie jak i mojemu mężowi ?
    2. Czy w razie śmierci mamy spadek po niej przypada również w równych
    udziałach mnie i mężowi.
    3. Jak najlepiej się zabezpieczyć przed ew przejęciem spadku przez
    męża.
    4. Proszę o sprawdzenie mojego rozumowania - Jeśli spadek po moim ojcu
    jest dziedziczony przezemnie i męża oraz oczywiście mamę to na dzień
    dzisiejszy moja mama posiada prawo do 3/4 nieruchomości a ja z mężem
    do 1/4 ?
    5. Czy jeśli przeprowadzimy w dniu dzisiejszym procedurę spadkową czy
    mama ma prawo mnie przepisać swoje 3/4 ewentualnie któreś z moich
    córek aby uchronić to przed mężem ?
    6. Czy jeśli mama testamentem przekaże swoje 3/4 mojej córce to w
    razie niedokończenia procedury spadkowej przed jej śmiercią testament
    będzie miał ważność ?
    Proszę o jakąkolwiek pomoc lub poradę jak sobie poradzić z mężem który
    pewnie mi jeszcze wiele w życiu nerwów napsuje...

  • 2. Data: 2009-03-13 23:41:37
    Temat: Re: Problem spadku
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik <n...@g...com> napisał w wiadomości news:

    >1. Czy spadek po moim ojcu przypada zarówno mnie jak i mojemu mężowi ?

    Nie.
    Spadek wchodzi do Twojego majątku odrębnego - mężowi nic do niego.

    >2. Czy w razie śmierci mamy spadek po niej przypada również w równych
    >udziałach mnie i mężowi.

    Nie.

    >3. Jak najlepiej się zabezpieczyć przed ew przejęciem spadku przez
    >męża.

    Nie kupować mu prezentów z tego majątku. ;-)

  • 3. Data: 2009-03-14 00:04:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    n...@g...com wrote:
    > Na dzień dzisiejszy opuścił mnie mąż (nie mamy ani rozwodu ani
    > separacji nie stać mnie na cała procedurę

    teraz potaniało. 600 zł się należy. w zasadzie jak nie będzie awantury
    to chyba na zbliżonej kwocie się skończy.

    > a mąż terroryzuje mnie, że
    > jak cokolwiek rozpocznę to nie da mi pieniędzy na dziecko).

    bez łaski, powiedz mu, że komornik sam sobie weźmie bez pytania go.

    > 1. Czy spadek po moim ojcu przypada zarówno mnie jak i mojemu mężowi ?

    Nie. Spadek wchodzi do majątku odrębnego więc tak czy siak jest tylko twój.

    > 2. Czy w razie śmierci mamy spadek po niej przypada również w równych
    > udziałach mnie i mężowi.

    Nie. tylko tobie.

    > 3. Jak najlepiej się zabezpieczyć przed ew przejęciem spadku przez
    > męża.

    nijak, on z tego nie ma i nie będzie miał nic

    > 4. Proszę o sprawdzenie mojego rozumowania

    jeśli rodzice mieli majątek wspólny to jego cześć w połowie przypadła
    mamie, w połowie tobie. Więc po ojcu masz 1/4, mama ma 3/4.

    Potem całość będzie na ciebie.

    > 6. Czy jeśli mama testamentem przekaże swoje 3/4 mojej córce to w
    > razie niedokończenia procedury spadkowej przed jej śmiercią testament
    > będzie miał ważność ?

    będzie ważne, z tym, że naprawdę radzę spisać testament u notariusza bo
    już jesteście na dobrej drodze do popełnienia błedu

    mama nie przekazuje 3/4 czegoś tam tylko 100% "tego co ma". To że jej
    100% nie stanowi całości "czegoś" jest bez znaczenia.

    jak napiszecie 3/4 to twoja córka dostanie 3/4 z 3/4 a ty 1/4 z 3/4 plus
    1/4 którą już masz. jasne? :)

    Po za tym bardzo łatwo skopać testament, np. drukując go na komputerze.
    Ma być w całości odręczny ma mieć datę i podpis.
    W zasadzie nie widzę potrzeby sporządzania jakiegokolwiek testamenu. I
    tak wszystko dostaniesz ty. A co z tym zrobisz i jak przekażesz córce,
    czy i kiedy, to na to będziesz jeszcze miała dużo czasu.

    > Proszę o jakąkolwiek pomoc lub poradę jak sobie poradzić z mężem który
    > pewnie mi jeszcze wiele w życiu nerwów napsuje...

    złożyć wniosek do sądu o rozwód i ustalenie alimentów.
    jak dobrze pogooglasz przykłady znajdziesz w internecie
    same opłaty sądowe też nie są wysokie.
    Jeśli nie będziecie drzeć kotów o podział majątku wspólnego to w
    zasadzie prawnik nie jest ci potrzebny.

  • 4. Data: 2009-03-14 00:15:40
    Od: n...@g...com

    Dziękuję bardzo za pomoc. Uspokoili mnie Państwo bo mąż ciągle
    twierdzi, że on tak łatwo tego domu nie odda.
    Proszę tylko o informację czy aby uregulować sprawy spadkowe w tym
    momencie po zmarłym ojcu potrzebny jest prawnik potrzebny jest prawnik
    czy wystarczy tylko jakiś wniosek w sądzie złożyć czy też niczego nie
    ruszać bo jak Państwo napisali i tak wszystko będzie w przyszłości
    moją własnością.

  • 5. Data: 2009-03-14 00:25:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    n...@g...com wrote:
> [...]
    > czy wystarczy tylko jakiś wniosek w sądzie złożyć czy też niczego nie
    > ruszać bo jak Państwo napisali i tak wszystko będzie w przyszłości

    złożyć wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia spadku.
    przynajmniej jedna sprawa będzie załatwiona.

    masz:
    http://www.pit.pl/procedury_sadowe_spadek_stwierdzen
    ie_nabycia_spadku_1582.php

  • 6. Data: 2009-03-14 00:31:43
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    witek wrote:

    > złożyć wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia spadku.
    > przynajmniej jedna sprawa będzie załatwiona.

> [...]

    aha,
    temat oboczy. podatek od spadku.

    potem napisze cos wiecej, chyba ze jakas dusza zdaży przede mną.

    drugi temat oboczny, wpisy do ksiąg wieczystych jeśli takowe są założone.

  • 7. Data: 2009-03-14 00:34:07
    Od: n...@g...com

    W podanym linku jest:
    Notariusz potwierdzi spadek
    2 października 2008 r. wchodzą w życie zupełnie nowe procedury w
    zakresie spadków. Potwierdzenie nabycia spadku uzyskać będzie można u
    notariusza.

    Czy jeśli do dziedziczenia po ojcu przystępuję tylko ja i mama mogę to
    zrobić szybciej notarialnie ?

  • 8. Data: 2009-03-14 00:35:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    witek wrote:

    > aha,
    > temat oboczy. podatek od spadku.

    o akurat blisko było

    http://www.pit.pl/ulga_nielimitowana_spadek_moj_poda
    tek_od_spadku_4413.php

    pamietaj, ze teraz jak złozysz wniosek o nabycie spadku po ojcu, to
    spadek dziedziczysz ty i matka.
    Wiec macie 30 dni na złożenie dokumentow do US (oboje, dwa komplety, ty
    i mama). żeby przez twój wniosek US nie ścigał twojej mamy o podatek bo
    wtopicie sporo kasy.

  • 9. Data: 2009-03-14 00:41:21
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    n...@g...com wrote:
> [...]
    > notariusza.
    >
    > Czy jeśli do dziedziczenia po ojcu przystępuję tylko ja i mama mogę to

    Nie możesz, bo jak wspomniałaś o domu, to zapewne spadek nie miesci się
    w kwocie 9 tyś z groszami zwolnionej z podatku.
    musi iść przez sąd.
    tego o notariuszach w ogóle nie czytaj.

    Acha co do podatku.
    Tu może być problem, bo spadek nabywa się z chwilą śmierci, czyli będą
    was obowiązywały przepisy z 1988 roku, a tam zwolnienia od spadku nie
    było. trzeba będzie kombinować z ulgami wówczas istniejacymi jak
    zobowiązanie do zamieszkiwania w danym lokalu przez piec lat itp itd.
    Tutaj zanim całą sprawę ruszysz radziłbym ci wziąć stówę w kieszeń i iść
    nie do adwokata ale doradcy podatkowego nie ci (na piśmie!!!!, bo
    wówczas głową odpowiada jak napisze bzdury), jasno, prosto wyjaśni co
    zrobić z US, żeby nie zapłacić podatku za dużo.
    Całkiem możliwe, że jego rada będzie "nie ruszać do póki nie trzeba"
    na grupie ci nikt nie poradzi, bo w 1988 wiekszosc grupowiczów ciągnęła
    jeszcze cycusia.

  • 10. Data: 2009-03-14 00:41:51
    Od: n...@g...com

    Mam kolejne pytania (niestety)
    1. Czy dokumenty do urzędu skarbowego składam po otrzymaniu decyzji
    sądu o otrzymaniu spadku czy w momencie składania wniosku do sądu (jak
    się ma sprawa z nabyciem spadku u notariusza)
    2. Chciałybyśmy z mamą jak najszybciej przekazać nieruchomość mojej
    córce (ona ma więcej siły i odwagi aby przeciwstawić się mojemu
    mężowi) czy jeśli uregulujemy spadek możemy to zrobić od razu
    (darowizną i czy ta darowizna będzie wolna od podatku) czy też musimy
    rok być zameldowane w tej nieruchomości abyśmy mogły to przekazać
    mojej córce bez opłat.