eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrawo majątkowe - prawo autorskie - nagana, ale czy słusznie? › Prawo majątkowe - prawo autorskie - nagana, ale czy słusznie?
  • From: "WANTED (R)" <n...@n...pl>
    Subject: Prawo majątkowe - prawo autorskie - nagana, ale czy słusznie?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sun, 20 Aug 2006 23:26:33 +0200

    Witam,
    mam pytanie. Pracuję jako grafik w agencji reklamowej. Jakiś czas temu
    postanowiłem stworzyć swoje portfolio, aby pochwalić się pracami.
    Zebrałem trochę prac z różnych okresów w mojej "karierze" ;) i
    stworzyłem prostą stronę www na której je zaprezentowałem.
    Umieściłem także krótką informację o sobie z tekstem:
    "Współpracowałem z wieloma firmami, poniżej niektóre z nich:"
    i tu jest wymieniona lista firm.
    Dla większości tych firm robiłem zlecenia przez agencje dla których
    pracowałem (klient jest klientem agencji, ja wykonywałem jedynie
    projekty graficzne).
    No i w zeszłym tygodniu szef wezwał mnie na dywanik z prośbą o
    wytłumaczenie. Powiedziałem zgodnie z prawdą, że chciałem pochwalić
    się swoimi pracami i nie sądziłem, że reakcja będzie taka.
    Dostałem odpowiedź, że projekty są własnością firmy a wynoszenie z
    pracy plików jpg jest karalne. Natomiast tekst o współpracy specjalnie
    sformułowałem w taki sposób aby wynikało z niego, że sam prywatnie
    współpracowałem z tymi firmami. Mówiąc krótko, działam na szkodę
    firmy.
    W rozmowie wyjaśniłem wszystko, przyznałem się do błędu, że mogłem to
    wcześniej ustalić z szefem i zobowiązałem się usunąć wszystkie prace
    oraz całą listę firm ze strony www co z resztą uczniłem.
    W następny dzień roboczy (po weekendzie) dostałem naganę o treści:

    "Zawiadomienie o zastosowaniu kary nagany.
    Na podstawie art. 108 par 1 kodeksu pracy kodeksu pracy, po uprzednim
    wysłuchaniu pana w dniu (...) udzielam panu kary nagany za:
    Nieprzestrzeganie ustalonej organizacji pracy polegającej na
    wynoszeniu poza teren firmy materiałów firmowych oraz uzycie ich do
    utworzenia prywatnej strony internetowej, z której wynikało, że prace
    i kontakty, które należą do firmy (...) są prywatnym dorobkiem
    ukaranego.
    Informuję, że zgodnie z art. 112 par 1 kodeksu pracy ma pan prawo
    wniesienia sprzeciwu od udzielonej kary w ciągu 7 dni od dnia
    zawiadomienia o ukaraniu, natomiast w razie odrzucenia sprzeciwu ma
    pan prawo zgodnie z art 112 par 2 wystapić do sądu pracy o uchylenie
    zastosowanej kary."

    No cóż, podpisałem pismo, czyli naganę przyjąłem. Może faktycznie
    nieszczęśliwie sformułowałem nagłówek listy firm ("Współpracowałem z
    wieloma firmami, poniżej niektóre z nich:") z którego można było
    wywnioskować, że te firmy kontaktowały się tylko ze mną i to ja
    wystawiłem im rachunek za moją pracę. Chociaż z drugiej strony nie
    pisałem nic o tym jaki charakter miała ta współpraca.
    Wydaje mi się jednak, że co do prac, szef nie ma racji. Prace zostały
    wykonane na komputerze firmowym i na firmowym oprogramowaniu, ale
    autorem tych prac jestem ja i agencja ma do nich jedynie prawa
    majątkowe.
    Wiem, że na świadectwie pracy nie umieszcza się informacji o naganie,
    ale chodzi mi o wyjaśnienie, czy pracodawca słusznie zastosował taka
    karę mimo, że niegdy nie dostałem upomnienia.
    Oczywiście z jego pkt widzenia tak, ale jak to jest od prawnej strony?
    Dodam jeszcze, że mam standardową umowę o pracę, bez żadnych aneksów.

    --
    WANTED