  • 1. Data: 2003-05-29 16:36:57
    Temat: Prawa autorskie dotyczące zdjęć.
    Od: "Ninik" <n...@d...kei.pl>

    Witam

    Swoim zwyczajem przeszukiwałem archiwa, ale niestety nie udało mi się
    uzyskać odpowiedniej odpowiedzi na mój problem.

    Zacznę standardowo, jak chyba każdy na tej grupie: Sprawa jest taka ;)

    Jakiś czas temu kupiłem sobie aparat cyfrowy. Wszystko fajnie i teraz mam
    kilka tysięcy zdjęć. Oczywiście jako ich właściciel chciałem mieć
    możliwość wystawienia ich w internecie. I teraz tak:

    1. Czy mogę to zrobić bez jakiejkolwiek zgody kogokolwiek? Chodzi
    oczywiście o zdjęcia osób. Nie zawsze mam możliwość spytania wszytskich
    czy życzą sobie tego, stąd też moje wątpliwości.

    2. Z tego co pamiętam we Włoszech prawo pozwala na to, aby publikować
    zdjęcia w internecie, ale tylko w wypadku pisemnej zgody osób
    przedstawionych na nich. Czy w Polsce jest podobnie?

    3. Chciałbym swobodnie wystawiać fotki, ale oczywiście w razie sprzeciwu
    kogokolwiek zdjąć odpowiednie. Oczywiście na stronie byłby pełny kontakt
    do mnie i ewentualne niezadowolone osoby mogłyby zainterweniować. Czy tak
    mogę czy sam fakt ywstawienia zdjęć już jest naruszeniem tych dóbr
    osobistych? Oczywiście nie chciałbym nikogo urazić, ale czasem może się
    zdarzyć że czyjeś ujęcie mi się podoba, ale tej osobie nie. Nie chcę
    nikogo obrażać i jeśli tylko chce to chętnie zdejmę wskazane zdjęcie, ale
    nie chcę o samym fakcie wystawienia fotek być posądzany o coś brzydkiego i
    anty-wizerunkowego ;)

    4. Bardzo by pasowało mi, aby pod fotkami widniał również taki zapis,
    który normuje co można z nimi, a co nie. Mniej więcej prośba by była tu
    taka, aby fotki można było wykorzystywać dowolnie w celach
    niekomercyjnych, ale też z wskazaniem autora (czyli mnie). W przeciwnym
    wypadku chciałbym prosić o kontakt. Czy trzeba dorzucić groźbę o
    dochodzenie swoich praw autorskich w razie przypisania sobie prawa do
    fotek przez kogoś innego?

    5. Na stronie na pewno musi być kontakt do mnie, ok, niech by był adres
    mail, kontakt GG czy muszę podawać jeszcze pełen adres czy coś podobnego?

    6. Jak sformuować dokładną notatkę pod zdjęciami? Wszelkie prawa
    zastrzeżone? Coś jeszcze? Ogólnie chciałbym zawszeć tam wszystkie te
    infromację, tak aby wszystko było jasne. Które dokładnie paragrafy muszę
    wykorzystać. Nie bardzo rozumię niektórych zapisów a nie chcę coś głupiego
    palnąć.

    Będę bardzo wdzięczny za wszelkie wyjaśnienia dotyczące danego tematu.
    Niestety jeśli chodzi o prawo to jestem laik. Może jednak będe miał szansę
    się jakoś odwdzięczyć.

    --
    Dominik Chmaj _| _ o o |_ ICQ: 101929211
    www.dominik.kei.pl (_| (_) (\/) | (\) | |\ GG: 919564

    Rzeszów - łączmy się: news://news.tpi.pl/free.pl.rzeszow

  • 2. Data: 2003-05-29 18:47:23
    Temat: Re: Prawa autorskie dotyczące zdjęć.
    Od: Arek <a...@e...net>

    W dniu 2003-05-29 18:36, Ninik napisał:
    > 1. Czy mogę to zrobić bez jakiejkolwiek zgody kogokolwiek? Chodzi
    > oczywiście o zdjęcia osób. Nie zawsze mam możliwość spytania wszytskich
    > czy życzą sobie tego, stąd też moje wątpliwości.

    Jeśli są tylko "przypadkowym" elementem zdjęcia, a nie jego podmiotem to tak.

    > 2. Z tego co pamiętam we Włoszech prawo pozwala na to, aby publikować
    > zdjęcia w internecie, ale tylko w wypadku pisemnej zgody osób
    > przedstawionych na nich. Czy w Polsce jest podobnie?

    Tak. Prawo autorskie w UE i Polsce jest takie samo.

    > 3. Chciałbym swobodnie wystawiać fotki, ale oczywiście w razie sprzeciwu
    > kogokolwiek zdjąć odpowiednie. Oczywiście na stronie byłby pełny [..]

    Ryzykujesz. Może nie dużo, ale jednak.

    > 4. Bardzo by pasowało mi, aby pod fotkami widniał również taki zapis,
    [..]
    > fotek przez kogoś innego?

    Nic nie trzeba. To wynika z prawa autorskiego.

    > 5. Na stronie na pewno musi być kontakt do mnie, ok, niech by był adres
    > mail, kontakt GG czy muszę podawać jeszcze pełen adres czy coś podobnego?

    Nie. Nic nie musisz podawać jeśli nie chcesz.

    > 6. Jak sformuować dokładną notatkę pod zdjęciami? Wszelkie prawa [..]

    Nic nie musisz - są chronione ustawowo.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 3. Data: 2003-05-29 19:02:06
    Od: "Ninik" <n...@d...kei.pl>

    Arek <a...@e...net> nakombinował(a) coś takiego:
    > Jeśli są tylko "przypadkowym" elementem zdjęcia, a nie jego podmiotem to tak.

    Hmmm, jednak czasem nie tak zupełnie przypadkowym..

    > Tak. Prawo autorskie w UE i Polsce jest takie samo.

    Czyli to samo przyszło do nas do Polski? Hmmm, podejrzane wszystko i w
    ogóle :(

    > Ryzykujesz. Może nie dużo, ale jednak.

    Zapomniałem o jednym... Czy jest możliwość, aby dokładnie w ten sposób
    udostępniać fotki, ale na hasło? Chodzi o to, że fotki byłyby nie ogólno
    dostępne, ale odpowiednio zabezpieczone i dostęp do nich mieliby jedynie
    Ci, którzy są na nich przedstawieni, a w razie ich akceptacji wszyscy?

    >[..]
    > Nic nie trzeba. To wynika z prawa autorskiego.

    wiem że nieznajomość prawa grawitacji nie zwalnia nikogo z jego używania,
    ale czy potem to nie pomoże mi jakoś?

    > Nie. Nic nie musisz podawać jeśli nie chcesz.

    Gdzieś w archiwum przeczytałem, że trzeba podać swój kontakt, aby
    ewentualni niezadowoleni mogli dobijać się o zdjęcie zdjęć?

    > Nic nie musisz - są chronione ustawowo.

    Czyli to nie wymaga nic z mojej strony żadnej notki?

  • 4. Data: 2003-05-29 19:05:45
    Od: Arek <a...@e...net>

    W dniu 2003-05-29 21:02, Ninik napisał:
    > Hmmm, jednak czasem nie tak zupełnie przypadkowym..

    No to wtedy nie możesz bez ich zgody.
    Chyba, że zapłaciłeś im za pozowanie.

    > Czyli to samo przyszło do nas do Polski?
    > Hmmm, podejrzane wszystko i w ogóle :(

    Co w tym podejrzanego!?

> [...]
    > dostępne, ale odpowiednio zabezpieczone i dostęp do nich mieliby jedynie
    > Ci, którzy są na nich przedstawieni, a w razie ich akceptacji wszyscy?

    Nie wiem. Wydaje mi się, że tak, ale to moje zdanie, nie znam orzeczeń sądów
    w takich przypadkach.

    > ale czy potem to nie pomoże mi jakoś?

    Nie.

    > Gdzieś w archiwum przeczytałem, że trzeba podać swój kontakt, aby
    > ewentualni niezadowoleni mogli dobijać się o zdjęcie zdjęć?

    To już nie jest kwestia prawna.

    > Czyli to nie wymaga nic z mojej strony żadnej notki?

    Nie wymaga.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 5. Data: 2003-05-29 20:00:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Tak. Prawo autorskie w UE i Polsce jest takie samo.

    A czy mógłbyś podać ewentualnie podstawę prawną takiego obowiązku? Jak dotąd
    sądziłem, że wymagana jest jedynie zgoda osoby, która jest obiektem zdjęcia.
    Wydawało mi się, że jeśli fotografuję załóżmy Wawel, to niekoniecznie muszę
    następnie złapać wszystkich przypadkowych przechodniów którzy znaleźli się w
    moim kadrze i zapytać, czy nie mają nic przeciwko publikacji zdjęć. Ale być
    może żyję w błędzie.

  • 6. Data: 2003-05-29 20:06:21
    Od: "Ninik" <n...@d...kei.pl>

    Arek <a...@e...net> nakombinował(a) coś takiego:
    > No to wtedy nie możesz bez ich zgody.
    > Chyba, że zapłaciłeś im za pozowanie.

    A jeśli oni mnie nie znają, a ja ich?
    Albo jeśli ja ich znam i oni mnie i nie protestują przeciwko fotkom?

    > Co w tym podejrzanego!?

    Ograniczenia takie ;)

    > Nie wiem. Wydaje mi się, że tak, ale to moje zdanie, nie znam orzeczeń sądów
    > w takich przypadkach.

    No właśnie nie wiem jak to jest. Nie wydaje mi się żeby wszyscy mieli na
    wszystko zgodę. Nie chcę być nie fair i nie chcę zrobić czegoś wbrew
    prawu. Poza tym strona miałaby być niekomercyjna. W przypadku
    wykorzystania jakichś materiałów chciałbym jedynie, żeby dany ktoś
    zamieszczał odpowiednie informacje na ten dany temat :)

    > Nie.

    No dobrze, tylko często widzi się takie info..

    > To już nie jest kwestia prawna.

    Ok.

    > Nie wymaga.

    Chciałbym żeby wszystko było jasne.

  • 7. Data: 2003-05-29 22:39:06
    Od: Arek <a...@e...net>

    W dniu 2003-05-29 22:00, Robert Tomasik napisał:
> [...]
    > moim kadrze i zapytać, czy nie mają nic przeciwko publikacji zdjęć. Ale być

    Przecież pisałem, że jeśli osoba na zdjęciu jest tylko jego przypadkowym
    elementem to nie trzeba.

    Art. 81.

    1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W
    braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta
    otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem
    przez nią funkcji publicznych, w
    szczególności politycznych, społecznych, zawodowych,
    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz,
    publiczna impreza.

    pozdrawiam
    Arek

  • 8. Data: 2003-05-30 05:50:13
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Ninik" <n...@d...kei.pl> napisał w wiadomości
    > A jeśli oni mnie nie znają, a ja ich?
    > Albo jeśli ja ich znam i oni mnie i nie protestują przeciwko fotkom?

    Zrozum, że jeśli nie chcesz mieć kłopotów, musisz mieć zgodę na publikowanie
    zdjęć innych. To że się gdzieś z nimi "przyczaisz" nie zmienia postaci
    rzeczy. Co innego jeśli na zdjęciu ktoś jest tylko elementem tła, wtedy nie
    ma problemu.

    > Ograniczenia takie ;)

    A ty chciałbyś być elementem czyjejś witryny sklepowej albo strony www?

    IMO to nie przejdzie. Jak masz zamiar uzyskać akceptację innych? Po fakcie?
    A to hasło to niby dla kogo ma być? Dla znajomych? A jak ktoś z nich poda je
    dalej i sprawa się rozniesie, to co wtedy?

    Pzdr

    A.

  • 9. Data: 2003-05-30 09:46:30
    Od: "Ninik" <n...@d...kei.pl>

    "Ali Gator" <a...@i...pl> nakombinował(a) coś takiego:
> [...]
    > rzeczy. Co innego jeśli na zdjęciu ktoś jest tylko elementem tła, wtedy nie

    No dobrze, tak więc czy:
    1. wystarczy zgoda słowna zawsze?
    2. od ilu ludzi to jest tłum który mogę bez pozwolenia?
    3. jak poznać że coś "jest tłem"?

    > A ty chciałbyś być elementem czyjejś witryny sklepowej albo strony www?

    O ile mógłbym zarządać zdjęcia tej fotki w razie czego to tak. Chodzi o to
    że nei upieram się przy fotkach.

    > IMO to nie przejdzie. Jak masz zamiar uzyskać akceptację innych? Po fakcie?
    > A to hasło to niby dla kogo ma być? Dla znajomych? A jak ktoś z nich poda je
    > dalej i sprawa się rozniesie, to co wtedy?

    Chodzi o to, że nie byłoby to wtedy "ogólnodostępne miejsce". Roznoszenie
    się haseł już pomijam, bo to inna sytuacja jak by wszyscy mieli dostęp.
    Czy wtedy tak mogę?

    To nie mają być zdjęcia jakieś obraźliwe, wiadomo jak fotki wychodzą.
    Gorzej, lepiej... Niektórym się podoba innym nie.. Chciałem przenieść swój
    album na drogę internetową, ale to nie ma sensu jak nie będę mógł się
    pochwalić każdemu nim. Po to mamy technikę żeby z niej korzystać a nie bać
    się :)

  • 10. Data: 2003-05-30 18:55:26
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    > No dobrze, tak więc czy:
    > 1. wystarczy zgoda słowna zawsze?

    Nie. Choćby z tego względu, że w razie zmiany zdania "obiektu" nie jesteś w
    stanie udowodnić że dostałeś od niego taką zodę.

    > 2. od ilu ludzi to jest tłum który mogę bez pozwolenia?
    > 3. jak poznać że coś "jest tłem"?

    Wszystko publikujesz na własne ryzyko. Sam musisz ocenić, czy ktoś jest w
    stanie wyskoczyć z pretensjami, że publikujesz bezprawnie jego wizerunek,
    czy też nie będzie się bulwersował, bo stanowi ewidentne tło.
    Zdaje się że jakieś definicje w tej materii były (może ktoś przytoczy?), ale
    tak naprawdę, wystarczy zdrowy rozsądek i pewne wyczucie a nie powinieneś
    mieć problemów.

    Pzdr

    A.