  • 21. Data: 2017-11-09 00:19:26
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: z <...@...pl>

    > Tyle, że cena za utwór 1$ jest ceną "z sufitu" inie wynika z niczego
    > innego, niż z chęcią zarobienia owego dolara. Kto powiedział,ze jest ona
    > adekwatna do wartości tej usługi? Ba, jak właściwą wartość wyliczyć?
    > Przecież to jest rzecz niewycenialna.

    Dokładnie. 3 minutowa szmira która leje się z radia aż się prosi o
    odszkodowanie za straty moralne/mentalne/pieniężne ;-)
    Skoro ta szmira jest coś warta bo ktoś poniósł koszty jej produkcji to
    tak samo warte są inne dobra a dokładniej szkody które powoduje.

    I tu znowu podejmę temat bardzo niewygodny dla tych pasożytów żerujących
    na twórcach.
    jak już tak liczymy wszystkie zyski i potencjalne straty to trzeba też
    liczyć dochód który powstał dzięki masowej nieograniczonej reklamie i
    dostępie do miliardów potencjalnych klientów dzięki właśnie sieci
    internet i panoszącemu się w niej piractwu.

    Skoro liczymy potencjalne straty i nazywamy złodziejstwem to tak samo
    można policzyć niezasłużone dochody powstałe dzięki darmowej reklamie.
    Przecież zakładamy że reklam działa, że jest kosztowna, że dzięki niej
    się tą szmirę sprzedaje.

    LICZMY WSZYSTKO :-)

  • 22. Data: 2017-11-09 00:29:38
    Od: z <...@...pl>

    > Wyraziłem się nieprecyzyjnie. Pole eksploatacji dla YT, WP, ONET jest
    > takie samo i jest to pewnie reemisja utworu. Sporządzenie kopii z tej
    > emisji na nośniku to inne pole (wątek zaczął się od nagrywania YT).

    Moim zdaniem jest to ingerencja w podstawowe wolności obywatelskie. :-)

    To uniemożliwianie mi przeniesienia ogólnodostępnej treści za którą
    zapłaciłem np. do sąsiedniego pokoju jest faszyzmem ;-) w czystej
    postaci. (np. szyfrowanie nagrań w dostępnych urządzenaich na rynku typu
    dekodery, telewizory itp.)

    I cały czas pamiętając o podatku od nośników.
    Za mały? Mogę płacić wyższy i raz na zawsze zamknąć te durne dywagacje o
    prawie autorskim.
    To tylko napędza prowizje prawników bo rzecz jest tak niemierzalna że aż
    się scyzoryk otwiera.

  • 23. Data: 2017-11-09 01:30:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Moim zdaniem by nad tym zapanować, trzeba zrównoważyć chęć osiągnięcia
    > przez uprawnionych zysku z kosztami wykonania mniej, czy bardziej
    > legalnej kopii utworu. Ze 20 lat temu Microsoft domagał się za legalną
    > kopię systemu mniej więcej równowartości komputera i jego
    > przedstawiciele utrzymywali, że to dlatego, iż maja w cenę wliczone ileś
    > ta nielegalnych kopii. Zeszli ceną do powiedzmy 1/4 komputera i raczej
    > niewiele osób to nielegalnie kopiuje. Dawniej znalezienie w prywatnym
    > komputerze legalnej kopii było bardzo mało prawdopodobne.

    MZ to kombinacja większej przystępności cenowej, skuteczniejszej
    egzekucji praw - te wszystkie wręcz medialne akcje BSA czy jak toto sie
    nazywało, no i konieczność aktywacji systemu. Zresztą M$ wydaje się iść
    w kierunku przetartym już wczesniej przez inne platformy softwarowe -
    udostępnię oprogramowanie "za darmo", zyski będę ciągnął z
    reklam/zakupów.

    > Jak udostępnią miejsce, gdzie legalnie po kilka złotych będzie można
    > zamówić legalną płytę (koszt produkcji, to na poziomie złotówki przy
    > masówce), to nikt nie będzie kombinował. Jak domagają się po
    > kilkadziesiąt / kilkaset złotych, to nie dostają nic i tyle.

    Mam wątpliwości. Wydaje mi się, że wiele by sie nie zmieniło. Zgadzam
    się, że brakuje rozwiązania, takiego pragmatycznego, ale będzie ono
    rozsądnym kompromisem dla Ciebie, dla mnie, pewnie dla maks 5%
    społeczeństwa. Pozostali nadal będą piracić, bo po co mają płacić te
    10zł na rok jak moga nie za?łacić nic i nic im sie nie stanie. A jeszcze
    musieliby się spocić i wykonać taką płatność. Jak wspomniałeś, jest na
    ten proceder przyzwolenie społeczne.

    > Konstatacja ta nie dotyczy tylko tantiem. Gdzieś kilkanaście lat temu
    > Polska obniżyła akcyzę na alkohol i automatycznie spadł przemyt z
    > pobliskiej Słowacji. To Polska zaczęła na tym zarabiać zamiast Słowacji,
    > skąd u nas wszyscy nawet piwo wozili. Teraz Słowacy po piwo do Polski
    > latem jeżdżą. Podnoszenie opłat paliwowych stało się powodem tego, że
    > zaczęło się opłacać ich nie płacić. To zawsze tak działa.

    No ale tu mamy sytuację, że coś zrobiło sie tańsze, a przy utworach, nie
    pobijesz taniością darmowej kopii.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2017-11-09 01:31:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > innego, niż z chęcią zarobienia owego dolara. Kto powiedział,ze jest ona
    > adekwatna do wartości tej usługi? Ba, jak właściwą wartość wyliczyć?

    Jak najbardziej wycenialna. Tworzysz i chesz za to tyle ile uważasz.
    Dlaczego coś miałoby Cię ograniczać? Teraz czy ktoś to kupi, to jest
    kwestia tego ile "rynek" uwaza to co stworzyłeś jest warte. Przeceież
    nie mówimy nawet o dobru ratującym życie (jak w przypadku leków). Nic
    się nie stanie jak nie posłuchasz, nie? Korzystasz - płać, nie chcesz
    płacic, nie korzystaj. Tak, wiem, jest to dośc organiczny liberalizm,
    ale do tego się to sprowadza.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2017-11-09 01:47:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-08, z <...@...pl> wrote:

> [...]
    > zapłaciłem np. do sąsiedniego pokoju jest faszyzmem ;-) w czystej
    > postaci. (np. szyfrowanie nagrań w dostępnych urządzenaich na rynku typu

    Widze to nie tyle jako ograniczenie "przenaszalnosci" co... no właśnie
    co..eeee. Rzecz sprowadza się do stwierdzenie, że taki YT ma pewne
    ograniczenia i twórca godząc się na rozpowszechnianie za pomocą YT jest
    świadomy tych ograniczeń i jego zgoda na emisję wynika po cześci z
    istnienia tych ograniczeń. Masz tu mój uwór na YT, jest on gorszej
    jakości niż na CD lub DVD, ale słuchaj go sobie i ogladaj reklamy bo YT
    płaci mi tantiemy zapewne z tych reklam. Jak chcesz coś lepszego, bez
    reklam (albo nie daj Boże uzywasz adblocka), które mnie opłacają to płać
    wiecej.

    > I cały czas pamiętając o podatku od nośników.
    > Za mały? Mogę płacić wyższy i raz na zawsze zamknąć te durne dywagacje o
    > prawie autorskim.

    Może i fajnie by było, ale dlaczego ja mam płacić cos ekstra jesli robię
    wyłącznie kopie zapasowe legalnych egzemplarzy, i dodatkowo ryczałtem
    np. za albumy Ich Troje czy jakiegość Bibera, których sama obecnośc w
    przestrzeni publicznej obraża moje dość w sumie nienachalne poczucie
    estetyki?

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2017-11-09 02:16:12
    Od: z <...@...pl>

> [...]
    > płaci mi tantiemy zapewne z tych reklam. Jak chcesz coś lepszego, bez
    > reklam (albo nie daj Boże uzywasz adblocka), które mnie opłacają to płać

    To znaczy że wg Twojego rozumowania nagrywanie na kasety magnetofonowe
    powinno być zakazane.
    Zdajesz sobie sprawę że to jest czystej postaci bredzenie
    Dalej pamiętając o zapłaconym podatku od nośników.
    Żałość :-)

    Idźmy dalej. Usłyszałem zapamiętałem sobie zagrałem na instrumencie.
    Do paki NIE? :-)

> [...]
    > np. za albumy Ich Troje czy jakiegość Bibera, których sama obecnośc w
    > przestrzeni publicznej obraża moje dość w sumie nienachalne poczucie

    Nie ma idealnego rozwiązania.

    Są tylko głupsze i mądrzejsze.

    najmądrzejszym byłoby opodatkowanie internetu.

    Bo gonienie króliczka jest z zasady drogie i generuje niepotrzebne koszty.

    Ale widać są tacy co z tego żyją i im się ta głupota podoba a dobro
    twórców mają w głębokim poważaniu

  • 27. Data: 2017-11-09 04:35:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-09, z <...@...pl> wrote:

> [...]
    > powinno być zakazane.
    > Zdajesz sobie sprawę że to jest czystej postaci bredzenie
    > Dalej pamiętając o zapłaconym podatku od nośników.

    Jako, że zaczynasz mi tu wyjeżdżać z bredzeniem czuje sie w obowiązku
    zapytać: zdajesz sobie sprawę, że to czysto akademicka dyskusja?

    Formalnie MZ jak najbardziej nagrywanie z YT jest zakazane i nosnik jest
    tu sprawą wtórną. Oczywiście nie sądzę aby ktokolwiek się do czegoś
    takiego normalnie przyczepił, ale jesli policja najedzie Ci chałupę
    sprawdzając, czy masz tam 2g marychy i zobaczą Twoją kolekcję 35000 płyt
    DVD nagranych 5cioma nagrywarkami, które to nagrywarki (i nosniki) nawet
    zakupiłeś płacąc w każdej te 3% ceny na ZAIKS, to mam to niepokojace i
    obezwładniające przeczucie, że ten sam radosny ZAIKS z radością Twojej
    kolekcji się przyjrzy.

    > Idźmy dalej. Usłyszałem zapamiętałem sobie zagrałem na instrumencie.
    > Do paki NIE? :-)

    Art. 100. Wykonywanie praw do artystycznych wykonań, fonogramów,
    wideogramów, nadań programów, a także pierwszych wydań oraz wydań
    naukowych i krytycznych, podlega odpowiednio ograniczeniom wynikającym z
    przepisów art. 23-35.

    Czyli jako, że nie mamy tutaj pojęcia egzemplarza to śpiewac kolegom i
    sobie w domu można. Ba, w pewnym zakresie mozna nawet publicznie.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2017-11-09 11:51:05
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-08, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    [...]

    > Wyraziłem się nieprecyzyjnie. Pole eksploatacji dla YT, WP, ONET jest
    > takie samo i jest to pewnie reemisja utworu. Sporządzenie kopii z tej
    > emisji na nośniku to inne pole (wątek zaczął się od nagrywania YT).

    I czym się to różni od nagrywania audycji radiowych na kasety tudzież
    nagrywania sobie filmów na VHS? Akurat wykonanie kopii *na własny użytek*
    mieści się w zakresie dozwolonego użytku [1].

    [1] Sprawdzić, czy nie program komputerowy, bo w tym wypadku
    są ograniczenia wprost w ustawie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 29. Data: 2017-11-09 11:59:59
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-11-09, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    [...]

> [...]
    > zakupiłeś płacąc w każdej te 3% ceny na ZAIKS, to mam to niepokojace i
    > obezwładniające przeczucie, że ten sam radosny ZAIKS z radością Twojej

    Nie. Niespecjalnie chyba że:
    a) będzie to w celu udowodnienia że *rozpowszechniasz*
    b) będzie tam oprogramowanie, a nie muzyka/filmy

    Przecież taki temat wielokrotnie był w sieci poruszany.
    Zrobienie sobie kopii cd do mp3/ogg też jest dozwolone.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 30. Data: 2017-11-09 12:57:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-11-09, Wojciech Bancer <w...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > Przecież taki temat wielokrotnie był w sieci poruszany.
    > Zrobienie sobie kopii cd do mp3/ogg też jest dozwolone.

    Nie wiem skąd bierzesz tę pewność siebie, bo zdecydowanie nie ma ona
    wsparcia w Ustawie, a trzeba być sporym optymistą aby nie widzieć w
    masowym kopiowaniu tysięcy utworów ze źródeł wewnętrznych naruszenia
    interesów twórców.

    --
    Marcin