  • 1. Data: 2004-12-03 21:45:50
    Temat: Praca na czas określony - zastępstwo i ciąża.
    Od: "katanka" <c...@p...onet.pl>

    Witajcie!!!

    Chciałabym się podzielić watpliwościami i zwracam się z prośbą chętnych o
    nakierowanie kub wyjaśnienie moich watpliwości.

    Jestem w 29 tygodniu ciąży. Pracuję na umowę o pracę na czase określony -
    zastępstwo ( w umowie zaznaczono również na czas pobierania zasiłku
    rehabilitacyjnego pracownika, którego zastępuję. Umowę mam od 2 Lutego 2004.
    Pech jednak chciał żeby zasiłek pracownika skończył się ostatniego stycznia
    2005 roku. Czyli bedzie mi brakowało dwóch dni do tego by móc dostać
    bezrobotne. Wobec tego mam pytania:
    1. Czy mogę mieć jakieś podstawy żeby nie zostawili mnie z dwoma dniami do
    zasiłku bezrobotnego, ( czy to zalezy tylko od dobrej woli pracodawcy)? Jak
    to można zrobić?
    2. Czy mam szanse na urlop macierzyński, a po macierzyńskim dopiero na
    zasiłek bezrobotnego.
    3. Czy pracodawca może mnie do końca tej umowy zwolnić? W ciągu tych 29
    tygodni byłam jedynie trzy dni na L4 (z powodu przeziębienia), mimo, ze
    ogólnie wyniki badań mam bardzo dobre, zaczyna mi być z brzuszkiem trochę
    niewygodnie i czuję się co raz częściej nie tylko zmęczona ale i wykończona.
    Czy biorąc chcociażby tydzień L4 mogą mnie zwolnić?

    Proszę o wyjąśnienie tych kwesti. Może ktoś zanalazł się w podobnej
    sytuacji?

    Chciałam zaznaczyć, że wywiązuję się z obowiązku pracy i "nie nawalam".

    pozdrawiam

    katanka

    PS. Przepraszam za powtórzenie posta ale komp mi sprawia małe problemy. Mam
    nadzieję, ze już będzie teraz dobrze.

  • 2. Data: 2004-12-03 21:54:46
    Temat: Re: Praca na czas określony - zastępstwo i ciąża.
    Od: "Mithos" <m...@o...No.More.Spam.polska>

    katanka wrote:

    > Chciałam zaznaczyć, że wywiązuję się z obowiązku pracy i "nie
    > nawalam".

    Umowa na zastepstwo z pracownica w ciazy nie ulega przedluzeniu (jako
    jedyna), tak jak inne umowy.

    pozdrawiam
    --
    Mithos

  • 3. Data: 2004-12-03 22:06:07
    Od: "katanka" <c...@p...onet.pl>

    > Umowa na zastepstwo z pracownica w ciazy nie ulega przedluzeniu (jako
    > jedyna), tak jak inne umowy.

    Dziękuję za odpowiedź. Rozumiem, że żeby przerobić te dwa dni musiała by być
    zawarta umowa, przynajmniej na te dwa dni? Oczywiście umowa na zlecenie mi
    nic nie da? I jeszcze jedno, jeśli nie przedłuża się umowy w tego rodzaju
    umowy, czy jest jakieś przeciwskazania prawne (oprócz ciąży) o zawarciu
    następne? Czy jednak pracodawca może mi "pojść na rękę" i zatrudnić na te
    dwa dni?

    Przepraszam za moje naciski. W pewien sposób jestem trochę przygnębiona tą
    sytuacją. Mój mąż jest osobą bezrobotną, dlatego chcę walczyć o świadczenie
    macierzyńskiego czy bezrobotnego. No niestety na mnie aktualnie spływa
    odpowiedzialność zapewnienia środków finansowych dla przyszłej naszej
    rodziny. Żeby nie zrozumieć źle, nie umniejszam tu zasług męża w tworzeniu
    gniazdka rodzinnego.

  • 4. Data: 2004-12-04 10:20:21
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 3 Dec 2004 22:45:50 +0100, katanka <c...@p...onet.pl>
    napisał:

    > Witajcie!!!
    >
    > Chcia?abym si? podzieli? watpliwo?ciami i zwracam si? z pro?b? ch?tnych
    > nakierowanie kub wyja?nienie moich watpliwo?ci.
    >
    > Jestem w 29 tygodniu ci??y. Pracuj? na umow? o prac? na czase okre?lony -
    > zast?pstwo ( w umowie zaznaczono równie? na czas pobierania zasi?ku
    > rehabilitacyjnego pracownika, którego zast?puj?. Umow? mam od 2 Lutego
    > 2004. Pech jednak chcia? ?eby zasi?ek pracownika sko?czy? si? ostatniego
    > stycznia 2005 roku. Czyli bedzie mi brakowa?o dwóch dni do tego by móc
> [...]

    To faktycznie pech.

    > 1. Czy mog? mie? jakie? podstawy ?eby nie zostawili mnie z dwoma dniami
    > do zasi?ku bezrobotnego, ( czy to zalezy tylko od dobrej woli
    > pracodawcy)? Jak to mo?na zrobi??

    Poproś, jak chodzi tylko o dwa dni, a pracodawca nie jest świnia to
    powinien się zgodzić.

    > 2. Czy mam szanse na urlop macierzy?ski, a po macierzy?skim dopiero na
    > zasi?ek bezrobotnego.

    Urlop macierzyński przysługuje, ale tak czy inaczej umowa na zastępstwo
    ulegnie rozwiązaniu wraz z upływem terminu na jaki została zawarta.

    > 3. Czy pracodawca mo?e mnie do ko?ca tej umowy zwolni?? W ci?gu tych 29
    > tygodni by?am jedynie trzy dni na L4 (z powodu przezi?bienia), mimo, ze
    > ogólnie wyniki bada? mam bardzo dobre, zaczyna mi by? z brzuszkiem troch?
    > niewygodnie i czuj? si? co raz cz??ciej nie tylko zm?czona ale i
    > wyko?czona. Czy bior?c chcocia?by tydzie? L4 mog? mnie zwolni??

    Prcodawca owszem może zwolnić z obowiazku pracy, ale raczej tego nie
    zrobi. Zwolnić może lekarz.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 5. Data: 2004-12-04 15:20:29
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "katanka" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    stycznia
    > 2005 roku. Czyli bedzie mi brakowało dwóch dni do tego by móc dostać

    Jeżeli będziesz w zatrudnieniu do 31.01.2005 r., to przepracujesz 365
    dni wymagane do nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych (luty w 2004
    r. miał 29 dni!).

> [...]
    dniami do
    > zasiłku bezrobotnego, ( czy to zalezy tylko od dobrej woli

    Po przeliczeniu okazuje się, że ten problem nie istnieje.

    > 2. Czy mam szanse na urlop macierzyński, a po macierzyńskim dopiero
    na
    > zasiłek bezrobotnego.

    Jeżeli będziesz w zatrudnieniu do dnia porodu, to nabędziesz prawo do
    zasiłku macierzyńskiego, nawet wówczas gdy po porodzie nie będziesz
    już pracownikiem (zasiłek macierzyński będzie wypłacał ZUS na
    podstawie zaświadczenia zakładu pracy o osiąganych zarobkach).
    Prawdopodobnie poród nastąpi już po zakończeniu umowy o pracę na czas
    zastępstwa. Zwróć się już teraz do swojego pracodawcy i poproś o
    zawarcie krótkiej umowy o pracę, np. jeszcze na 1-2 miesięcy, abyś w
    dniu porodu była w zatrudnieniu.
    Jeżeli dla Twojego pracodawcy zawarcie umowy o pracę byłoby problemem,
    to może zawrzeć z Tobą umowę zlecenie od dnia 01.02.2005 r. z
    obowiązkowymi ubezpieczeniami E i R oraz musisz DOBROWOLNIE wybrać
    ubezpieczenie CHOROBOWE. Jeżeli poród nastąpi w czasie trwania umowy
    zlecenia, to nabędziesz prawo do zasiłku macierzyńskiego (podstawą
    wymiaru zasiłku macierzyńskiego będzie wynagrodzenie ustalone/uzyskane
    w umowie zlecenia).

> [...]
    wykończona.
    > Czy biorąc chcociażby tydzień L4 mogą mnie zwolnić?

    Przy tak zaawansowanej ciąży pracodawca nie może wypowiedzieć Ci umowy
    o pracę, mógłby tylko rozwiązać bez wypowiedzenia z winy pracownika.

    Uważam, że najlepiej szczerze porozmawiać z pracodawcą, a ze względu
    na stan ciąży i trudne zimowe warunki skorzystać z możliwości
    zwolnienia lekarskiego, mając na względzie dobro dziecka. Również
    podczas ewentualnej umowy zlecenia mogłabyś bez okresu wyczekiwania
    korzystać ze zwolnienia lekarskiego i zasiłku chorobowego
    finansowanego przez ZUS z ubezpieczenia chorobowego.
    Nie wiem jaki zasiłek macierzyński przysługiwałby, jeżeli poród
    nastąpiłby już w czasie, gdy nie będziesz ani pracownikiem, ani
    zleceniobiorcą, tylko byłabyś zarejestrowana jako bezrobotna.
    Najlepiej zapytać w urzędzie pracy.

    Pozdrawiam

    wa

  • 6. Data: 2004-12-04 18:54:12
    Od: "katanka" <c...@p...onet.pl>

    (...)
    > Najlepiej zapytać w urzędzie pracy.

    Dziękuję serdecznie za wyjaśnienia :-). Napewno reszty dopytam.

    > Pozdrawiam
    >
    > wa

    Również pozdrawiam :-)

    katanka