    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Praca na czas określony - zastępstwo i ciąża.
    Date: Sat, 4 Dec 2004 16:20:29 +0100

    Użytkownik "katanka" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:coqmvh$ahm$1@news.onet.pl...

    > Jestem w 29 tygodniu ciąży. Pracuję na umowę o pracę na czase
    określony -
    > zastępstwo ( w umowie zaznaczono również na czas pobierania zasiłku
    > rehabilitacyjnego pracownika, którego zastępuję. Umowę mam od 2
    Lutego 2004.
    > Pech jednak chciał żeby zasiłek pracownika skończył się ostatniego
    stycznia
    > 2005 roku. Czyli bedzie mi brakowało dwóch dni do tego by móc dostać
    > bezrobotne.

    Jeżeli będziesz w zatrudnieniu do 31.01.2005 r., to przepracujesz 365
    dni wymagane do nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych (luty w 2004
    r. miał 29 dni!).

    Wobec tego mam pytania:
    > 1. Czy mogę mieć jakieś podstawy żeby nie zostawili mnie z dwoma
    dniami do
    > zasiłku bezrobotnego, ( czy to zalezy tylko od dobrej woli
    pracodawcy)? Jak
    > to można zrobić?

    Po przeliczeniu okazuje się, że ten problem nie istnieje.

    > 2. Czy mam szanse na urlop macierzyński, a po macierzyńskim dopiero
    na
    > zasiłek bezrobotnego.

    Jeżeli będziesz w zatrudnieniu do dnia porodu, to nabędziesz prawo do
    zasiłku macierzyńskiego, nawet wówczas gdy po porodzie nie będziesz
    już pracownikiem (zasiłek macierzyński będzie wypłacał ZUS na
    podstawie zaświadczenia zakładu pracy o osiąganych zarobkach).
    Prawdopodobnie poród nastąpi już po zakończeniu umowy o pracę na czas
    zastępstwa. Zwróć się już teraz do swojego pracodawcy i poproś o
    zawarcie krótkiej umowy o pracę, np. jeszcze na 1-2 miesięcy, abyś w
    dniu porodu była w zatrudnieniu.
    Jeżeli dla Twojego pracodawcy zawarcie umowy o pracę byłoby problemem,
    to może zawrzeć z Tobą umowę zlecenie od dnia 01.02.2005 r. z
    obowiązkowymi ubezpieczeniami E i R oraz musisz DOBROWOLNIE wybrać
    ubezpieczenie CHOROBOWE. Jeżeli poród nastąpi w czasie trwania umowy
    zlecenia, to nabędziesz prawo do zasiłku macierzyńskiego (podstawą
    wymiaru zasiłku macierzyńskiego będzie wynagrodzenie ustalone/uzyskane
    w umowie zlecenia).

    > 3. Czy pracodawca może mnie do końca tej umowy zwolnić? W ciągu tych
    29
    > tygodni byłam jedynie trzy dni na L4 (z powodu przeziębienia), mimo,
    ze
    > ogólnie wyniki badań mam bardzo dobre, zaczyna mi być z brzuszkiem
    trochę
    > niewygodnie i czuję się co raz częściej nie tylko zmęczona ale i
    wykończona.
    > Czy biorąc chcociażby tydzień L4 mogą mnie zwolnić?

    Przy tak zaawansowanej ciąży pracodawca nie może wypowiedzieć Ci umowy
    o pracę, mógłby tylko rozwiązać bez wypowiedzenia z winy pracownika.

    Uważam, że najlepiej szczerze porozmawiać z pracodawcą, a ze względu
    na stan ciąży i trudne zimowe warunki skorzystać z możliwości
    zwolnienia lekarskiego, mając na względzie dobro dziecka. Również
    podczas ewentualnej umowy zlecenia mogłabyś bez okresu wyczekiwania
    korzystać ze zwolnienia lekarskiego i zasiłku chorobowego
    finansowanego przez ZUS z ubezpieczenia chorobowego.
    Nie wiem jaki zasiłek macierzyński przysługiwałby, jeżeli poród
    nastąpiłby już w czasie, gdy nie będziesz ani pracownikiem, ani
    zleceniobiorcą, tylko byłabyś zarejestrowana jako bezrobotna.
    Najlepiej zapytać w urzędzie pracy.

    Pozdrawiam

    wa