  • 1. Data: 2009-06-26 05:22:59
    Temat: Praca na czas określony (nauczycielka) a ciąża..pytanie
    Od: "daro" <n...@w...pl>

    Witam,

    Szukam porady w obszarze prawie pracy. Otóż moja żona jako nauczycielka ma
    umowę pracy na czas określony do 31 sierpnia 2009. Dyrektor szkoły nie
    wypowiedział umowy potwierdził natomiast (ustnie) , że przedłuży żonie umowę
    na kolejny rok szkolny 2009/2010.
    W międzyczasie dowiedzieliśmy się, że żona jest w ciąży. W związku z tym mam
    kilka pytań:

    Z góry dziękuję za informację,

  • 2. Data: 2009-06-26 09:55:21
    Od: "gdaMa" <g...@w...pl>

    *daro*! Zawsze tak wrzeszczysz żeby cię za granicą było słychać (C Pippi):

    > czy szkoła musi przedłużyć żonie umowę do czasu porodu ? czy na
    > dłuższy okres? czy wogóle musi przedłużać umowe?

    Nie wiem czy w szkolnictwie nie panuję inne zasady ale zgodnie z prawem
    umowa na czas określony w przypadku ciązy ulega automatycznemu przedłużeniu
    do dnia porodu.

    > jak wygląda sprawa zasiłku macierzyńskiego ?

    Zasiłek macierzyński wypłaca w takiej sytuacji ZUS.

    > być może nawet jeśli szkoła przedłuży umowę na kolejny rok szkolny
    > żona będzie musiała pozostać na zwolnieniu lekarskim , co w takiej
    > sytuacji?

    Uprzedzić dyrektora by znalazł na ten czas innego nauczyciela na zastępstwo.

    --
    Pozdrawiam,
    Magda *gdaMa*

    4190 (20090626) __________

  • 3. Data: 2009-06-26 10:11:22
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "gdaMa" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Zasiłek macierzyński wypłaca w takiej sytuacji ZUS.

    A w jakiej sytuacji jest inaczej? Tzn. że nie wypłaca ZUS, tylko ktoś inny
    (kto?)

    E.

  • 4. Data: 2009-06-26 14:02:23
    Od: "gdaMa" <g...@w...pl>

    *Emka*! Zawsze tak wrzeszczysz żeby cię za granicą było słychać (C Pippi):

    > A w jakiej sytuacji jest inaczej? Tzn. że nie wypłaca ZUS, tylko ktoś
    > inny (kto?)

    Zawsze wypłaca ZUS, jednak w przypadku pracodawcy pow. 20 pracowników to
    pracodawca pośredniczy w tej wypłacie.

    W sytuacji gdy umowa kończy się z dniem porodu wniosek o zasiłek
    macierzyński trzeba złożyć w oddziale ZUS a nie u pracodawcy.

    --
    Pozdrawiam,
    Magda *gdaMa*

    4192 (20090626) __________

  • 5. Data: 2009-06-26 17:34:22
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h21lvm$s2f$1@news.wp.pl daro <n...@w...pl> pisze:

    > Szukam porady w obszarze prawie pracy. Otóż moja żona jako nauczycielka
    > ma umowę pracy na czas określony do 31 sierpnia 2009.
    Jaki jest stopień awansu żony i wymiar zatrudnienia?

    > Dyrektor szkoły nie wypowiedział umowy
    Nie mógł tego zrobić.

    > potwierdził natomiast (ustnie) , że przedłuży
    > żonie umowę na kolejny rok szkolny 2009/2010.
    Jak ustnie to tego nie ma. Cień szansy wyparcia się dawałoby nagranie takiej
    obietnicy, ale wątpię aby nauczyciel był na tyle rozsądny aby to zrobił.
    Jest jednak pewna możliwość sprawdzenia. Plan organizacji roku szkolnego
    jest opiniowany przez zakładowe organizacje związkowe. A w takim planie są
    przydziały godzinowe dla nauczycieli. Jeśli w tej szkole takowa albo takowe
    są, to można spróbować pogadać z szefem komórki zwiąkowej, żeby sprawdził.
    Tyle, że może już być za późno.

    > W międzyczasie dowiedzieliśmy się, że żona jest w ciąży. W związku z tym
    > mam kilka pytań:
    Przede wszystkim zakładam (bo tego nie piszesz), że żona jest zatrudniona na
    podst. KN.
    Wg mnie tak, na podst. art. 177 §3 KP, który reguluje obszary stosunku pracy
    nauczyciela nie opisane przez KN.
    Jeśli natomiast jest zatrudniona na podst. KP - to tak.
    Pewne sprawy są zależne od stanu o jaki zapytałem na poczatku postu.

    > czy na dłuższy okres?
    Nie.

    > czy wogóle musi przedłużać umowe?
    J.w.

    Nic. I raczej nie dojdzie do przedłużenia lecz zawarcia nowej.
    Odradzam informowanie dyrektora wcześniej o możliwości zwolnienia
    lekarskiego.

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2009-06-26 21:37:01
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 26 Jun 2009 07:22:59 +0200, daro napisał(a)
    w:<news:h21lvm$s2f$1@news.wp.pl>:

    Jaki ma żona stopień awansu zawodowego i czemu jest zatrudniona na czas
    określony?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 7. Data: 2009-06-29 10:56:39
    Od: "gogo" <n...@n...com>

    Żona jest zatrudniona na podstawie KN. Niestety przed koncem roku szkolnego
    musiala juz isc na zwolnienie.
    Jej umowa na czas okreslony konczy sie sierpniu. Bedzie wowczas w 5tym
    miesiacu ciazy.
    Pytanie w takiej sytuacji czy dyrektor szkoly musi przedluzyc umowe do dnia
    porodu ?

    Dziekuje za pomoc,

  • 8. Data: 2009-06-29 11:19:47
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 29 Jun 2009 12:56:39 +0200, gogo napisał(a)
    w:<news:h2a6l9$9mu$1@news.wp.pl>:

    Zamiast pytać pięćset razy o to samo odpowiedz na kluczowe dla sprawy
    pytania, które ci zadałem.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 9. Data: 2009-06-29 12:18:47
    Od: "gogo" <n...@n...com>

    Szerr, przepraszam w moim drugim poscie chcialem wlasnie dodac, ze zona jest
    nauczycielem mianowanym , zatrudniona na podstawie KN, a umowa na czas
    okreslony NIE jest umowa w zastepstwie...

    Czy te informacje wystarcza zeby stwierdzic czy dyrektor musi ja zatrudnic
    do terminu porodu ?

    Dziekuje i pozdrawiam,

  • 10. Data: 2009-06-29 12:31:44
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 29 Jun 2009 14:18:47 +0200, gogo napisał(a)
    w:<news:h2abfa$cvb$1@news.wp.pl>:

    Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że umowa już jest zawarta na
    czas nieokreślony z mocy prawa (art. 10 ust. 5 KN). Potrzebę wynikającą z
    "organizacji nauczania", o której mowa w art. ust. 7 dyrektor musi
    udowodnić.

    Najczęściej dyrektorzy manipulują w ten sposób nauczycielami, tłumacząc się
    obawą o nabór w następnym roku szkolnym, jednak w orzecznictwie utrwalił
    się pogląd, że nie jest to wystarczające. Sam fakt, że dyrektor obiecał
    żonie zatrudnienie na kolejny rok szkolny, świadczy o tym, że szkoła nie
    jest likwidowana, nauczanie przedmiotu, którego żona uczy, nie kończy się z
    końcem roku szkolnego. Tak więc w chwili zawierania umowy istniały
    przesłanki do zatrudnienia na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć.
    Chociaż właściwie nie podałeś, czy żona jest zatrudniona na pełen etat.

    Ja bym najpierw zwrócił się do dyrektora o dostosowanie warunków umowy do
    przepisów prawa.

    --
    Quid leges sine moribus?