  • 1. Data: 2009-06-26 07:26:03
    Temat: Alimenty - obowiązki komornika i prawa płacącego - proszę o pomoc.
    Od: Maurycy Piec-Bocheński <m...@g...com>

    Witam Państwa,

    sytuacja wygląda następująco: pełnoletnia córka, ucząca się (płatna
    uczelnia), nie pracująca, pozwała ojca (z którym nie mieszka od prawie
    20 lat) o alimenty. Oprócz właściwego adresu pozwanego, meldunkowego i
    faktycznego, podała także adres korespondencyjny, pod którym pozwany
    od kilku lat nie mieszka. Pierwszy sąd uznał się za niewłaściwy i
    przesłał sprawę do właściwego sądu, powiadamiając o tym pozwanego, na
    właściwy adres. I na tym korespondencja sądowa się skończyła - kolejne
    pisma były przesyłana na adres, pod którym pozwany od dawna nie
    mieszka. Efektem było to, że ojciec nawet nie wiedział, że toczy się
    jakaś sprawa; wezwania wracały nieodebrane, sąd zasądził zaocznie
    alimenty w wysokości 450 zł miesięcznie.

    Pozwany nadal nie otrzymał żadnych dokumentów. Ale pewnego dnia
    zauważył, że z konta oszczędnościowo-rozliczeniowego pobrano mu kwotę
    486 zł. Okazało się, że komornik zaczął ściągać alimenty. Ojciec
    próbował skontaktować się z komornikiem, ale nie wiedział z którym; na
    przelewie były dane kancelarii, ale jak tam zatelefonował, to komornik
    powiedział, że taka kancelaria nie istnieje, bo były jakieś zmiany.
    Nie było rozmowy.

    Po pewnym czasie u ojca pojawiła się policja celem ustalenia jego
    faktycznego miejsca zamieszkania. Wkrótce przyszło wezwanie z sądu,
    już na właściwy adres. Komornik nadal pobierał z konta pieniądze, bez
    dostarczenia żadnych dokumentów, bez żadnej próby kontaktu. Dodatkowo,
    bank pobierał sobie od każdego przelewu 15 zł.

    Na rozprawie ojciec z córką zawarł ugodę, że będzie płacił co miesiąc
    najpierw 500, a później 600 zł. Córka miała wycofać sprawę od
    komornika. Jednak nie wycofała. Ojciec płacił co miesiąc 500 zł,
    dodatkowo komornik pobierał mu kolejne 486 zł. Córka odmawiała podania
    danych komornika, sąd skargę na czynności komornika, złożoną pisemnie
    przed rozprawą, po prostu pominął milczeniem. Ojciec złożył w sądzie
    dwie kolejne skargi na czynności komornika; w odpowiedzi na jedną sąd
    stwierdził, że jest niewłaściwy do jej rozpatrzenia (ojciec złożył
    zażalenie), drugą pominął milczeniem.

    Ponieważ córka nie wykazywała dobrej woli, komornik nadal pobierał
    pieniądze z rachunku, nota bene pozbawiając człowieka środków do
    życia, bo pozwany groszem nie śmierdzi, zdecydował się złożyć w sądzie
    wniosek o anulowanie ugody i ponowne rozpatrzenie sprawy, informując
    jednocześnie, że zaprzestaje płacenia uzgodnionej kwoty, ponieważ nie
    ma z czego żyć. W odpowiedzi sąd przysłał pismo z pytaniem, jak ma
    traktować ten wniosek...

    Z tego, co czytałem, to komornik ma określone procedury, określone
    obowiązki i ograniczenia. Musi dostarczyć nakaz, nie może pobierać
    pieniędzy z rachunku oszczędnościowego do określonej kwoty itp. W tym
    przypadku nic takiego nie miało miejsca. Co więcej - nie zgadzał się
    nawet adres pozwanego z adresem właściciela rachunku. Akurat w tym
    przypadku jest to ta sama osoba, ale gdyby nie...?

    Pomóżcie, proszę, jak walczyć z tym prawnie usankcjonowanym
    rozbojem... Czy można pozwać komornika cywilnie? Jakie argumenty
    byłyby tu decydujące? Czy niedopełnienie przez komornika ustawowych
    obowiązków może skutkować sprawą karną?

    Podejrzewamy, że córka umyślnie wprowadziła sąd w błąd co do adresu,
    chcąc osiągnąć wrażenie, że ojciec niczym się nie interesuje,
    specjalnie nie stawia się na wezwania, uchyla się. Czy jest sens
    pozywać córkę cywilnie o zwrot wyłudzonych alimentów?

    Bank jest prywatny, więc teoretycznie może ustalać opłaty w dowolnej
    wysokości. Tylko, że właściciel konta sam decyduje, czy korzysta z
    danej usługi, której koszt jest określony w tabeli opłat, czy nie chce
    korzystać. W tym przypadku nie ma takiej możliwości; bank może pobrać
    mu dowolnie wymyśloną kwotę, bez żadnych ograniczeń... Nadzór bankowy
    nie jest zainteresowany takimi sprawami, nie są od tego. Jak z tym
    walczyć? Rzecznik praw obywatelskich...?

    MP-B

  • 2. Data: 2009-06-26 07:50:39
    Od: "K.M." <D...@O...PL>

    Maurycy Piec-Bocheński pisze:
> [...]
    > alimenty w wysokości 450 zł miesięcznie.
    >
    > Pozwany nadal nie otrzymał żadnych dokumentów.

    Pewnie nie odbierał poczty pod adresem zameldowania, ani nikogo nie
    upoważnił do odbioru

> [...]
    > przelewie były dane kancelarii, ale jak tam zatelefonował, to komornik
    > powiedział, że taka kancelaria nie istnieje, bo były jakieś zmiany.

    Imię i nazwisko komornika na pewno znane także można wszystko znaleźć

> [...]
    > dostarczenia żadnych dokumentów, bez żadnej próby kontaktu. Dodatkowo,
    > bank pobierał sobie od każdego przelewu 15 zł.

    Na pewno były próby kontaktu, zakończone zwrotem pisma ze skutkiem
    doręczenia. Co do 15 zł to nie wina komornika a opłaty bankowe

> [...]
    > komornika. Jednak nie wycofała. Ojciec płacił co miesiąc 500 zł,
    > dodatkowo komornik pobierał mu kolejne 486 zł.

    2 wyroki ? jeden na ~400 kolejny na 500 a później 600 ?

> [...]
    >
    > Z tego, co czytałem, to komornik ma określone procedury, określone
    > obowiązki i ograniczenia. Musi dostarczyć nakaz,

    Dostarczyć nakaz ? pierwsze słyszę, działa na podstawie nakazu

    nie może pobierać
    > pieniędzy z rachunku oszczędnościowego do określonej kwoty itp.

    przy alimentach jest inaczej, chociaż dokładnej kwoty zwolnionej nie znam

> [...]
    > nawet adres pozwanego z adresem właściciela rachunku. Akurat w tym
    > przypadku jest to ta sama osoba, ale gdyby nie...?

    NIP, PESEL, DO - wystarczy

> [...]
    > rozbojem... Czy można pozwać komornika cywilnie? Jakie argumenty
    > byłyby tu decydujące? Czy niedopełnienie przez komornika ustawowych

    Skarga na czynności komornika i sprawa się wyjaśni (Sąd przy którym
    działa komornik)

    > Podejrzewamy, że córka umyślnie wprowadziła sąd w błąd co do adresu,
    > chcąc osiągnąć wrażenie, że ojciec niczym się nie interesuje,
    > specjalnie nie stawia się na wezwania, uchyla się.

    Adres zameldowania podany ? wystarczy

    Czy jest sens
    > pozywać córkę cywilnie o zwrot wyłudzonych alimentów?

    Jeśli formalnie było wszystko ok to nie ma sensu

> [...]
    > nie jest zainteresowany takimi sprawami, nie są od tego. Jak z tym
    > walczyć? Rzecznik praw obywatelskich...?

    TOiP banku z którą powinien się zapoznać przed podpisaniem umowy
    --
    Pozdrawiam K.M.

  • 3. Data: 2009-06-26 07:58:39
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "K.M." <D...@O...PL> napisał w wiadomości

    > Czy jest sens
    >>

    > Jeśli formalnie było wszystko ok to nie ma sensu

    a to juz mysle zalezy od tresci ugody, jesli coreczka w ugodzie zobowiazala
    sie do pobierania tylko kwoty z ugody, reszte pobiera bezprawnie

  • 4. Data: 2009-06-26 08:14:12
    Od: "K.M." <D...@O...PL>

    szerszen pisze:

    > Użytkownik "K.M." <D...@O...PL> napisał w wiadomości

    > a to juz mysle zalezy od tresci ugody, jesli coreczka w ugodzie
    > zobowiazala sie do pobierania tylko kwoty z ugody, reszte pobiera
    > bezprawnie
    Dokładnie tak, i w takim przypadku komornik powinien zostać powiadomiony
    o ugodzie i postępowanie powinno być umorzone/zawieszone.

  • 5. Data: 2009-06-26 08:18:09
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Dokładnie tak, i w takim przypadku komornik powinien zostać powiadomiony o
    > ugodzie i postępowanie powinno być umorzone/zawieszone.

    no wiec jak sam widzisz, pytanie o pozew przeciwko corce o zwrot bezpprawnie
    pobranych alimentow sciaganych przez komornika ma jak najbardziej sens,
    dodatkowo cureczka powinna poniesc pozostale koszty, czyli komornika i
    bankowe

  • 6. Data: 2009-06-26 11:04:26
    Od: Maurycy Piec-Bocheński <m...@g...com>

    Czy naprawdę nikt nie jest w stanie wypowiedzieć się merytorycznie?

    MP-B

  • 7. Data: 2009-06-26 11:12:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Maurycy Piec-Bocheński pisze:
    > Witam Państwa,

    Udać się do banku i dowiedzieć się jaki komornik i pod jaką sygnaturą
    akt prowadzi egzekucję.

    Można również podzwonić po kancelariach w danym mieście i się pytać.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-06-26 12:13:46
    Od: "K.M." <D...@O...PL>

    Maurycy Piec-Bocheński pisze:
    > Czy naprawdę nikt nie jest w stanie wypowiedzieć się merytorycznie?
    >
    > MP-B
    a jaką odpowiedź oczekujesz? nie znamy treści ugody, wyroku
    wcześniejszego, akt komorniczych i sądowych więc ze szklanej kuli mamy
    wróżyć ?

  • 9. Data: 2009-06-26 15:11:04
    Od: Maurycy Piec-Bocheński <m...@g...com>

    On 26 Cze, 14:13, "K.M." <D...@O...PL> wrote:

    > a jaką odpowiedź oczekujesz?

    Jakiej odpowiedzi oczekuję? Prostej, konkretnej, z podaniem podstawy
    prawnej. Dalej spróbujemy sami sobie poradzić.

    > nie znamy treści ugody, wyroku
    > wcześniejszego, akt komorniczych i sądowych więc ze szklanej kuli mamy
    > wróżyć ?

    To wiecie mniej więcej tyle, co my. Treść ugody opisałem, wyroku
    pozwany nie dostał, akt komorniczych również. Pozew, który został
    wreszcie dostarczony pozwanemu, zawierał około 30% treści i
    załączników - dało się to zauważyć po numeracji kart, wielu stron
    brakowało. Zostało to zgłoszone sądowi najpierw na piśmie, potem
    ustnie, na rozprawie, na której zawarto ugodę. Sąd nie był
    zainteresowany ani odpowiedzią, ani umożliwieniem zapoznania się z
    brakującymi aktami.

    Pytania, na które proszę o odpowiedź, brzmią następująco:

    - jakie są obowiązki komornika przy egzekucji alimentów i gdzie są
    opisane (podstawa prawna)?
    - jakie są prawa osoby, której ściąga się te pieniądze z konta
    (podstawa prawna)?
    - czy można pozwać komornika cywilnie i jak to prawnie rozwiązać?
    - co zrobić, gdy sąd nie reaguje na składane skargi na czynności
    komornika?
    - jak walczyć z bankiem, który pobiera drakońskie opłaty?

    Tu wyjaśnię, a niedowiarkom mogę udowodnić na papierze, że w momencie,
    gdy bank rozpoczął pobieranie owych 15 zł "za wykonanie przelewu z
    tytułu wykonawczego", taka pozycja w Tabeli opłat nie istniała. Mamy
    maile, w których bank pisze, że nie ma tego w tabeli, a nawet:

    "zgodnie z art.889 KPC mamy ustawowy obowiązek przekazywania
    bezzwłocznie zajętej kwoty na pokrycie egzekwowanej należności,
    dlatego też nie jest potrzebna zgoda z Pana strony na wykonanie
    przelewu. Jest to czynność bankowa i mamy prawo pobrać opłatę z tego
    tytułu. Nie ma prawnego uregulowania kwestii, kogo obciążyć tą opłatą,
    ale wydaje się, że przyjęta praktyka wskazuje na obciążenie klienta z
    tego tytułu."

    Może jednak ktoś zdecyduje się pomóc? Proszę...

    MP-B

  • 10. Data: 2009-06-26 22:29:09
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Maurycy Piec-Bocheński wrote:

> [...]
    > rozbojem... Czy można pozwać komornika cywilnie? Jakie argumenty
    > byłyby tu decydujące? Czy niedopełnienie przez komornika ustawowych

    sad zasadzil, wiec
    1)podwazasz jego autorytet
    2)publicznie znieslawiasz pomawiajac o 'rozboj' (jak sie z tych slow
    wytlumaczysz? niektorzy podchodza do swojego zawodu i pozycji spolecznej
    smiertelnie powaznie...)

    zauwaz ze bylo niedopatrzenie w przeprowadzeniu samej sprawy - pozwany nie
    mial mozliwosci obrony, i nie dopatrzono prawidlowego postawienia go przed
    sadem, pomimo iz sie (rzekomo) nie ukrywal. jesli uda ci sie udowodnic ze
    sie nie ukrywal i ze jego miejsce pobytu bylo znane policji i prokuraturze
    to zostaje ci problem udowodnienia sadowi ze cos zrobil zle. oczywiscie
    poki co to tylko pomowienia - sad wydal poki co prawomocny wyrok . moze
    jakies odwolania od tegoz?

    druga sprawa to to czy w ogole kogos obchodzi ze oskarzonego brakowalo na
    rozprawie. byc moze wyrok i tak zapadlby na niekorzysc i pomimo odwolania i
    wysluchania argumentow oskarzonego zapadnie taki sam wyrok.

    kolejna sprawa to celowe wprowadzanie w blad organow scigania - osobny
    watek. czy sa na to jakies dowody ? zameldowanie sie nalezy do obowiazkow
    osoby, jesli nie melduje sie , czym zmienia adres pobytu i tym samym
    umozliwia namierzenie sie przez organy scigania , to ma problem np. j/w,
    ale i sa powazniejsze tego konsekwencje .
    druga sprawa to postepowanie corki - jesli sa dowody ze celowo wprowadzila
    sad w blad to ona tez moze miec problem. trzeba na to miec konkretne dowody
    (na pewno nie przejdzie 'na pewno wprowadzila w blad' bo to pomowienie,
    trzeba przedstawic dowody i ew. podejrzenie popelnienia przestepstwa.)

    generalnie jesli jest sie zdolnym do samodzielnej egzystencji i ma sie
    pieniadze na koncie, to sad nawet nie musi zbytnio dyskutowac, zasadzi co
    trzeba i tyle, oni sa od dochodzenia praw. a co robic zeby z sytuacji sie
    wygrzebac, to osobna sprawa, w podobnej sytuacji byla najwyrazniej corka
    (zdaje sie nie pracuje, ale probuje sie uczyc) i po prostu swoich praw
    doszla, teraz problem ma kto inny. taka to spychologia spoleczna juz ;)
    nauke skonczy , dlug zostanie, jesli ojciec zostanie bez srodkow do zycia i
    umrze to straci tez ojca i tyle ;) aparatowi wladzy bardziej zalezy na
    przezyciu produkcyjego potomstwa, bo ono placi podatki ;)) (podkreslam
    grubo ironie). tak na powaznie to zauwaz ze w ten sposob nie moze pojechac
    w nieskonczonosc - dobije do pewnej granicy kiedy sad nie bedzie mial z
    czego juz sciagac i juz. ojciec pozniej bedzie mogl sobie poczytac o
    obowiazkach alimentacyjnych corki wobec niego ;)