  • 1. Data: 2004-04-22 14:32:22
    Temat: Pozew o odszkodowanie - pozwany BANK
    Od: "poool" <p...@g...pl>

    Bank sprzedał bezprawnie, bez mojej zgody przeterminowaną wierzytelność.
    W wyniku czego nastąpiło ujawnienie moich danych osobowych, oraz naruszenie
    tajemnicy bankowej.
    Chcąc pozwać bank do sądu o odszkodowanie z KC mogę to zrobić już teraz, czy
    najpierw powinienem zakładać "pojedyncze " sprawy o orzeczenie popełnienia
    wykroczenia najpierw bezprawnego sprzedania wierzytelności, potem o
    bezpodstawne przekazanie danych osobopwch, potem o ujawnienie tajemnicy
    bankowej, a dopiero potem o odszkodowanie z KC???

  • 2. Data: 2004-04-22 14:43:05
    Temat: Re: Pozew o odszkodowanie - pozwany BANK
    Od: "wowka" <w...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "poool" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bezpodstawne przekazanie danych osobopwch, potem o ujawnienie tajemnicy
    > bankowej, a dopiero potem o odszkodowanie z KC???

    dlaczego sprzedał bezprawnie, wyjaśnij bo nie rozumiem, dla cesji
    wierzytelnosci zgoda dłuznika jest niepotrzebna. No i napisz na czym miało
    polegać bezprawne ujawnienie danych osobowych oraz złamanie tajemnicy
    bankowej. No i jakie wykroczenia popełniono?

    wowka

  • 3. Data: 2004-04-22 15:02:45
    Od: "poool" <p...@g...pl>

    http://www.giodo.gov.pl/161/id_art/135/j/pl/
    "Czy udostępnienie danych dłużnika, bez jego zgody, osobie trzeciej w
    związku z dokonywaniem cesji wierzytelności nie narusza ustawy o ochronie
    danych osobowych?

    Tak jak w innych przypadkach dokonywania oceny dopuszczalności udostępnienia
    danych osobowych, tak i w tej sytuacji zastosowanie znajduje ogólna zasada
    wyrażona w art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z tym
    przepisem przetwarzanie jest uprawnione, jeżeli zostanie spełniona jedna z
    przesłanek w nim określonych.

    Dopuszczalność udostępnienia danych dłużnika osobie trzeciej jest ściśle
    związana z istnieniem podstawy prawnej dokonywania cesji wierzytelności.
    Podstawy i zasady cesji uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia z
    dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 z późn. zm.),
    w tym w szczególności jej art. 509 i nast. Pamiętać przy tym należy o
    szczególnych zasadach cesji wierzytelności przysługujących wobec konsumenta,
    uregulowanych w księdze III tytule III Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art.
    3853 pkt 5 tego kodeksu niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które
    zezwalają kontrahentowi konsumenta na przeniesienie praw i przekazanie
    obowiązków wynikających z umowy bez zgody konsumenta. Zatem ustawodawca
    dopuszcza zbycie wierzytelności konsumenckich jedynie za wyraźną zgodą
    konsumenta wyrażoną w treści umowy. Bez takiej zgody cesja wierzytelności
    konsumenckiej jest, a contrario, niedopuszczalna.

    Powyższe wskazuje, że udostępnienie danych dłużnika bez jego zgody w związku
    z dokonywaniem cesji wierzytelności, będzie uprawnione jedynie wówczas, gdy
    w świetle przepisów Kodeksu cywilnego istnieje podstawa prawna dla dokonania
    tej czynności prawnej. W przypadku dłużników będących konsumentami
    udostępnienie takie może nastąpić jedynie za zgodą osoby, której dane
    dotyczą."
    Ponieważ w powyższego wynika że niemiał bank prawa sprzedać wierzytelności
    doszło w skutek bezprawnego jej zbycia do ujawnienia danych osobowych, oraz
    do złamania tajemnicy bankowej.

  • 4. Data: 2004-04-22 15:26:18
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    poool wrote:

    Pamiętaj, że to jak na razie jest zdanie GIODO, niepotwierdzone żadnym
    orzeczenim sądu cywilnego, nie wspominając już o SN. A podstawy tego
    stanowiska są moim zdaniem nieco wątpliwe. Ale próbować możesz...

    KG

  • 5. Data: 2004-04-22 15:59:04
    Od: "Falkenstein" <No_priv@Just_pub.pl>

    kam wrote:
> [...]
    > orzeczenim sądu cywilnego, nie wspominając już o SN. A podstawy tego
    > stanowiska są moim zdaniem nieco wątpliwe. Ale próbować możesz...

    Poza tym powołany przepis KC mówi o niedozwolonych klauzulach umownych, a
    kwestie sposobu dokonywania cesji wierzytelności określone są w ustawie.
    Właśnie w KC.
    A tak wogóle to kredyty trzeba płacić, a nie burzyć się, że ktoś śmie
    domagać się ich spłaty.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 6. Data: 2004-04-22 17:20:21
    Od: "poool" <p...@g...pl>

    Panowie ale gdzie odpowiedź na moje pytanie.
    Odrazu, czy muszę po kawałku??

  • 7. Data: 2004-04-22 17:32:04
    Od: "Jan Galazka" <j...@i...pl>

    a dopiero potem o odszkodowanie z KC???
    Przepraszam bardzo, a jaka szkode poniosles, skoro zadasz odszkodowania? Bo
    co do zasady w prawie polskim, najpierw musi byc szkoda, a potem
    odszkodowanie. To nie Ameryka...
    JG

  • 8. Data: 2004-04-22 19:35:24
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Jan Galazka wrote:

    > a dopiero potem o odszkodowanie z KC???
    > Przepraszam bardzo, a jaka szkode poniosles, skoro zadasz odszkodowania? Bo
    > co do zasady w prawie polskim, najpierw musi byc szkoda, a potem
    > odszkodowanie. To nie Ameryka...

    niech mu będzie że zadośćuczynienie

    KG

  • 9. Data: 2004-04-22 22:30:44
    Od: sebol <i...@a...pl>

    poool wrote:

    > Bank sprzedał bezprawnie, bez mojej zgody przeterminowaną wierzytelność.
    > W wyniku czego nastąpiło ujawnienie moich danych osobowych, oraz naruszenie
    > tajemnicy bankowej.

    jedna sprawa jest juz w apelacji moze poczekaj na wykladnie oficjalna.
    Jak bedzie pozytywna to oznacza problemy firm obracajacymi
    wierzytelnosciami.

> [...]
    > bezpodstawne przekazanie danych osobopwch, potem o ujawnienie tajemnicy
    > bankowej, a dopiero potem o odszkodowanie z KC???

    IMO połączyć to w jedno. To nie bedzie postepowanie uproszczone wiec
    mozna poszalec.

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 10. Data: 2004-04-24 17:56:11
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

> [...]
    > bezpodstawne przekazanie danych osobopwch, potem o ujawnienie tajemnicy
    > bankowej, a dopiero potem o odszkodowanie z KC???

    Cytowane dalej stanowisko GIODO jest błędne, a poza tym bezprawne (artykuły
    w Rzepie wyjaśniają dokładnie tę sprawę). Bank ma prawo sprzedawać własne
    prawa komu tylko chce i Twoja zgoda do niczego nie jest mu potrzebna. Nie
    doszło również do naruszenia tajemnicy bankowej ani ustawy o ochronie danych
    osobowych, więc Twoje żądania byłyby zwykłym pieniactwem, za które
    zapłaciłbyś koniecznością uiszczenia kosztów procesu za przegraną sprawę.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko