  • 1. Data: 2011-09-20 09:15:24
    Temat: Powtórne nieodpłatne wykonanie pracy uznanej za wadliwą
    Od: guest <n...@T...pl>

    Czy pracodawca może zażądać od pracownika powtórnego wykonania pracy
    (którą uzna za wadliwą) do wykonania jej jeszcze raz bez prawa do
    wynagrodzenia?

    Zatrudnienie na umowę o pracę w dziale IT.

    W regulaminie pracy jest zapis, że w takim przypadku (wadliwie wykonanej
    pracy) pracownik jest zobowiązany do powtórnego nieodpłatnego wykonania
    tej pracy bez wad.

    W regulaminie nie ma żadnej informacji na temat kryteriów kiedy praca
    jest uznawana za wadliwą a kiedy nie.

    Czy jest to klauzula dozwolona?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-09-20 10:03:43
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-09-20 11:15:24 +0200, guest <n...@T...pl> said:

    > Zatrudnienie na umowę o pracę w dziale IT.
    >
    > W regulaminie pracy jest zapis, że w takim przypadku (wadliwie
    > wykonanej pracy) pracownik jest zobowiązany do powtórnego nieodpłatnego
    > wykonania tej pracy bez wad.

    Czy pytasz o sytuację, w której np. pracownik miał zainstalować pakiet
    Office, zainstalował pakiet Corel Draw i chce ekstra pieniędzy za
    prawidłowe wykonanie swej pracy w ramach etatu?

    --
    Bydlę

  • 3. Data: 2011-09-20 10:26:39
    Od: "Bartosz" <l...@a...pl>

    Ja to widzę tak, że pracownik dał pupy i spaprał robotę, która miał wykonac w ramach
    umowy o pracę a teraz pyta sie czy może się wymigać od jej wykonania.
    Wynagrodzenie z tutułu o pracę pracodawca musi wypłacić z tego co mi wiadomo ale....
    ... w przypadku rażacych zaniedbań ze strony pracownika może się domagać od niego na
    drodze cywilnej "rekompensaty" po wczesniejszym wezwaniu do usuniecia zaniedbań.

  • 4. Data: 2011-09-20 10:33:26
    Od: guest <n...@T...pl>

    W dniu 2011-09-20 12:03, Bydlę pisze:

    > Czy pytasz o sytuację, w której np. pracownik miał zainstalować pakiet
    > Office, zainstalował pakiet Corel Draw i chce ekstra pieniędzy za
    > prawidłowe wykonanie swej pracy w ramach etatu?

    Zastanawiam się nad punktem regulaminu pracy, z którym się zapoznaję
    przed podpisaniem umowy. I nie pytam się tu o kwestię moralną tylko jak
    stanowi prawo. Podkreślę - jest to umowa o pracę, a nie o dzieło.

    Załóżmy nawet, że mamy do czynienia z tak klarowną co do oceny wykonania
    sytuacja jak opisałeś - czy pracodawca może egzekwować dodatkową pracę
    bez wynagrodzenia bazując na takim punkcie regulaminu pracy? Czy też
    powinien zapłacić (nawet za błędnie wykonaną pracę!), rozwiązać umowę z
    jednostką nie potrafiącą odróżnić Office od Corela i ew. dochodzić
    odszkodowania w sądzie?

    A co z ludźmi, którzy się wdrażają (lub są na okresie próbnym) - czy
    literalne stosowanie takiego zapisu nie doprowadziłoby do sytuacji,
    gdzie mamy de facto do czynienia z bezpłatną praktyką (dopóki się nie
    "nauczy")?

    A co w przypadku projektu, który wg wszelkiej dostępnej wiedzy miał być
    łatwy i zająć miesiąc, a po drodze okazało się że termin jest nierealny
    a dodatkowo prace spowodowały nieumyślne błędy w systemie?

    Wg mnie bez ściśle określonych kryteriów oceny i w tak skomplikowanej
    materii ja projekty IT jest to martwy (o ile nawet niedozwolony) zapis -
    ale ja nie jestem prawnikiem i stąd moje pytanie na grupie.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-09-20 11:19:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 20 Sep 2011 11:15:24 +0200, guest napisał(a):

    > Czy pracodawca może zażądać od pracownika powtórnego wykonania pracy
    > (którą uzna za wadliwą) do wykonania jej jeszcze raz bez prawa do
    > wynagrodzenia?

    To jest w kodeksie pracy:

    Art. 82. § 1. Za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług
    wynagrodzenie nie przysługuje. Jeżeli wskutek wadliwie wykonanej pracy z
    winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi,
    wynagrodzenie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu.
    § 2. Jeżeli wadliwość produktu lub usługi została usunięta przez
    pracownika, przysługuje mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu
    lub usługi, z tym że za czas pracy przy usuwaniu wady wynagrodzenie nie
    przysługuje.

  • 6. Data: 2011-09-20 15:22:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "guest" <n...@T...pl> napisał w wiadomości
    >W dniu 2011-09-20 12:03, Bydlę pisze:

    Zalecałbym daleko posuniętą ostrożność w kontaktach z tym pracodawcą, bo
    najwyraźniej nie zdaje on sobie sprawy z istoty tego, co napisał. Umowa o
    pracę jest umową o świadczenie pracy, a nie osiągnięcie konkretnego wyniku.
    Więc Ty masz zapewniać mu swoje usługi w określonym czasie. Nie wyobrażam
    sobie jakbyś miał mu to niby nieodpłatnie robić? On w regulaminie ma
    wpisane nielegalne zatrudnienie w ponadwymiarowym czasie pracy. Mniejsza
    już o ten konkretny zapis, któy jest ewidentnie wadliwy. Natomiast skoro ma
    takie dziwne pomysły, to nie najlepiej wróży to na przyszłość Waszej
    współpracy i należy się rozglądać za normalnym pracodawcą.

  • 7. Data: 2011-09-21 06:49:35
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 20 Sep 2011 17:22:57 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > Natomiast skoro ma takie dziwne pomysły, to nie najlepiej wróży to na
    > przyszłość Waszej współpracy i należy się rozglądać za normalnym

    Dlaczego "ewidentnie wadliwy"? Przecież to jest tylko skrócone
    przeniesienie przepisu z kodeksu pracy. Jedyna poważna rzecz do której w
    tym punkcie regulaminu można mieć pretensję to brak słów "z winy
    pracownika".

  • 8. Data: 2011-09-21 07:50:23
    Temat: Re: Powtórne nieodp?atne wykonanie pracy uznanej za wadliw?
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-21 08:49, jureq pisze:

> [...]
    > przeniesienie przepisu z kodeksu pracy. Jedyna poważna rzecz do której w
    > tym punkcie regulaminu można mieć pretensję to brak słów "z winy

    A ja przyczepiłbym się wogóle do sensowności przepisywania artykułów z
    Kodeksu Pracy do umów o pracę. Przecież one bez względu na fakt ich
    wpisania będą obowiązywały, chyba że pracodawca ma do zaproponowania coś
    korzystniejszego... ;)

    --
    spp

  • 9. Data: 2011-09-21 08:36:03
    Od: guest <n...@T...pl>

    W dniu 2011-09-21 09:50, spp pisze:

> [...]
    > Kodeksu Pracy do umów o pracę. Przecież one bez względu na fakt ich
    > wpisania będą obowiązywały, chyba że pracodawca ma do zaproponowania coś

    A wpisy bazujące na Kodeksie Pracy, ale wprowadzające większe restrykcje
    wobec pracownika (bo tak interpretuję pominięcie słów "z winy
    pracownika") są dopuszczalne/możliwe do egzekwowania?