  • 1. Data: 2011-09-20 08:51:47
    Temat: Stowarzyszenie a odpłatna działalność
    Od: B <...@...pl>

    Witam,
    Stowarzyszenie nie prowadzi DG jednak wiem, że może prowadzić
    odpłatną działalność, tylko bez zysku. Jeżeli jest to kurs językowy i
    stow. udostępnia salę oraz wynajmuje nauczyciela to jakie papierki tu
    trzeba.
    Czy słuchacz ma dostać paragon, jaki? Bo faktury to nie, gdyż stow. nie
    jest płatnikiem vat.

    Czy z nauczycielem trzeba sporządzić umowę zlecenie?

    Jak ustalić jaka część opłat powinna iść na utrzymanie lokalu?

    B.

  • 2. Data: 2011-09-26 10:56:14
    Temat: Re: Stowarzyszenie a odpłatna działalność
    Od: Wojciech Wrodarczyk <w...@w...pl>

    W dniu 2011-09-20 10:51, B pisze:
> [...]
    >
    > Czy z nauczycielem trzeba sporządzić umowę zlecenie?
    >
    > Jak ustalić jaka część opłat powinna iść na utrzymanie lokalu?

    Nie jestem specjalistą od stowarzyszeń, ale z mojej wiedzy wynika, iż
    jeżeli stow. rejestruje się jako mogące prowadzić działalność lub
    aktualizuje wpis w taki sposób, to może prowadzić działalność
    komercyjną, czyli z zyskiem.
    Jedynie co jest odmienne do reszty podmiotów gosp. to to, że zysk
    przeznaczony może być jedynie na cele statutowe.
    Jeżeli nie jest płatnikiem vat, t wg mnie może wystawiać:
    paragony, paragony fiskalne (?), rachunki.
    Jeżeli podmiot (nauczyciel) wykonuje usługi odpłatne (naucza) na rzecz
    stowarzyszenia, to powinno to mieć potwierdzenie w papierach. Forma
    dowolna, UoP, U/Z, rachunek dla samozatrudnionych. W przeciwnym razie:
    - nie da się tego w koszta wrzucić,
    - coś tam o opodatkowaniu korzyści.

  • 3. Data: 2011-09-26 20:44:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Sep 2011, Wojciech Wrodarczyk wrote:

> [...]
    > Jedynie co jest odmienne do reszty podmiotów gosp. to to, że zysk
    > przeznaczony może być jedynie na cele statutowe.
    [...]
> [...]
    > stowarzyszenia, to powinno to mieć potwierdzenie w papierach. Forma dowolna,
    > UoP, U/Z, rachunek dla samozatrudnionych. W przeciwnym razie:

    Wyłącznie w sprawie formalnej (odnoszę się do drugiej pozycji,
    czyli nieodpłatnym świadczeniu): owo opodatkowanie nie występuje
    odrębnie. Odrębnie bywa wałkowa w stosownych flejmach :), ale
    stanowi zwyczajny przychód, sumowany z innymi.
    W przypadku stowarzyszenia jak wyżej - jeśli efekt owego świadczenia
    mieści się w "celach statutowych", korzysta ze zwolnienia z CIT.
    Owszem, wykazać IMVHO należy (aczkolwiek również zastrzegam że
    na PK, w tym PK uproszczonej, znam się niczym kot na kwaśnym
    mleku, więc nie mam pojęcia jak i gdzie wpisać).

    pzdr, Gotfryd