  • 1. Data: 2007-12-31 02:10:44
    Temat: Pełnomocnictwo - IKE i inne
    Od: "Sam." <s...@g...pl>

    Witam,

    chciałbym prosić o pomoc/radę w następującej, może nieco nietypowej sprawie.

    Chcę założyć IKE mojej mamie i wpłacać na nie pieniądze z myślą o
    zabezpieczeniu jej na starość. Ponieważ praktycznie wszystkich operacji będę
    dokonywał ja, chcę prosić mamę o ustanowienie mnie pełnomocnikiem. Ale nie do
    końca wiem, jak to pełnomocnictwo powinno być sformułowane. Czy lepiej, żeby
    było to pełnomocnictwo ogólne, czy rodzajowe? Czy można by tak sformułować
    jego treść, bym mógł również samodzielnie otworzyć rejestry w funduszach (bo o
    IKE w tej formie chodzi)?

    Bardzo mi zależy na tym, bym mógł wykonywać wszelkie operacje sam, ponieważ po
    pierwsze, to ja będę jedynym "źródłem" funduszy wpłacanych na IKE, a po drugie
    - chciałbym oszczędzić mojej mamie wszelkich spraw "papierkowych" związanych z
    prowadzeniem IKE. A że mieszkam w innym mieście...

    Dlatego pomyślałem, że najlepiej będzie, jeśli poproszę mamę o sporządzenie
    pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego. Czy wiecie może, jakie koszty mogą
    się z tym wiązać?

    A może macie lepszy pomysł na zarządzanie IKE w imieniu osoby trzeciej?

    Dziękuję z góry za wszelkie sugestie...

    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 2. Data: 2007-12-31 08:34:12
    Temat: Re: Pełnomocnictwo - IKE i inne
    Od: Krzysiek <S...@g...com>

    > Dlatego pomyślałem, że najlepiej będzie, jeśli poproszę mamę o sporządzenie
    > pełnomocnictwa w formie aktu notarialnego. Czy wiecie może, jakie koszty mogą
    > się z tym wiązać?

    Nie chcialbym wprowadzac Cie w blad - ale sam z pewnoscia zdajesz
    sobie sprawe ze doradztwo notarialne i uslugi prawnicze do tanich nie
    naleza? Np w funduszach pelnomocnictwa mozna ustanawiac bez
    najmniejszych problemow, mysle ze tutaj tez znacznie to sie nie moze
    roznic.

    > A może macie lepszy pomysł na zarządzanie IKE w imieniu osoby trzeciej?

    Glownie to mnie wlasnie sklonilo zeby cos napisac, bo doradzic to
    raczej nie moge; dlaczego nie otworzysz IKE czy dowolnego konta
    inwestycyjnego na siebie? Moi znajomi otworzyli dziecku takie konto,
    pieniadze beda dla niej dostepne po ukonczeniu 18 lat, cala papierkowa
    biurokracja tez idzie do nich. Nie jestem pewien czy z IKE mozna latwo
    zrobic tak samo; ale mysle ze latwiej niz pelnomocnictwo notarialne.

    Pozdrawiam,
    K.

  • 3. Data: 2007-12-31 10:45:38
    Od: "Przemek " <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Krzysiek <S...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > biurokracja tez idzie do nich. Nie jestem pewien czy z IKE mozna latwo
    > zrobic tak samo; ale mysle ze latwiej niz pelnomocnictwo notarialne.

    No dobrze, ale to chyba nie zadziała w tym przypadku. Rodzice dzieci
    niepełnoletnich są ich przedstawicielami ustawowymi. Ja, aby być
    przedstawicielem mojej mamy potrzebuję pełnomocnictwa. Tak to chyba działa -
    przynajmniej tak rozumiem przepisy k.c. w zakresie przedstawicielstwa.

    Gdybym otworzył IKE na moje nazwisko, to byłoby to traktowane jako moje IKE.
    Ma to określone konsekwencje - IKE można mieć tylko jedno w ciągu całego
    życia. Gdybym wiec wypłacił pieniądze w czasie, gdy moja mama przejdzie na
    emeryturę, nie mógłbym już założyć kolejnego IKE rzeczywiscie "dla siebie".

    Poniewaz zalezy mi na tym, by wszystko poszlo sprawnie i bez najmniejszych
    problemow (pisalem, ze mieszkam dosc daleko od miejsca zamieszkania mojej mamy
    i w razie problemow musialbym przyjechac do domu, co raczej w ogole nie
    wchodzi w gre) dlatego sadzilem, ze pelnomocnictwo w postaci aktu notarialnego
    powinno rozwiazac ten problem. Ale nigdy z uslug notariusza nie korzystalem i
    nie wiem z jakimi wydatkami moze sie to wiazac...

    A cala sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana. Chcialbym tez miec
    mozliwosc zalozenia rachunku bankowego w imieniu mojej mamy. Sam rachunek do
    niczego nie jest mi potrzebny, ale tylko wtedy bede mial podglad stanu
    rejestru w funduszu w ramach IKE przez internet... Nie wiem, czy to cos
    zmienia jesli chodzi o zakres pelnomocnictwa...

    Pozdrawiam,
    Sam.