  • 1. Data: 2007-12-30 15:25:26
    Temat: Ustawa o nieuczciwej reklamie
    Od: Arek <a...@e...net>

    Witam!

    Ostatnio weszła w życie ustawa regulująca kwestie nieuczciwej,
    wprowadzającej w błąd klientów, reklamie.
    Zna ktoś link do niej i mógłby mi podać?

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 2. Data: 2007-12-30 15:41:44
    Temat: Re: Ustawa o nieuczciwej reklamie
    Od: "|<onrad" <b...@j...bardziej.trendy>

    Arek pisze:
    > Witam!
    >
    > Ostatnio weszła w życie ustawa regulująca kwestie nieuczciwej,
    > wprowadzającej w błąd klientów, reklamie.
    > Zna ktoś link do niej i mógłby mi podać?

    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2007/1206.htm

    niestety cala ustawa to na moje nieprawnicze oko jeden wielki bubel.
    art. 5 zakazuje kompletnie jakichkolwiek dzialan marketingowych:

    "Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli
    działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie
    przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej
    by nie podjął."

    a moze ktorys z grupowych prawnikow to skomentuje? moze sie myle?

    --
    body {
    name: '|<o?rad Karpieszu>|';

  • 3. Data: 2007-12-30 16:01:25
    Od: "Tomasz M. Klecor" <t...@w...pl>

> [...]
    > działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie
    > przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej

    Bez przesady - ustawa nie zakazuje marketingu, zakazuje działań które
    mogą wprowadzić w błąd PRZECIĘTNEGO konsumenta - definicja też w
    ustawie. Po daje przy tym całkiem spory katalog takich działań, dzięki
    czemu można wnioskować o co chodziło ustawodawcy.

    Inna sprawa, że ciężar dowodu spoczywa na przedsiębiorcy, co może
    skutkować zalaniem sądów pozwami niezadowolonych konsumentów :)

    pozdrawiam,
    TMK

    --
    Pingwinarium.pl - prawo nowych technologii
    tel. +48 601 65 56 13

    <!-- wiadomość podpisana elektronicznie -->

  • 4. Data: 2007-12-30 16:03:31
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik |<onrad napisał:
    [..]
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/2007/1206.htm
    [..]
    > a moze ktorys z grupowych prawnikow to skomentuje? moze sie myle?

    Dzięki za link.

    Przytoczony przez Ciebie fragment rzeczywiście jest niejasno sformułowany.
    Zawsze mówiłem, że razem z ustawodawcą do ustawy powinni siadać i
    prawnicy i poloniści.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 5. Data: 2007-12-30 16:14:29
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz M. Klecor" <t...@w...pl> napisał

> [...]
    > ustawie. Po daje przy tym całkiem spory katalog takich działań, dzięki
    > czemu można wnioskować o co chodziło ustawodawcy.

    Mam wrażenie podobne jak wątkodawca. Przecież reklama ma za zadanie
    właśnie spowodować by konsument zawarł umowę. Gdyby zawarcie umowy
    było zapewnione bez stosowania reklamy to reklamy nikt by nie emitował.
    A skoro tak, to każda skuteczna reklama będzie nielegalna.

  • 6. Data: 2007-12-30 16:20:19
    Od: Maciej Ananicz <n...@g...com>

    Alek pisze:

> [...]
    > było zapewnione bez stosowania reklamy to reklamy nikt by nie emitował.
    > A skoro tak, to każda skuteczna reklama będzie nielegalna.

    Nie, bo nie każda reklama wprowadza w błąd.

    --
    Maciek Ananicz
    gg: 2412905

  • 7. Data: 2007-12-30 16:29:49
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Ananicz" <n...@g...com> napisał

    > Nie, bo nie każda reklama wprowadza w błąd.

    Przeczytaj dokładnie ten punkt i zobacz co jest przyczyną a co skutkiem:

    "Art. 5. 1. Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające
    w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może
    powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej
    umowy, której inaczej by nie podjął."

    Szyk zdania jest odwrócony ale sens jest taki:
    Jeśli
    działanie może powodować podjęcie decyzji o zakupie
    uznaje się je za działanie wprowadzające w błąd.

    W tej sytuacji nielegalne jest nie tylko reklamowanie produktów,
    ale wręcz w ogóle oferowanie ich do sprzedaży (np. wystawienie
    na półce w sklepie) gdyż z złożenia prowadzi to do zawarcia umowy.

  • 8. Data: 2007-12-30 16:34:02
    Od: "Tomasz M. Klecor" <t...@w...pl>

  • 9. Data: 2007-12-30 16:37:29
    Od: "Tomasz M. Klecor" <t...@w...pl>

  • 10. Data: 2007-12-30 16:39:36
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz M. Klecor" <t...@w...pl> napisał

    > Należy tutaj odróżnić reklamę od cwaniactwa. Zresztą już po art. 5 ust.
    > 2 widać o co chodzi ustawodawcy:

    O co chodziło ustawodawcy to możemy się ewentualnie domyślać,
    kwestią jest co w ustawie zapisał.

    > 2. Wprowadzającym w błąd działaniem może być w szczególności:

    W szczególności, czyli nie jest to zamknięty katalog tylko
    egzemplifikacja.
    Ogólna zasada zawarta jest w pkt. 1 i wg mnie jest zredagowana błędnie.