  • 1. Data: 2007-12-30 18:14:44
    Temat: Po co się kupuje spółki?
    Od: "Koju" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Po co się kupuje spółki? Chodzi o to, że na różnych portalach "branżowych"
    sa ogłoszenia że ludzie kupią spółkę czystą, z zadłużeniem , do likwidacji
    lub bez itp - generalnie kazdą spółkę. Chodzi tu o zwykle kupienie "czegos"
    za male pieniadze i doprowadzenie do stanu uzywlanosci czy jest cos w tym
    glebszego? Na przyklad szybsze przeksztalcenie swojej firmy i posiadanie tym
    samym firmy będącej przynajmniej teoretycznie dluzej na rynku (kredyty)? Tak
    sobie gdybam...

    --
    Pozdrawiam,
    MK

  • 2. Data: 2007-12-30 18:17:24
    Temat: Re: Po co się kupuje spółki?
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Koju pisze:
> [...]
    > samym firmy będącej przynajmniej teoretycznie dluzej na rynku (kredyty)? Tak

    Np. do prania pieniedzy.

    --
    Mithos

  • 3. Data: 2007-12-30 18:35:35
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Koju" <m...@p...onet.pl> writes:

    > Witam
    > Po co się kupuje spółki?

    Ze względu na markę na przykład.

  • 4. Data: 2007-12-30 19:22:42
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    Np. "na wydmuszkę":

    Firma-matka buduje mieszkania, natomiast umowy z podwykonawcami są zawierane
    przez firmę-wydmuszkę. Jak już wszystko stoi zbudowane, to firma-wydmuszka
    ogłasza upadłość, a zarząd firmy-matki mówi: "my mamy płacić za ich
    zobowiązania? A niby z jakiej racji? Przeciez umowę podpisywaliście z nimi, więc
    ich ścigajcie".
    Tak np. działał Mostostal Export. Mechanizm dobrze opisany kilka lat temu w
    artykułach Zbigniewa Bartusia (mogłem pomylić) w Dzienniku Poloskim.
    http://www.dziennik.krakow.pl/public/?2004/03.12/Kra
    j/02/02.html

    "Prokuratura Okręgowa postawiła zarzuty czterem szefom spółki Pracownie
    Konserwacji Zabytków Zamość, która była jednym z dwóch głównych wykonawców
    osiedla i nie zapłaciła podwykonawcom, zyskując miano pierwszej ujawnionej w
    kraju "wydmuszki"."
    (...)
    "Z postanowienia sądu o upadłości PKZ wywnioskowali, że zlecając im prace,
    spółka ta była już praktycznie bankrutem. Zgodnie z prawem, nie wolno w takiej
    sytuacji zaciągać nowych zobowiązań - np. zlecać robót. Poszkodowani uznali, że
    zarząd Mostostalu Export, właściciela PKZ, musiał o wszystkim wiedzieć. Z
    przecieków dowiedzieli się, że to właśnie ten zarząd wymógł na firmie Krakbau
    zatrudnienie PKZ. Dlaczego kazał nająć bankruta?
    Próbowali to wyjaśnić. Usłyszeli: macie umowę z PKZ, tam szukajcie
    sprawiedliwości. Syndyk PKZ odparł, że nie mają szans na odzyskanie pieniędzy.
    Tymczasem druga spółka Mostostalu Export, Pod Fortem Development, spokojnie
    sprzedawała mieszkania."

  • 5. Data: 2007-12-30 19:38:20
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl> napisał

> [...]
    > firmy-matki mówi: "my mamy płacić za ich zobowiązania? A niby
    > z jakiej racji? Przeciez umowę podpisywaliście z nimi, więc

    Ale po co kupować istniejącą spółkę? Założenie nowej jest równie
    proste i szybkie.

  • 6. Data: 2007-12-30 19:51:45
    Od: "Koju" <m...@p...onet.pl>

    > Ale po co kupować istniejącą spółkę? Założenie nowej jest równie
    > proste i szybkie.

    no wlasnie - nad tym sie glownie zastanawiam - bo to, ze spolka ma spolke
    to, że sie tak wyrażę "standard"

    MK

  • 7. Data: 2007-12-30 20:01:18
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Koju" <m...@p...onet.pl> writes:

    > no wlasnie - nad tym sie glownie zastanawiam - bo to, ze spolka ma
    > spolke to, że sie tak wyrażę "standard"

    MS kupił producenta Visio (i kilka innych firm) tylko po to, żeby
    dołączyć Visio (i inne programy) do swojej oferty.

  • 8. Data: 2007-12-30 20:07:36
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 30 Dec 2007 20:38:20 +0100, Alek napisał(a):

    > Ale po co kupować istniejącą spółkę? Założenie nowej jest równie
    > proste i szybkie.

    - nowa spółka ma zerową wiarygodność (istnieje od kilku dni/tygodni)
    - nowa spółka wymaga innych formalności niż przeniesienie własności starej
    spółki na nowych właścicieli - tu łatwiej jest podstawić słupa
    - nowa spółka wymaga wkładu w wys. min. 50 tys. zł, starą spółkę można
    kupić za dużo mniejsze pieniądze
    itp itd

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 9. Data: 2007-12-30 20:21:12
    Od: "Koju" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > spółki na nowych właścicieli - tu łatwiej jest podstawić słupa
    > - nowa spółka wymaga wkładu w wys. min. 50 tys. zł, starą spółkę można

    i tu chyba mamy odpowiedz

    MK

  • 10. Data: 2007-12-30 20:23:36
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Dembiński" <p...@g...pl> napisał

    > MS kupił producenta Visio (i kilka innych firm) tylko po to, żeby
    > dołączyć Visio (i inne programy) do swojej oferty.

    Wraz ze spółką kupił jej produkty, know-how, personel - w takim
    przypadku sens zakupu jest jasny. Ale tu mówimy o zakupie gołej
    osoby prawnej.