  • 1. Data: 2005-04-27 12:53:31
    Temat: PRAWO POWIETRZA :D
    Od: "Iza" <a...@p...fm>

    Witam serdecznie !!!
    Mam takie pytanie a mianowicie mój chłopak jest włascicielem firmy
    dostarczającej internet drogą radiową, jednak jak to często bywa mamy
    konkurencję. Konkurencja to jest bardzo złośliwa i dokucza nam na wszelkie
    możliwe sposoby mimo iż my nie odzywamy się do nich słowem. Ale przejdę do
    sedna. Otóż kiedy mój chłopak przestawia swoje urządzenia na jakiś kanał to
    tamci od razu przestawiają na ten sam - co powoduje większe zakłucenia. Poza
    tym stosują zasadę złośliwej konkurencji i każdemu swojemu klientowi mówią,
    że to że coś nie działa to nasza wina !! Ale to jest bzdura bo my mamy
    wszystkie sprzęty homologowane a oni nadają z mocą w Polsce zabronioną !!
    Poza tym nie muszę mówić że niesłusznie oczerniają firmę i jej dobre imię.
    Moje pytanie to jak można się za nich zabrac najrosądniej ?? Od czego
    należałoby zacząć w takim postępowaniu ?? Istnieje coś takiego jak URTiP
    (Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty) Czy ktoś wie jak działa ten urząd
    ? I jak wygląda jego postępowanie w takich sprawach ??

    Pozdrawiam serdecznie, Iza

  • 2. Data: 2005-04-27 13:50:33
    Temat: Re: PRAWO POWIETRZA :D
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Iza" <a...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    urząd
    > ? I jak wygląda jego postępowanie w takich sprawach ??

    Są dwie równoległe drogi. po pierwsze URTiP. Pracownicy przyjadą i na
    podstawie pomiarów ustalą, kto zakłóca Wasz kanał. Pytanie, czy ten
    kanał macie na wyłączność, bo tak do końca się nie orientuję, jak z tym
    jest. Jeśli to Wasz kanał, to tamci nie mają prawa nic nadawać na nim.

    Druga sprawa, to nieuczciwa konkurencja. To co opisałaś moim zdaniem
    wyczerpuje znamiona takowej. Polecam zapoznać się z ustawą o zwalczaniu
    nieuczciwej konkurencji. Ale najpierw należało by poczekać na wyniki
    pracy URTiP, bo tylko oni mogą w sposób urzędowy stwierdzić, jakie są
    źródła zakłóceń.

    Co do samej strony praktycznej, to regionalne siedziby URTiP znajdują
    się w miastach wojewódzkich. Można do nich napisać, ale wydaje mi się,
    ze lepiej by było umówić się telefonicznie na rozmowę i pojechać z
    pismem osobiście. Wielkim ułatwieniem dla nich było by wskazania mniej
    więcej położenia nadajnika zakłócającego pracę.

  • 3. Data: 2005-04-27 14:14:01
    Od: "Iza" <a...@p...fm>

> [...]
    > kanał macie na wyłączność, bo tak do końca się nie orientuję, jak z tym
    > jest. Jeśli to Wasz kanał, to tamci nie mają prawa nic nadawać na nim.

    Kanałów do nadawania drogą radiową nie można w żaden sposób zarezerowac bądź
    wykupić dla siebie na wyłączność. Każdy może sobie na nich nadawać.

> [...]
    > nieuczciwej konkurencji. Ale najpierw należało by poczekać na wyniki
    > pracy URTiP, bo tylko oni mogą w sposób urzędowy stwierdzić, jakie są

    Właśnie a propo nieuczciwej konkurencji zastanawiam się czy np. jeśli
    zadzwonić by do nich - jako klient który chce się dowiedzieć czegoś o ich
    ofercie i po prostu porozmawiać. Z tego co wiem to w każdym takim telefonie
    mówią iż w tej samej miejscowości to działa jakaś nielegalna firma, i
    zakłuca ich w bardzo znacznym stopniu i oni zamierzają się z nią "rozprawić
    raz na zawsze" To jeśli powiedzieliby coś takiego do potencjalnego klienta
    na internet (czyli w tym wypadku do mnie podszywającej się pod takowego) to
    jeśli nagralabym taką rozmowę to może to stanowić dowód na nieuczciwą
    konkurencję ? I czy byłoby to w jakis sposób karalne ?

> [...]
    > pismem osobiście. Wielkim ułatwieniem dla nich było by wskazania mniej
    > więcej położenia nadajnika zakłócającego pracę.

    No własnie jesteśmy w trakcie dowiadywania się jak wygląda kontrola URTiP-u
    i gdzie wszystko załatwiać, i od nich z całą pewnością trzeba zacząć, bo
    jeśli stwierdzą iż oni nadają z mocą niedozwoloną w Polsce to mają duży
    problem (a wiem, ze nadają - można poznac to po sprzęcie jakim dysponują)

    Pozdrawiam, Iza

  • 4. Data: 2005-04-27 14:45:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Kanałów do nadawania drogą radiową nie można w żaden sposób
    zarezerowac bądź
    > wykupić dla siebie na wyłączność. Każdy może sobie na nich nadawać.

    No nie do końca tak jest. W sytuacji, gdy Ty tam nadajesz, to oni
    powinni już wybrać inny. Inaczej zakłucają pradę Twoich urządzeń. Tym
    bardziej, ze najpewniej na Waszym kanale nie transmitują sygnału, a
    jedynie zakłucenia.

> [...]
    > jeśli nagralabym taką rozmowę to może to stanowić dowód na nieuczciwą
    > konkurencję ? I czy byłoby to w jakis sposób karalne ?

    Moim zdaniem można tak zrobić.

> [...]
    duży
    > problem (a wiem, ze nadają - można poznac to po sprzęcie jakim

    Kontrola wygląda tak, ze przyjeżdża zespół gości wyposażonych w
    odpowiednie urządzenia i robią co swoje. Rzecz w tym, ze na województwo
    są 1-2 takie samochody, toteż czasem jest kłopot z zaproszeniem ich.

  • 5. Data: 2005-04-27 14:53:25
    Od: "Iza" <a...@p...fm>

> [...]
    > powinni już wybrać inny. Inaczej zakłucają pradę Twoich urządzeń. Tym
    > bardziej, ze najpewniej na Waszym kanale nie transmitują sygnału, a

    To jest tak, że jest ogólnie 13 kanałów. Żeby się nawzajem nie zakłucać to
    muszą być po jednym kanale odstępu pomiędzy bazami które się widzą.
    Ale oczywiście oni wiedzą lepiej i po pierwsze swoje bazy na poczatku
    poustawiali na jednym kanale :P a kiedy poszli po rozum do głowy to
    poustawiali je tak, że w większości były na tych kanałach na których my
    poustawialiśmy swoje nadajniki. Ale ok przestawiliśmy swoje a oni za nami i
    taka zabawa w kotka i myszkę :/
    A teraz postawili jakieś bazy (są napewno ich - widac po MAC adresach) i
    każda z nich sukcesywnie idzie kanał w kanał za nami !! Czyli jak nasza baza
    postawina jest na 11 to ich też - jak nasza zostaje przestawina na 5 to ich
    oczywiście też !! Czy istnieje jakieś prawo które tępi tego typu kretynów ??

    > ich
    > telefonie
    > "rozprawić
    > klienta
    > takowego) to
    >
    > Moim zdaniem można tak zrobić.

    To super :) wykorzystamy to napewno. A ogólnie jeśli chodzi o tę nieczystą
    konkurencję czy możesz coś więcej na ten temat mi podpowiedzieć ?

> [...]
    > odpowiednie urządzenia i robią co swoje. Rzecz w tym, ze na województwo
    > są 1-2 takie samochody, toteż czasem jest kłopot z zaproszeniem ich.

    No właśnie wiem :/ i podobno straszny czas oczekiwania na nich jest . Więc
    nie istnieje żadna inna możliwość tylko URTiP ??

  • 6. Data: 2005-04-27 15:37:50
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik Iza napisał:

> [...]
    > poustawialiśmy swoje nadajniki. Ale ok przestawiliśmy swoje a oni za nami i

    Umówmy się- jest TYLKO 13 kanałow i wprawdzie jest to pasmo nie
    wymagające pozwolenia radiowego ale również i niechronione. Czyli każdy
    może nadawać, byleby przestrzegał stosownych ustaleń, w tym przypadku
    mocy promieniowanej.

> [...]
    > oczywiście też !! Czy istnieje jakieś prawo które tępi tego typu kretynów ??

    pasmo niechronione. Aby ustrzec się przed takimi efektami, należałoby
    zapłacić za prawo do wyłącznego korzystania ze stownego zakresu
    częstotliwości.

    nie, nie można. Każdy (prawie) sprzęt można ustawić na emitowanie
    sygnału z mniejszą mocą

    M.

  • 7. Data: 2005-04-27 15:55:38
    Od: l_uka <N...@p...fm>

    Iza napisał(a):
> [...]
    > poustawialiśmy swoje nadajniki. Ale ok przestawiliśmy swoje a oni za nami i

    zapomnialas napisac, ze mowisz o pasmie uwolnionym od pozwolen i tym
    samym, nie ma mozliwosci zmuszenia kogokolwiek do 'niezaklocania', ktore
    polega na skakaniu po kanalach. jesli nie dogadacie sie miedzy soba,
    URTiP nic nie zrobi. no chyba ze ktos nadaje ze zbyt wysoka moca - dla
    pasma 2,4GHz jest to 100mW i jedynie z tego powodu URTiP moze scigac
    kogokolwiek.

> [...]
    > oczywiście też !! Czy istnieje jakieś prawo które tępi tego typu kretynów ??

    nie istnieje. to sa wady korzystania ze zwolnionego pasma. jesli sie Wam
    to nie podoba, wykupcie wlasne czestotliwosci i bedziecie mogli domagac
    sie wylacznosci na danym obszarze - oczywiscie za odpowiednia oplata.

    --
    Łukasz Grąbczewski
    www.legionowo.eu.org

  • 8. Data: 2005-04-27 17:51:52
    Od: "Arqadius" <a...@w...pl>

    Witam

    > że to że coś nie działa to nasza wina !! Ale to jest bzdura bo my mamy
    > wszystkie sprzęty homologowane a oni nadają z mocą w Polsce zabronioną !!

    tak sobie mysle, ze zagranie z URTiP'em moze miec skutki negatywne takze i
    dla waszej sieci. Do nadawania w celach innych niz amatorskich za pomoca
    sprzetu biurowego (bo do tego byl przewidziany sprzet w cenie od kilkuset do
    kilkunastu setek zlotych, a nie sadze abyscie stosowali sprzet warty ladnych
    kilka tysiecy za sam AP, ale moze sie myle) sa potrzebne anteny o duzym
    wzmocnieniu co w polaczeniu z moca nadajnika daje emitowana moc znacznie
    przekraczajaca normy.
    To, ze antena ma homologacje i AP ma homologacje nie znaczy polaczone razem
    dalej beda spelniac jej warunki, no chyba, ze kupujecie gotowe homologowane
    zestawy AP+antena, co przy malych mocach jest mozliwe ale przy stacjach
    bazowych z mocnymi sektorowkami chyba juz nie bardzo.
    Wiec po takiej interwencji smutnych panow w czarnym samochodzie pelnym
    elektroniki moze skutkowac to koniecznoscia wylaczenia nadajnikow takze i w
    waszej sieci. Moze proba dogadania sie cos pomoze, przeciez na dluzsza mete
    takie zagrywki nie sluza zadnej ze stron.

    Pozdrawiam
    Arqadius

    ps. nie mysleliscie o jakis skryptach automatycznie zmieniajacych kanal na
    wszystkich AP w okreslonym okresie czasu, jesli dostep do nich jest zdalny
    (www, telnet) moze da sie to zrobic?

  • 9. Data: 2005-04-27 18:03:01
    Od: "Iza" <a...@p...fm>

    Użytkownik "Arqadius" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wszystkich AP w okreslonym okresie czasu, jesli dostep do nich jest zdalny

    Ogólnie jeśli chodzi o nasz sprzęt to wszystko razem ogólnie cała baza
    mieści się w normach. Wszystko postawione jest na homologowanych zestawach
    wartych więcej niż kilkaset złotych :P Są to OSBridge czyli jedne z lepszych
    sprzętów mających moc dozwoloną w Polsce.
    Nie boimy się w żadnym wzglęcie wizyty URTiP-u bo jesteśmy na nią doskonale
    przygotowani :) Wiemy, że oni najpierw sprawdzają zleceniodawcę a później tę
    drugą stronę.

    A apropo tych skryptów to może warto pomyśleć :P

  • 10. Data: 2005-04-27 18:54:17
    Od: l_uka <N...@p...fm>

    Iza napisał(a):
> [...]
    > wartych więcej niż kilkaset złotych :P Są to OSBridge czyli jedne z lepszych
    > sprzętów mających moc dozwoloną w Polsce.

    no dobrze, a co z zestawami abonenckimi? one tez sa nadajnikami, czescia
    waszej sieci i rowniez sa wymagane homologacje na zestaw karta sieciowa
    + kabel + antena u klienta - w tej materii tez jestescie ok? w takim
    razie gratuluje i smialo uderzac do URTiPu. to chyba bedzie donos, czy
    jakos tak, no bo innej formy nie bardzo tutaj widze.

    --
    Łukasz Grąbczewski
    www.legionowo.eu.org