  • 131. Data: 2009-11-11 19:09:28
    Temat: Re: PORD uwaga na ronda
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > nauczy poprawnego zajmowania pasa przed rondem i jazdy po rondzie

    Nie przeczytałem wszystkich wypowiedzi (trochę ich zbyt dużo:) jeśli się
    powtarzam, to z góry wszystkich przepraszam.

    Jakiś rok temu, w takim głupawym programie TVN-Turbo był pokazany prawie w
    realu identyczny przypadek, nie jestem tylko pewien czy były pasy na samym
    rondzie, na wjazdach na pewno tak. Ten program polega na tym, że patrol jeździ
    z kamerą do różnych stłuczek, potem wlepiają wszystkim mandaty a na koniec
    jakiś nalany funkcjonariusz wyjaśnia kto był winien i zawsze dodaje formułkę o
    brawurze kierowców i nadmiernej prędkości :).
    Podjechali więc z kamerą do tego przypadku, nagrali wystąpienia obydwu
    kierowców a komentarz był miażdżący dla tego wewnętrznego gościa.
    Funkcjonariusz stwierdził, że skoro ten zewnętrzny jest już na rondzie i nie
    zmienia pasa, to zawsze ma pierszeństwo. I że ma prawo jeździć tak sobie
    dookoła a ci środkowi zawsze muszą mu ustępować. To było bardzo kategoryczne
    stwierdzenie (bo jeden z kierowców protestował), doszło oczywiście tradycyjne
    straszenie sądem grodzkim w wypadku odmowy przyjęcia mandatu. Na koniec
    funkcjonariusz precyzyjnie wyjaśnił, że takie krążenie po zewnętrznym pasie
    jest znaną metodą, stosowaną przez oszustów, którzy chcą mieć kolizję z cudzej
    winy. Dodał też, że w takich wypadkach policja zawsze jest bezsilna. Tego już
    nie jestem tak pewien, ale chyba praktycznie poradził kierowcom mającym
    kłopoty na takich skrzyżowaniach, aby zawsze wjeżdżali prawym pasem (o ile nie
    ma strzałek) bo wtedy nikt nie zajedzie drogi z prawej strony a lewa strona
    jest dużo bardziej widoczna dla kierowcy, więc łatwiej mu będzie uniknąć
    jakiegoś zdarzenia.

    Teraz, po przeczytaniu tych kilku opinii i kilkunastu wypowiedzi zastanawiam
    się, kto ma interes w tak niejasnych przepisach. Od dziś będę unikał tych
    skrzyżowań jak ognia :).

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 132. Data: 2009-11-11 19:19:25
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (11.11.2009 20:09), Czapla wrote:
    [...]
    > Teraz, po przeczytaniu tych kilku opinii i kilkunastu wypowiedzi zastanawiam
    > się, kto ma interes w tak niejasnych przepisach. Od dziś będę unikał tych
    > skrzyżowań jak ognia :).

    Myślę że to kwestia obrońców generalnej zasady dobrej na wszystko "z
    prawej ma pierwszeństwo". Zasada jest dobra, prosta, to że jest jedna
    dla wszystkich przypadków na pewno ułatwia jej zapamiętanie :), tyle że
    stosowanie jej do ronda nie uwzględnia drobnego faktu że:

    > a lewa strona jest dużo bardziej widoczna dla kierowcy, więc łatwiej
    > mu będzie uniknąć jakiegoś zdarzenia.

    Swoją drogą, jestem przekonany że przez około rok po zrobieniu prawka
    było odwrotnie (tj. ten na lewym pasie miał pierwszeństwo przed tym na
    prawym), nie mogę znaleźć tego niestety nigdzie w ustawach. Raz że te
    stare na isip są nieprzeszukiwalne (zeskanowany obrazek w pdfie), dwa że
    nawet w nowej ustawie nie ma prawie nic o rondach. Widać była to po
    prostu jakaś utarta interpretacja, która się potem zmieniła, jedna i
    druga bez większego oparcia w zapisach ustawy.

    p. m.

  • 133. Data: 2009-11-11 19:34:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Nov 2009, witek wrote:

    > z opisu wynika, ze tam nie bylo pasa zewnetrznego i wewnetrznego.

    Ależ były. Ale niewyznaczone - dlatego wolno "zajmować więcej
    niż jeden pas" (innym w zamian wolno skomentować "buractwo" ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 134. Data: 2009-11-11 19:37:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Nov 2009, "Rafał \"SP\" Gil" wrote:

    > PORD: Wina zjeżdżającego z ronda
    > ZDROWY ROZSĄDEK I MENTALNOŚĆ: Winna skończona pizda objeżdżająca rondo
    > zewnętrznym pasem

    Hm... a co Michał napisał?
    Jak przepisy są sprzeczne z <tu lista, stosownie do własnych poglądów ;)>
    to oczywiście wina prawodawcy, że daje pierwszeństwo "nielogicznie".
    Dlatego to nie "objeżdżajacy" jest winien (a przynajmniej nie
    w największym stopniu).

    pzdr, Gotfryd

  • 135. Data: 2009-11-11 20:00:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Nov 2009, castrol wrote:

    > Nie da sie jechac lewo.

    Jeszcze żyją tacy, co tak twierdzą? :O

    http://www.youtube.com/watch?v=m84R7yRDXeo

    Między "jest zabronione przepisami" a "nie da się" jest bardzo
    istotna różnica.
    Dlatego nie można sobie nainterpretować, bo opis zdarzenia
    z filmiku to właśnie "skręciła w lewo przy wjeździe na rondo".

    > Na dwupasmowym skrzyzwowaniu ze skretem w prawoi, mozna skrecac
    > tylko i wylacznie z prawego pasa. Prawda czy nie?

    Nie widziałeś skrzyżowań, na których po dwa pasy "idą" w jedną
    stronę? Zaraz się przyczepisz, że muszą być oznakowane, to
    prawda :) (ale nie zastrzegłeś).
    A co do meritum, to mnie "traktowaniem" nie przyklapniesz
    (IMO "rondo" *nie* umniejsza rangi "skrzyżowania podrzędnego",
    natomiast owszem, jest nadrzędnym nad jednokierunkową w srodku,
    bo są przepisy, które nie stosowały by się do *całego* kółka
    wyznaczonego wyłącznie innymi znakami).
    Inaczej mówiąc: mając zamiar wyjechać z ronda trzecim zjazdem,
    zgodnie z przepisami skręca się *w prawo* (w lewo jak widać
    wyżej też można, ale to naruszenie przepisów :|)

    Do tego jak chodzi o oznakowanie, IMO zdecydowanie jest
    "właściwe" takie jak niżej:
    http://img156.imageshack.us/i/bildeqc0.jpg
    (oznakowanie ronda do skrętu w lewo pochodzi z jakiegoś *polskiego*
    ronda, ktoś je AFAIR z innego powodu zapodał kiedyś na grupie)
    dla googla: znaki poziome do skrętu skręcania rondo rondzie

    pzdrm Gotfryd

  • 136. Data: 2009-11-11 20:01:43
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Czapla" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nie przeczytałem wszystkich wypowiedzi (trochę ich zbyt dużo:) jeśli się
    > powtarzam, to z góry wszystkich przepraszam.

    no niestety powtorzyles sie, nikt nie neguje ze prawda jest taka jak
    przytoczony przez ciebie policjant powiedzial, natomiast poruszanie sie na
    wielopasmowym rondzie do najdalszego zjazdu zewnetrznym pasem jest
    zwyczajnym buractwem, brakiem umiejetnosci albo objawem malego rozumku

  • 137. Data: 2009-11-11 20:24:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    szerszen wrote:
> [...]
    > wielopasmowym rondzie do najdalszego zjazdu zewnetrznym pasem jest
    > zwyczajnym buractwem, brakiem umiejetnosci albo objawem malego rozumku

    przenies sie na alt.pl.buraki

  • 138. Data: 2009-11-11 20:25:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Nov 2009, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Czyli na drodze dwukierunkowej pod moim miejscem pracy mamy tylko 1 pas
    > ruchu[1]. To dość ciekawe zjawisko, droga z jednym pasem,
    > a dwukierunkowa...

    A znasz jakiś *przepis*, nakazujący aby pas ruchu musiał być
    jednokierunkowy?
    Bo mi wychodzi jednoznacznie, że *po coś* istnieje przepis art.23.1.1
    (PoRD rzecz jasna).
    Inne przypadki pasa "więcejniżjednokierunkowego" (np. przy 3 pasach,
    z "naprzemiennym" środkowym) po prawdzie powinny być (na rozum)
    oznakowane (sygnalizacją), i pewnie jest to w przepisach o stawianiu
    znaków, ale taki co opisujesz wydaje się być dość... "zwyczajny".

    pzdr, Gotfryd

  • 139. Data: 2009-11-11 20:52:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Nie tylko. W Zabrzu pod halą targową makro mamy rondo, na które
    > wjeżdżają trzy pasy (jadąc od centrum). Pas lewy oznaczony jest znakiem
    > P-8b w wersji ,,w lewo'', pas środkowy znakiem P-8a, a pas prawy P-8b w
    > wersji ,,w prawo''. Czyli dokładnie to, co w pytaniu z252, tylko
    > dodatkowo dla ułatwienia opisane znakami.
    >
    > Nadal twierdzisz, że na tym skrzyżowaniu nie da się skręcić w lewo?

    Tu jest pewien problem - wyjaśnij, czy jak jedziesz drogą, która
    (bez skrzyżowania) skręca w lewo, to włączasz migacz?
    Ustawodawca nie był łaskaw ściśle objaśnić tego przypadku,
    a jego interpretacja (określenie, czy wtedy "skręcasz", co
    oznacza obowiązek włączenia kierunkowskazów) powoduje dalsze
    skutki.
    Jeśli przypadkiem nie, to taki przypadek mamy *na* rondzie: jezdnia
    wiedzie po łuku. W myśl rozumowania, wg którego 99,98% kierowców
    nie skręca podczas pokonywania łuku na drodze, trzeba powiedzieć
    "to jedznia skręca, nie samochód".

    Co do znaków: owszem, sugestia z nich wynikająca jest taka sobie.
    Jeszcze raz zdjęcie:
    http://img156.imageshack.us/i/bildeqc0.jpg
    (tam znaki poziome są sensowne)

    > Dobra, załóżmy, że mamy skrzyżowanie dróg N-S E-W.

    > W =||= E

    Nonproportional font detected ;) (obrazek się rozjeżdża)

    > Istnieją tam 4 lewoskręty: N-E, S-W, E-S, W-N. A teraz w środku tego
    > skrzyżowania budujemy wyspę. Skoro zniknęły lewoskręty, to w jakim
    > kierunku jedzie gość z S do W?

    To zależy, czy skręca jezdnia, czy będzie musiał skręcać samochodem
    względem jezdni. To co usiłujesz skonstruować, w przypadku "okrągłego"
    ronda będzie oznaczało drogi biegnące po stycznej do koła.
    Wtedy rzeczywiście wjeżdżający na rondo nie będzie skręcał.

    Ale to jest coś podobnego do pytania, czy na takim skrzyżowaniu:

    A =======*
    |\
    | \
    | \
    B C

    ...droga "C" biegnie prosto względem "A" :>

    pzdr, Gotfryd

  • 140. Data: 2009-11-11 20:56:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Nov 2009, tg wrote:

    > "szerszen" <s...@t...pl> wrote in message
    >
    > i to sa wlasnie polskie przepisy i mentalnosc na drogach (z naciskiem na
    > debilne i niepotrzebnie skomplikowane wymysly ustawodawcow)
    >
    > btw. sprawca byl 1 ale dobrze ze 2 dostanie w dupe?
    > czego go to nauczy?

    Że w sądzie należy się odwoływać aż do skutku.
    Kilka razy na .prawo przeczytałem tekst w stylu: "po apelacji
    dopiero odbędzie się prawdziwy sąd" (w sprawie sporu z ZUSem,
    w których to sprawach podobnoż sądy rejonowe w 98% przyklepują
    zupełnie bezpodstawne roszczenia urzędu)
    Owszem, takie podejście narusza art.2 Konstytucji.

    pzdr, Gotfryd