  • 1. Data: 2004-11-15 09:36:01
    Temat: Ogrodzenie na służebności
    Od: "Aneta" <a...@c...com.pl>

    Witam
    Jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami 2 działek, połozonych jedna za drugą.
    Pierwsza posiada bezpośredni dostęp do drogi, druga nie.
    Działka pierwsza jest obciążona służebnością pasa 2 metrów wzdłuż granicy na
    rzecz sąsiedniej działki.
    Dwie sasiednie działki są ułozone analogicznie, i podobnie pierwsza działka
    sąsiadki jest służebna względem mojej drugiej.
    Nie w złej wierze (nie mogę napisac też że w dobrej), po ustnym uzgodnieniu
    z sąsiadem postawiliśmy ogrodzenia wzdłuż granicy, a więc na służebności.
    W tzw. międzyczasie sąsiedztwo zmieniło zdanie i nakazało nam rozebranie
    ogrodzenia.

    Moje pytanie:
    Co nam grozi za postawienie ogrodzenia??
    Jakie są szanse na zniesienie służebności??
    Niestety nie mam możliwości dogadania się lub ew. odkupienia tego prawa.

    AS

  • 2. Data: 2004-11-15 13:42:10
    Temat: Re: Ogrodzenie na służebności
    Od: "195.164.8.132" <e...@p...pl>

    Istotnym jest jaka była umowa, czego dotyczyła, kto miał budowac, za kogo
    pieniadze, czy sa świadkowie, jaki jest koszt budowy, czy służebnośc została
    gdzies ustanowiona oficjalnie. Jak się zgodziłi to teraz nie mają nic do
    powiedzenia. Chyba, że sąd nakaze wam wykupić tę część działki. Ale byc może
    przez postawienie ogrodzenia zyskaliscie na powierzchnu działki o tę jej
    część która była służebna dla waszej drogi i stąd problem.
    ER.

  • 3. Data: 2004-11-16 17:27:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Aneta" <a...@c...com.pl> napisał w wiadomości

    > Co nam grozi za postawienie ogrodzenia??

    To zależy, co było na owej służebności. Jeśli była droga, to ewentualnie
    może grozić postępowanie o wykroczenie, bo dróg grodzić nie wolno. Jeśli
    służebność była li tylko teoretyczna, no to ewentualnie proces cywilny z
    sąsiadem - raczej przez Was przegrany.

    > Jakie są szanse na zniesienie służebności??

    A jaką szansę ma sąsiad dostania się na swoją nieruchomość, jeśli nie będzie
    korzystał z Waszej części działki? Jeśli po terenie swojej działki może
    spokojnie drogę ustanowić, to szansa jest spora, choć pewnie droga długa i
    kosztowna.

    > Niestety nie mam możliwości dogadania się lub ew. odkupienia tego prawa.

    Czemu?

  • 4. Data: 2004-11-17 05:39:20
    Od: "Aneta" <a...@c...com.pl>

> [...]
    > może grozić postępowanie o wykroczenie, bo dróg grodzić nie wolno. Jeśli
    > służebność była li tylko teoretyczna, no to ewentualnie proces cywilny z

    Ogrodzenie zbudowane z naszych pieniędzy, nigdy nie prosiliśmy o
    partycypowanie w kosztach. Ogrodzenie jest w całości na naszej działce.
    Służebność wpisana w KW, bez żadnego dodatkowego opisu, tzn służebność
    gruntowa pasem 2 metrów wzdłuż zachodniej granicy działki.
    Nie zyskaliśmy na powierzchni, teoretycznie sąsiedzi stracili możliwość
    wejścia na naszą dziakę.
    Od momentu zakupu działki tj. od 7 lat, sąsiad nawet jej nie skosił.
    Służebność była więc teoretyczna i niewykorzystywana.

> [...]
    > spokojnie drogę ustanowić, to szansa jest spora, choć pewnie droga długa i

    Sąsiad ma dostęp do drogi przez swoją własna działkę.
    Problemem jest to że zarówno nasze działki jak i jego maja tylko 20 m
    szerokości.
    Sąsiad traktuje służebność przyszłościowo. W momencie ew. sprzedaży jego 2
    działki, potencjalny kupiec ma 4 m służebności, a sąsiad traci ze swojej
    pierwszej działki tylko 2 metry.

    Mam jeszcze jedno pytanie.
    Czy łatwo taką służebność przekształcić na drogę konieczną?

    > Czemu?

    Tjw. Sąsiad traktuje te działki jako lokatę kapitału lub ew. posag dla
    dorastających córek.

  • 5. Data: 2004-11-17 18:04:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Od momentu zakupu działki tj. od 7 lat, sąsiad nawet jej nie skosił.
    > Służebność była więc teoretyczna i niewykorzystywana.

    Służebność polega na tym, że sąsiad może tylo z niej korzystać. A więc mając
    służebność przejazdu kosić nie tyle nie ma obowiazku, co nawet prawa.

> [...]
    > działki, potencjalny kupiec ma 4 m służebności, a sąsiad traci ze swojej

    No i trudno mu odmówić racji.

    > Mam jeszcze jedno pytanie.
    > Czy łatwo taką służebność przekształcić na drogę konieczną?

    Słuzebność moze wynikać z konieczności ustanowienia drogi koniecznej. W
    odwrotną stronę pryeprowadzeni tego nie bardzo sobie wyobrażam.

    > Tjw. Sąsiad traktuje te działki jako lokatę kapitału lub ew. posag dla
    > dorastających córek.

    Z czego wynikła ta służebność? I jak dawno jest niewykorzystywana prze
    sąsiada (kiedy ją ustanowiono). Bo cos mi się zdaje, że jedynie zasiedzenie
    Cię ratuje w tej sytuacji. Usunięcie służebności najprawdopodobniej
    spowoduje utratę charakteru budowlanego tej działki z tyłu. A do tego ciężko
    będzie kogokolwiek w tym sąd przekonać.

  • 6. Data: 2004-11-18 05:55:46
    Od: "Aneta" <a...@c...com.pl>

> [...]
    mając
    > służebność przejazdu kosić nie tyle nie ma obowiazku, co nawet prawa.

    Nie wymagam, a nawet nie chciałabym, zeby koszono moją działkę. Sąsiad nie
    kosi swoich działek, na których ja z kolei mam służebność, ale to mi nie
    przeszkadza, bo nie muszę i nie chcę z niej korzystać.
    Mówiąc o nie koszeniu, chciałam podkreślić, że w żaden sposób nie
    wykorzystuje swoich działek, a więc i prawa służebności również.

    > No i trudno mu odmówić racji.
    Niestety, również zdaję sobie z tego sprawę. I poniekąd rozumię jego
    intencję. Dlatego chciałam podpisać lojalkę, iż w momencie w którym sprzeda
    drugą działkę likwiduję ogrodzenie. W zamian dostałam pisemne wezwanie do
    rozbiórki, z hasłem że jak się nie zastosuję to odda mnie do sądu.

    > Słuzebność moze wynikać z konieczności ustanowienia drogi koniecznej. W
    > odwrotną stronę pryeprowadzeni tego nie bardzo sobie wyobrażam.
    Jestem zupełnym laikiem i nie wiem czy dobrze zrozumiałam.
    Jeżeli jest służebność gruntowa (wg mnie nie opisana, w KW nie ma wpisu: z
    prawem przechodu i przejazdu, ale to chyba jest mało ważne) to nie można
    przekształcić tego prawa na drogę konieczną??
    Wydaje mi się, że nie mam obowiązaku utwardzać tego kawałka. Pewnie inaczej
    miałaby się sprawa gdyby to była droga konieczna.

> [...]
    > Cię ratuje w tej sytuacji. Usunięcie służebności najprawdopodobniej
    > spowoduje utratę charakteru budowlanego tej działki z tyłu. A do tego
    Służebność została ustanowiono 7 lat temu, kiedy pierwotny właściciel
    sprzedawał te działki.
    Pierwsze dwie kupił mój sąsiad i w akcie notarialnym właściciel główny
    zgodził się na służebność.
    My zakupiliśmy je w zeszłym roku już z drugiej ręki.
    Wiąc do zniesienia z mocy prawa brakuje mi jeszcze nie całe 3 lata.
    Nie wiem jak sad rozpatruję kwestię przyszłych interesów.
    Na razie sąsiad broni prawa, którego nie wykorzystuje, i które do momentu
    kiedy jest on właścicielem obydwu działek nie jest konieczne.

    Z góry dziękuję

  • 7. Data: 2004-11-18 20:23:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Mówiąc o nie koszeniu, chciałam podkreślić, że w żaden sposób nie
    > wykorzystuje swoich działek, a więc i prawa służebności również.

    Ale może zawsze zacząć :-)

> [...]
    > drugą działkę likwiduję ogrodzenie. W zamian dostałam pisemne wezwanie do
    > rozbiórki, z hasłem że jak się nie zastosuję to odda mnie do sądu.

    No i wygra. Nie mam pomysłu, jak to rozwiązać. On ma prawo tam łazić, i
    fakt, że tego nie robi w niczym prawa owego nie ogranicza.

> [...]
    inaczej
    > miałaby się sprawa gdyby to była droga konieczna.

    Aha. O to chodzi. Po pierwsze, jak owego prawa nie ma w księdze wieczystej,
    to spokojnie możesz powiedzieć, ze go nie ma. Jest tzw. wiara w księgi
    wieczyste. Nie można ustanowić sobie jakiejś służebności inaczej, niż
    poprzez akt notarialny. A takie oświadczenie jest wpisywane do KW. Tak więc
    zanim coś napiszę, to wyjaśnij mi: Z czego wynika Twoje i jego
    przeświadczenie, że tam jest jakaś służebność?

    > Służebność została ustanowiono 7 lat temu, kiedy pierwotny właściciel
    > sprzedawał te działki.
    > Pierwsze dwie kupił mój sąsiad i w akcie notarialnym właściciel główny
    > zgodził się na służebność.

    I nie ma tego w KW? No to jak nie ma, to niech się pieniaczy z poprzednim
    właścicielem. Ty kupiłeś działkę bez służebności. Ustalenia pomiędzy
    poprzednim właścicielem, a sąsiadem Cię nie dotyczą.

> [...]
    > Na razie sąsiad broni prawa, którego nie wykorzystuje, i które do momentu
    > kiedy jest on właścicielem obydwu działek nie jest konieczne.

    Ja proponuję, byś się jednak te kilka złotych wykosztował, poszedł do sądu i
    pobrał odpis księgi wieczystej. Jeśli tam faktycznie żadnej służebności nie
    ma, to odpisz sąsiadowi, że o niczym nie wiesz i dołącz kserokopię z tego
    dokumentu.

  • 8. Data: 2004-11-23 09:32:45
    Od: "Ann" <b...@a...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:cng820$qlm$4@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "Aneta" <a...@c...com.pl> napisał w wiadomości

    Rowniez kupilismy dzialke. W umowie notarialnej bylo zawarte, ze sasiad
    udostepnia pas ziemi celem dojazdu do pozostalych dzialek. Czyli byla
    sluzebnosc. Gdyby tego nie zrobil, nie moglby przeksztalcic tamtych
    dzialek na dzialki budowlane, bo do kazdej dzialki musi byc dojazd. Z
    czasem oddal te droge gminie i teraz ona jest pod zarzadem gminy i gmina
    ma obowiazek o nia dbac.

    Ten, na czyjej dzialce jest ustnowiona sluzebnosc, powinien zglosic, ze
    chce przeksztalcic to na droge. Ale wtedy dzialka oczywiscie pomniejsza
    sie o pas ziemi jakis 4 m szerokosci, bo chyba tyle powinna wynosic droga.

    > Usunięcie służebności najprawdopodobniej
    > spowoduje utratę charakteru budowlanego tej działki z tyłu. A do tego
    ciężko
    > będzie kogokolwiek w tym sąd przekonać.

    Dokladnie. Dzialki budowlane musza miec dojazd.
    Jak ktos juz radzil: dowiedz sie dokladnie czy jest wpis do ksiegi
    wieczystej o sluzebnosci. Jesli tak, to raczej nic nie zrobisz, chyba ze
    te dwie dzialki z tylu polaczycie w jedna (tzn. Ty przednia z tylnia i on
    tak samo). Ale sasiada to raczej nie urzadza jak mysle.
    Wiec albo postawicie ogrodzenie poza pasem sluzebnosci, albo oddacie ten
    pas (gminie, miastu?), albo zlaczycie dzialki. Innych opcji nie widze.

    Pozdrawiam
    Ann

  • 9. Data: 2004-11-23 21:24:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Ann" <b...@a...pl> napisał w wiadomości news:cnv0b1$rc8

    Primo, to odpowiedziałeś/aś pod moim postem, ale nie na moje pytania. Wątek
    poniekąd już zmarł, więc jest spora szansa, ze sam zainteresowany go nie
    zobaczy. Bo będzie szukał ewentualnie odpowiedzi na swoje posty, a nie
    cudze.

    Sekundo, to pytającemu nie o to chodziło. On chciał przecież ową drogę
    konieczną zagrodzić. A wiec raczej nie był zainteresowany jej oddawaniem,
    czy przekształcaniem w drogę publiczną. Tercjo - trzecia opcja, której nie
    widzisz, to zapewnienie dojazdu do tej działki z tyłu w inny sposób, na
    przykład w całości po działce sąsiada. Faktem jest, że może być trudne w
    praktyce, ale co do zasady taka możliwość istnieje i jest zgodna z prawem.

  • 10. Data: 2004-11-24 15:51:03
    Od: agnes<b...@w...pl>

    chce tylko przypomniec ze przeciwko sluzebnosci drogi koniecznej
    rekojmia wiary ksiag nie dziala... wiec jesli ustanowiona byla
    sluzebnosc drogi koniecznej a nie zostala wpisana do KW to mimo
    wszytsko nabywasz ja...

    -> http://usenet.pomocprawna.info