    From: "Aneta" <a...@c...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ogrodzenie na służebności
    Date: Thu, 18 Nov 2004 06:55:46 +0100

    news:cng820$qlm$4@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "Aneta" <a...@c...com.pl> napisał w wiadomości

    > Służebność polega na tym, że sąsiad może tylo z niej korzystać. A więc
    mając
    > służebność przejazdu kosić nie tyle nie ma obowiazku, co nawet prawa.

    Nie wymagam, a nawet nie chciałabym, zeby koszono moją działkę. Sąsiad nie
    kosi swoich działek, na których ja z kolei mam służebność, ale to mi nie
    przeszkadza, bo nie muszę i nie chcę z niej korzystać.
    Mówiąc o nie koszeniu, chciałam podkreślić, że w żaden sposób nie
    wykorzystuje swoich działek, a więc i prawa służebności również.

    > No i trudno mu odmówić racji.
    Niestety, również zdaję sobie z tego sprawę. I poniekąd rozumię jego
    intencję. Dlatego chciałam podpisać lojalkę, iż w momencie w którym sprzeda
    drugą działkę likwiduję ogrodzenie. W zamian dostałam pisemne wezwanie do
    rozbiórki, z hasłem że jak się nie zastosuję to odda mnie do sądu.

    > Słuzebność moze wynikać z konieczności ustanowienia drogi koniecznej. W
    > odwrotną stronę pryeprowadzeni tego nie bardzo sobie wyobrażam.
    Jestem zupełnym laikiem i nie wiem czy dobrze zrozumiałam.
    Jeżeli jest służebność gruntowa (wg mnie nie opisana, w KW nie ma wpisu: z
    prawem przechodu i przejazdu, ale to chyba jest mało ważne) to nie można
    przekształcić tego prawa na drogę konieczną??
    Wydaje mi się, że nie mam obowiązaku utwardzać tego kawałka. Pewnie inaczej
    miałaby się sprawa gdyby to była droga konieczna.

    > Z czego wynikła ta służebność? I jak dawno jest niewykorzystywana prze
    > sąsiada (kiedy ją ustanowiono). Bo cos mi się zdaje, że jedynie
    zasiedzenie
    > Cię ratuje w tej sytuacji. Usunięcie służebności najprawdopodobniej
    > spowoduje utratę charakteru budowlanego tej działki z tyłu. A do tego
    ciężko
    > będzie kogokolwiek w tym sąd przekonać.
    Służebność została ustanowiono 7 lat temu, kiedy pierwotny właściciel
    sprzedawał te działki.
    Pierwsze dwie kupił mój sąsiad i w akcie notarialnym właściciel główny
    zgodził się na służebność.
    My zakupiliśmy je w zeszłym roku już z drugiej ręki.
    Wiąc do zniesienia z mocy prawa brakuje mi jeszcze nie całe 3 lata.
    Nie wiem jak sad rozpatruję kwestię przyszłych interesów.
    Na razie sąsiad broni prawa, którego nie wykorzystuje, i które do momentu
    kiedy jest on właścicielem obydwu działek nie jest konieczne.

    Z góry dziękuję