    From: "Aneta" <a...@c...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ogrodzenie na służebności
    Date: Wed, 17 Nov 2004 06:39:20 +0100

    news:cndnv1$fon$8@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "Aneta" <a...@c...com.pl> napisał w wiadomości

    > To zależy, co było na owej służebności. Jeśli była droga, to ewentualnie
    > może grozić postępowanie o wykroczenie, bo dróg grodzić nie wolno. Jeśli
    > służebność była li tylko teoretyczna, no to ewentualnie proces cywilny z
    > sąsiadem - raczej przez Was przegrany.

    Ogrodzenie zbudowane z naszych pieniędzy, nigdy nie prosiliśmy o
    partycypowanie w kosztach. Ogrodzenie jest w całości na naszej działce.
    Służebność wpisana w KW, bez żadnego dodatkowego opisu, tzn służebność
    gruntowa pasem 2 metrów wzdłuż zachodniej granicy działki.
    Nie zyskaliśmy na powierzchni, teoretycznie sąsiedzi stracili możliwość
    wejścia na naszą dziakę.
    Od momentu zakupu działki tj. od 7 lat, sąsiad nawet jej nie skosił.
    Służebność była więc teoretyczna i niewykorzystywana.

    > A jaką szansę ma sąsiad dostania się na swoją nieruchomość, jeśli nie
    będzie
    > korzystał z Waszej części działki? Jeśli po terenie swojej działki może
    > spokojnie drogę ustanowić, to szansa jest spora, choć pewnie droga długa i
    > kosztowna.

    Sąsiad ma dostęp do drogi przez swoją własna działkę.
    Problemem jest to że zarówno nasze działki jak i jego maja tylko 20 m
    szerokości.
    Sąsiad traktuje służebność przyszłościowo. W momencie ew. sprzedaży jego 2
    działki, potencjalny kupiec ma 4 m służebności, a sąsiad traci ze swojej
    pierwszej działki tylko 2 metry.

    Mam jeszcze jedno pytanie.
    Czy łatwo taką służebność przekształcić na drogę konieczną?

    > Czemu?

    Tjw. Sąsiad traktuje te działki jako lokatę kapitału lub ew. posag dla
    dorastających córek.