  • 21. Data: 2004-11-26 10:26:55
    Temat: Re: Ogrodzenie na służebności
    Od: "Aneta" <a...@c...com.pl>

    Użytkownik "Ja" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:co4i37$rke$1@inews.gazeta.pl...

    > Dalej nie czuję różnicy pomiędzy służebnością a drogą konieczną.
    > Które prawo można przekształcić w które, kiedy, na jakiej podstawie i
    kto.
    Zresztą

> [...]
    > przewidywane kłopoty sąsiedzkie.
    > 2. Nawet jeśli się dziś dogadacie sąsiad musi ustanowić służebność na
    swojej
    > pierwszej działce, aby zapewnić dojazd drugiej, a po co miałby to robić,
    > skoro nie musi? Ma to prawo już zagwarantowane poprzez przejazd na Pani
    > działce.
    >
    > A na mój pusty łeb, to w przypadku postawienia ogrodzenia sąsiad może
    > spokojnie domagać się jego zdemontowania, a jeśli będziecie się uchylać,
    > wystąpić o ustanowienie drogi koniecznej. I sąd przyzna mu rację.

    OK. Niestety zgadzam się.
    Teraz gnębi mnie problem przekształcenia owej służebności w drogę konieczną.
    Czy muszą być spełnione jakieś warunki żeby przekształcić służebność w drogę
    konieczną? czy jest to w tym przypadku tylko formalność?
    Jakich argumentów może użyć sąsiad? Czy wystarczy tylko chęć zabezpieczenia
    przyszłych praw?
    Czy stwierdzenie sąsiada, że nie może przejechać po 2 metrach mojej działki,
    mając całą własną do dyspozycji, po to by dojechać do końca drugiej pustej i
    niezagospodarowanej działki, stanowi argument do utworzenia drogi
    koniecznej??

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 22. Data: 2004-11-26 11:01:50
    Od: "CR" <n...@a...pl>

> [...]
    > wieczyste. Nie można ustanowić sobie jakiejś służebności inaczej, niż
    > poprzez akt notarialny. A takie oświadczenie jest wpisywane do KW. Tak
    więc
    > zanim coś napiszę, to wyjaśnij mi: Z czego wynika Twoje i jego
    > przeświadczenie, że tam jest jakaś służebność?
    > Ja proponuję, byś się jednak te kilka złotych wykosztował, poszedł do sądu
    > pobrał odpis księgi wieczystej. Jeśli tam faktycznie żadnej służebności
    nie
    > ma, to odpisz sąsiadowi, że o niczym nie wiesz i dołącz kserokopię z tego

    tz wiara w KW (rekojma KW) jest , ale
    nieobowiazuje w pewnych przypadkach
    np. jesli byla jakas funkcja(konkretny sposob korzystania
    z dzialki lub czesci dzialki) i ogolnie bylo o tym wiadomo
    lub mozna bylo sie o tym dowiedziec.
    Nawet jesli nie bylo tego w KW.

  • 23. Data: 2004-11-26 11:23:11
    Od: " " <b...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > mając całą własną do dyspozycji, po to by dojechać do końca drugiej pustej i
    > niezagospodarowanej działki, stanowi argument do utworzenia drogi

    To trochę nie tak. Ustanowienie drogi koniecznej nie polega na wydzieleniu
    geodezyjnym częsci działki która ma stanowić dojazd, choć tak też może być.
    Pozew o ustanowienie drogi koniecznej jest w istocie pozwem o zapewnienie
    dojazdu. A jak to zapewnienie dojazdu ma wyglądać, to zupełnie inna sprawa.
    Może to być przez wydzielenie geodezyjne drogi lub też ustanowienie
    odpowiedniej służebności przejazdu. Sąsiad ustanowioną służebność ma (więc de
    facto drogę dojazdową). Problem jest w tym, że nie może z niej korzystać,
    albowiem jest zagrodzona. Żeby unaocznić sytuację - mieszka Pani w kamienicy
    z podwórkiem, wjeżdża do niej przez bramę, bo na podwórku stawia pani pojazd.
    Jest pani włascicielką lokalu w kamienicy i powiedzmy ma pani ustanowioną
    służebność przejścia i przejazu przez bramę (zostawmy w tym miejscu
    uprawnienia wynikające ze współwłasności części wspólnych budynku i działki -
    załóżmy, że ich nie ma). Ale w bramie sąsiad parkuje swój własny pojazd, bo
    powiedzmy chce go mieć tuż pod oknami a boi się złodziei. I zostaje w tej
    bramie 2 metry wolnego miejsca. Ma Pani auto o szerokości 180 cm. Przejechać
    się da, ale ryzyko otarcia ciemną nocą auta jest duże. Czy w takim wypadku
    odpuści Pani sprawę czy zażąda usunięcia auta?

    Sytuacja analogiczna. I nawet jak Pani nie ma auta i dziś sąsiad nie
    przeszkadza, to lepiej, aby go nie przyzwyczajać do takiego parkowania, bo
    być może za kilka miesięcy auto Pani kupi i będzie problem.

    pozdrawiam

    b.