  • 11. Data: 2004-11-25 05:36:44
    Temat: Re: Ogrodzenie na służebności
    Od: "Aneta" <a...@c...com.pl>

    news:co0ben$71c$11@news.onet.pl...

    > Użytkownik "Ann" <b...@a...pl> napisał w wiadomości news:cnv0b1$rc8
    >
    > Primo, to odpowiedziałeś/aś pod moim postem, ale nie na moje pytania.
    Wątek
    > poniekąd już zmarł, więc jest spora szansa, ze sam zainteresowany go nie
    > zobaczy. Bo będzie szukał ewentualnie odpowiedzi na swoje posty, a nie
    > cudze.
    Wątek śledzę nadal i jestem wdzięczna za każdy głos.
    Przez kilka dni nie miałam możliwości odpowiedzieć na wcześniejsze pytania.

    > Sekundo, to pytającemu nie o to chodziło. On chciał przecież ową drogę
    > konieczną zagrodzić. A wiec raczej nie był zainteresowany jej oddawaniem,
    > czy przekształcaniem w drogę publiczną. Tercjo - trzecia opcja, której nie
    > widzisz, to zapewnienie dojazdu do tej działki z tyłu w inny sposób, na
    > przykład w całości po działce sąsiada. Faktem jest, że może być trudne w
    > praktyce, ale co do zasady taka możliwość istnieje i jest zgodna z prawem.

    Dokładnie.
    Wychodzę z założenia, że ów przejazd nie jest konieczny.
    To nie jest droga.
    Jak już pisałam w jednej z początkowych informacji.
    W księgach wieczystych istnieje wpis o służebności gruntowej pasem 2 metrów
    po zachodniej granicy mojej pierwszej działki.
    I to tyle jeżeli chodzi o zapisy prawne. Niestety dosyć wiążące.
    Dalej nie czuję różnicy pomiędzy służebnością a drogą konieczną.
    Które prawo można przekształcić w które, kiedy, na jakiej podstawie i kto.
    Optymalna dla mnie byłaby właśnie ta trzecia przdstawiona możliwość.
    Dotychczas, sąsiad jest właścicielem obydwu działek, a więc przejazd po
    mojej nie jest mu do niczego potrzebny, inaczej nie jest konieczny. Zresztą
    nie ma do czego dojeżdżać, na działce nie ma żadnej budowli, ani upraw.
    Interesują mnie możliwości prawne dowiedzenia tego, że służebność nie jest
    wykorzystywana, nie jest konieczna i po części jest dla mnie uciążliwa.
    Owa służebność nie powstała (zaistniała w księgach wieczystych) w momencie
    podzialu działek, ale w momencie ich sprzedaży kolejnemu, ale jednemu
    właścicielowi.

  • 12. Data: 2004-11-25 12:10:15
    Od: "Ja" <b...@N...gazeta.pl>

    > Dokładnie.
    > Wychodzę z założenia, że ów przejazd nie jest konieczny.
    > To nie jest droga.

    Nie jest konieczny komu? A jeśli sąsiadowi przyjdzie do głowy zasiać i potem
    tam wjechać kombajnem to którędy? Zakładam, że na pierwszej działće posadzi
    kapustę i przez nią nie przejedzie.

> [...]
    > Owa służebność nie powstała (zaistniała w księgach wieczystych) w momencie
    > podzialu działek, ale w momencie ich sprzedaży kolejnemu, ale jednemu

    I tutaj dochodzimy do sedna. Z praktyki domniemywam, że w decyzji
    zatwierdzającej podział nieruchomości był zapis, że w przypadku zbycia
    działek takich a takich konieczne jest ustanowienie służebności gruntowej we
    właśnie takim zakresie. Prawdopodobnie wniosek o podział nieruchomości
    umotywowany był chęcią sprzedaży poszczególnych działek i tak został
    rozpatrzony. Została wydana decyzja, w której zawarto warunek ustanowienia
    służebności. I notariusz sporządzający akt nie miał właściwie wyboru - nawet,
    gdy służebność nie jest wykorzystywana, a sąsiedzi uzgodnili między sobą inne
    zasady korzystania z nieruchomości powinna być ustanowiona. Brak jej
    ustanowienia mógłby skutkować odmową wpisu własności do księgi wieczystej.

    Dobrze by było więc sięgnąć do tych dokumentów - mapy podziału i decyzji
    zatwierdzającej podział (o ile taka była - w przypadku nieruchomości rolnych
    nie musiała być)

    W dniu dzisiejszym sąsiad może istotnie nie korzysta za służebności, niemniej
    jednak hipotetycznie zakładając powiedzmy jego ciężką sytuację materialną i
    sprzedaż drugiej działki - może spokojnie tego dokonać, albowiem działka ma
    dojazd. W przypadku zagrodzenia i próby sprzedaży drugiej działki:

    1. Potencjalny nabywca może zrezygnować ze zględu na ogordzenie i
    przewidywane kłopoty sąsiedzkie.
    2. Nawet jeśli się dziś dogadacie sąsiad musi ustanowić służebność na swojej
    pierwszej działce, aby zapewnić dojazd drugiej, a po co miałby to robić,
    skoro nie musi? Ma to prawo już zagwarantowane poprzez przejazd na Pani
    działce.

    A na mój pusty łeb, to w przypadku postawienia ogrodzenia sąsiad może
    spokojnie domagać się jego zdemontowania, a jeśli będziecie się uchylać, to
    wystąpić o ustanowienie drogi koniecznej. I sąd przyzna mu rację.

    regards

    b.

  • 13. Data: 2004-11-25 12:36:05
    Od: "CR" <n...@a...pl>

    Użytkownik "Ja" <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zasady korzystania z nieruchomości powinna być ustanowiona. Brak jej
    > ustanowienia mógłby skutkować odmową wpisu własności do księgi wieczystej.

    A co powiesz o sytuacji takiej:
    podzial dzialki warunkowy (podobno), czyli zapis o ustanowieniu sluzebnosci
    przy sprzedazy dzialki nowowydzielonej (powinien byc zapisany w KW lub jakos
    w akcie notarialnym przy sprzedazy a nie byl).

    dzialka sprzedana zostala jednak bez wypelnienia tego warunku.
    [kupujacy nie sprawdzil dokladnie dojazdu- tzn w KW nic nie bylo o przyszlym
    ustanowieniu
    sluzebnosci, akt notarialny tez nic o tym nie mowil]
    tak , jakby nie bylo decyzji warunkowej...

    [a decyzji o podzial nie moge ogladac bo nie jestem wlascicielem]- taki po
    prostu przypadek.

    i male pytanko:
    rozumiem, ze przy podziale warunkowym, KW na nowowydzielona dzialke zalozona
    bedzie z
    ograniczeniem(ze przy sprzedazy ma byc dojazd do drogi publicznej),
    a notariusz , ktory widzi akt notarialny[i decyzje] nie moze sprzedac jej
    bez ustanowienia dojazdu(?)

    a co jesli sprzedal? ;)

    pozdrawiam.

  • 14. Data: 2004-11-25 13:53:12
    Od: " Ja" <b...@N...gazeta.pl>

    CR <n...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    > ustanowieniu
    > sluzebnosci, akt notarialny tez nic o tym nie mowil]
    > tak , jakby nie bylo decyzji warunkowej...

    Będzie bardzo obszernie, ale może coś się uda wyjaśnić.
    Trudno mi w taką sytuację uwierzyć, niemniej jednak jest prawdopodobna. Może
    tak się zdarzyć w dwóch następujących po sobie przypadkach:
    1. Notariusz nie sprawdził dokładnie dokumentów przy sporządzaniu aktu
    notarialnego (a jest do tego zobowiązany Prawem o notariacie - rzetelność,
    dokładność i takie tam ble ble)
    2. Sędzia wieczysto księgowy również nie dopatrzył i puścił wniosek (to się
    prędzej może zdarzyć)

    Sytuacja taka mało prawdopodobna jest przy sporządzaniu aktu w oparciu o mapę
    podziału. Ale jest całkiem możliwa w przypadku sytuacji, gdy sprzedający już
    nią nie dysponuje. Zakładając, że z większej nieruchomości zostało wydzielone
    np 10 działek budowlanych + 1 stanowiąca drogę dojazdową i służebności
    sukcesywnie są ustanawiane na rzecz poszczególnych działek przy ich
    sprzedaży. Przy sprzedaży którejś tam działki z kolei (a może to być mocno w
    czasie rozciągnięte) akt taki sporządza się w oparciu o wypis z rejestru
    gruntów (mapa wraz z decyzją znajdują się w KW) i rzeczywiście można popełnić
    błąd nie ustanawiając służebności. To znaczy notariusz może popełnić błąd.
    Ponieważ księga wieczysta zakładana jest zawsze w oparciu o tytuł własności i
    mapę nieruchomości (ustawa o księgach wieczystych i hipotece), to sędzia w
    wydziale ksiąg wieczystych ma obowiązek skonfrontować akt notarialny z mapą
    znajdującą się już w KW. I powinien wychwycić błąd (jeśli decyzja do mapy
    była warunkowa) i odmówić wpisu. Ale też może nie dopatrzeć i wtedy następuje
    sytuacja o której piszesz.

    Natenczas:
    1. Pozywasz notariusza na drodze cywilnej (są ubezpieczeni na taki wypadek,
    więc śmiało :}}})
    2. Zwracasz się do własciciela drogi o ustanowienie służebności albo pozew o
    ustanowienie drogi koniecznej.

    W praktyce się to zdarza niezmiernie rzadko, albowiem mapy i decyzje wydawane
    są w kilku egzemplarzach. Przy sporządzaniu aktu pierwszej sprzedaży jeden
    egzemplarz mapy i decyzji wędruje do KW - resztą dysponuje właściciel. Przy
    czym jeśli podział nieruchomości jest już ujawniony w księdze wieczystej
    następny akt można już sporządzać w oparciu o wypis z rejestru gruntów.
    Zazwyczaj więc właściciel dysponuje kopią mapy podziału, choćby w celach
    wskazania nabywcy granic działki. Na mapie tej też zawsze znajduje się
    geodezyjna uwaga o podziale warunkowym. Trudno więc jest to przeoczyć, ale
    jest to możliwe.
    W praktyce spotkałem się z sytuacjami, że w akcie notarialnym zupełnie kto
    inny sprzedawał działkę, a kto inny ustanawiał służebność. Podobna sytuacja
    jak wyżej. Gość A sprzedawał część swojej działki, gość B (sąsiad) ustanawiał
    do niej dojazd poprzez swoją nieruchomość.
    W decyzjachzatwierdzających podział często można spotkać się z sytuację,
    gdzie wskazana jest tylko konieczność ustanowienia dojazdu (służebności) bez
    wskazania jak ona ma przebiegać i to też jest kwestia li tylko umowy stron
    jak sobie ją przeprowadzą.

    > [a decyzji o podzial nie moge ogladac bo nie jestem wlascicielem]- taki po
    > prostu przypadek.

    Jak wspomniałem wyżej - zarówno na mapie jak i decyzji jest uwaga o
    służebności. Cięzko mi uwierzyć, że nie oglądasz mapy (tym bardziej, że w 99%
    przypadków sprzedający dysponuje choćby kserokopią), to mniej więcej tak
    jakbyś kupił wóz nie oglądając mu wczesniej dowodu rejestracyjnego. W mojej
    ocenie to sam jesteś sobie wtenczs winien :}}}

> [...]
    > ograniczeniem(ze przy sprzedazy ma byc dojazd do drogi publicznej),
    > a notariusz , ktory widzi akt notarialny[i decyzje] nie moze sprzedac jej

    Dokładnie jest to tak. Jest księga X obejmująca dużą nieruchomość, z której
    wydzielana jest działka, dla której zostanie założona nowa księga Y. Dla
    działki tej ustanowiona będzie służebność gruntowa polegająca na prawie
    przejazdu i przechodu przez jakąś tam działkę z księgi X.
    Po sprzedaży w dziale III (ciężary i ograniczenia) księgi X znajdzie się
    zapis, że działka jest obciążona służebnością na rzecz każdoczesnego
    włąściciela działki z księgi Y
    Natomiast w dziale I-SP (spis praw) księgi Y dla nabytej działki znajdzie się
    zapis, że włascicielowi nieruchomości przysługuje prawo przejazdu i przechodu
    przez działkę z KW X.

    Sytuacja się komplikuje, gdy przeniesiemy z księgi X działkę obciążoną do
    następnej księgi, dajmy na to Z (na drodze dowolnej - choćby takiej, że
    właściciel chce sobie ją umieścić w odręnej księdze i taki wniosek złoży).
    Wystarczy, że wniosek złoży o założenie dla tej działki nowej księgi
    wieczystej i wpisanie go jako właściciela. Sąd z urzędu powinien wpisać w
    dziale III tej księgi wszelkie obciążenia, ale gdy we wniosku nie znajdzie
    się o tym wzmianka, to z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy założyć, że tego
    nie zrobi. I tak można otrzymać czystą nieruchomość - bo nie ma podstaw do
    odrzucenia wniosku o założenie nowej księgi, więc i zostanie założona, a że
    nie wszystko się w niej znajdzie to odrębna sprawa.
    Praktyka w sądach jest taka, że bez wyraźniego wniosku na piśmie nic nie
    zrobią. Na początku lat 90-tych na przykład w przypadku takiej sprzedaży jaką
    omawiamy wniosek w akcie notarialnym zawierał tylko wniosek (masło maślane) o
    wydzielenie powstałej z podziału działki do nowej księgi wieczystej i wpis
    własności. I Sąd z urzędu prostował dział I (oznaczenie nieruchomości) księgi
    macierzystej poprzez wpisanie nowych numerów działek powstałych w wyniku
    podziału, również zmniejszenie się powierzchni neruchomości w wyniku
    odłączenia sprzedanej działki. Przy czym nie każdy, choć moim zdaniem
    powinien takie wpisy dokonywać z urzędu jako logiczne następstwo transakcji.
    Na skutek tego, że nie każdy Sąd to wykonywał, to dziś często w wydanych
    odpisach z KW można znaleźć niezgodności ze stanem faktycznym. W odpisie np
    widnieje, że KW zawiera działkę powiedzmy nr 120 o powierzchni 2ha, podczas
    gdy faktycznie właścicielowi pozostały jakieś tam resztki w postacie działek
    nr 120/10 i 120/11 o pow 0,15 ha.
    Taka praktyka sądów wymusiła skłądanie przez notariuszy dodatkowych wnioskó o
    prostowanie oznaczenia i powierzchni nieruchomości, za które oczywiście (30
    PLN) płacą ludzie, podczas gdy wcześniej było to robione z Urzędu bez opłat.
    Ale to dygresja.

    Pytasz co jeśli sprzedał. W przypadku takim masz j.w. W przypadku, gdy prawa
    są ujawnione w KW przy nstępnej sprzedaży przechodzą na nabywcę.
    W przypadku, gdy ich nie ma (mam na mysli sytuację, gdy działka winna je mieć
    ustanowione gdy kupował ją pan A, a nie zostało to dopilnowane. Natomiast Ty
    kupujesz od Pana A jako następny, bo powiedzmy Pan A nie ma keszu na budowę i
    pozbywa się działki) notariusz jest kryty. Nie ma obowiązku badać stanu
    faktycznego (czy jest dojazd czy nie) - domniemaniem jest, że jeśli działka
    jest jedna w KW to musi mieć zapewniony dojazd.

    Przepraszam że się tak rozpisałem, ale krócej nie mogłem chyba.

    pozdrawiam

    b.

  • 15. Data: 2004-11-25 14:46:06
    Od: "CR" <n...@a...pl>

> [...]
    > dokładność i takie tam ble ble)
    > 2. Sędzia wieczysto księgowy również nie dopatrzył i puścił wniosek (to

    a przypadek gdy podzial niby warunkowy (powinien byc war sluzebnosci),
    ale warunku nie ma -> ot decyzja blednie wydana-lub odpis decyzji?
    a 1 i 2 sa naturalnym nastepstwem.

> [...]
    bez
    > wskazania jak ona ma przebiegać i to też jest kwestia li tylko umowy stron

    tak bylo w omawianej sytuacji.
    ale sluzebnosc musza ustalic przy sprzedazy.
    a co jesli nie spelnili warunku?
    czy jest mozliwosc sprostowania z urzedu
    (jako nie wlasciciel-brak interesu zawiadamiam urzad o sytuacji?)

> [...]
    mojej
    > ocenie to sam jesteś sobie wtenczs winien :}}}
    ;)
    a jak nie ma wspomnienia o sluzebnosci??
    a powinien (zgodnie z prawem)

    > Przepraszam że się tak rozpisałem, ale krócej nie mogłem chyba.
    nie ma problemu ;), a powaznie to nawet lepiej ;)

    > pozdrawiam
    >
    > b.

    rowniez pozdrawiam,
    Grzesiek

  • 16. Data: 2004-11-25 15:15:34
    Od: " Ja" <b...@N...gazeta.pl>

    CR <n...@a...pl> napisał(a):

    > a przypadek gdy podzial niby warunkowy (powinien byc war sluzebnosci),
    > ale warunku nie ma -> ot decyzja blednie wydana-lub odpis decyzji?
    > a 1 i 2 sa naturalnym nastepstwem.

    Skarżyć właściwy Urząd - najczęściej Starostwo i Wójta czy też Burmistrza lub
    Prezydenta, choć (nie wiem jak jest teraz) gdzie niegdzie przekazano te
    zadania Gminie.
    Teoretycznie nie ma prawa się to zdarzyć. Zanim zostaje wydana decyzja
    zatwierdzająca podział to po drodze jest jeszcze postanowienie i tzw. wstępne
    warunki podziału. Nawiasem mówiąc obowiązkiem geodety sporządzającego mapę
    podziału jest zaproponowanie czy też wskazanie dojazdu. Jak tego nie ma to
    PAN URZĘDNIK wywala za drzwi.

> [...]
    > a co jesli nie spelnili warunku?
    > czy jest mozliwosc sprostowania z urzedu
    > (jako nie wlasciciel-brak interesu zawiadamiam urzad o sytuacji?)

    Nie ma takiej możliwości. Służebność może ustanowić tylko właściciel w drodze
    jednostronnego oświadczenia woli lub umowy między stronami (niektóre Sądy
    dopuszczają tylko umowę). Urząd jakikolwiek by on był nie ma nic do
    powiedzenia. W takim wypadku wg. mnie tylko pozew o ustanowienie drogi
    koniecznej, jeśli nie można się dogadać w kwestii drogi. Wtedy na podstawie
    postanowienia Sądu można służebność wpisać.

    Byś może istnieje na drodze administracyjnej możliwość sprostowania decyzji
    zatwierdzającej podział, ale tego nie wiem. Kpa nie jest moją mocną stroną.

    > a jak nie ma wspomnienia o sluzebnosci??
    > a powinien (zgodnie z prawem)

    Możesz próbować Urzędasa za dupę chwycić - w końcu ktoś mapę sporządził i
    ktoś podpisał. :}}}}

    Natomiast mamy pewną nieścisłość. W przypadku jakim opisujesz notariusz
    powinien pouczyć strony o konieczności ustanowienia służebności, ale w
    przypadku, gdy strony oświadczą, że tę kwęstię np. rozwiążą sobie później w
    drodze innego aktu notarialnego teoretycznie nie ma podstaw aby odmówić
    sporządzenia aktu notarialnego. I powinien go sporządzić pouczając o skutkach
    braku służebności.
    A wtedy jeśli Sąd nie odwali wniosku to mamy sytaucję jaką podajesz. Ale w
    tym przypadku ludzie są sobie winni.

    pozdrawiam

    b.

  • 17. Data: 2004-11-25 16:12:08
    Od: "CR" <n...@a...pl>

    Dziekuje bardzo.

    Troszeczke(calkiem sporo) pomoglo. ;)

    pozdraiwm,
    Grzesiek

  • 18. Data: 2004-11-25 16:39:04
    Od: "CR" <n...@a...pl>

    Użytkownik "CR" <n...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Dziekuje bardzo.
    > Troszeczke(calkiem sporo) pomoglo. ;)

    i jeszcze jedno pytanko ;)

    czy podzial warunkowy moze przewidywac wyznaczenie jednej wspolnej
    drogi(wewnetrznej) o szerok 4m (a potrzeba z WZiZP 5m dojazdu)
    tzn ten jeden metr zrobi sie przy sprzedazy (sluzebnosc na 1m +4m
    wydzielone).

    czy tez podzial warunkowy to podzial na dzialki bez wyznaczenia
    drogi wewnetrznej(w jakiejkolwiek postaci).

    Ust o gospodarce nieruchomosciami
    ART 93 ust3:

    "podzial nieruchom nie jest dopuszczany(..) za dostep do drogi publicznej
    uwaza sie rowniez wydzielenie drogi wew wraz z ustanowieniem (..)
    odpowiednich sluzebnosci
    albo ustanowienie sluzebnosci drogowych, jesli nie ma mozliwosci wydzielenia
    drogi wew z nieruch objetej podzialem."

    ja rozumien ten art tak:
    czyli jesli jest mozliwos ustanowienia drogi wew to powinno sie zawsze
    ustanawiac ja,
    jesli nie ma to ustanawia sie sluzebnosc.
    Nie ma nic o ustaleniu dojazdu kombinowanego czy wyznaczaniu
    drogi wew ale niezgodnej z ustaleniami planu przestrzennego czy zagospod
    terenu.

    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 19. Data: 2004-11-26 09:10:24
    Od: " Ja" <b...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > wydzielone).
    >
    > czy tez podzial warunkowy to podzial na dzialki bez wyznaczenia
    > drogi wewnetrznej(w jakiejkolwiek postaci).

    Może być i tak i tak. Wszystko zależy od dzielonej nieruchomości. Możesz mieć
    podział działki np 0,40 ha na dwie działki po 0,20 ha, gdzie jedna leży za
    drugą i nie ma dostępu do drogi publicznej. Nie ma sensu wydzielania
    następnej działki pod drogę dojazdową, bo:
    1. Zmniejszy ona nieruchomość pozostającą sprzedającemu.
    2. Faktycznie będzie służyła do obsługi jednej tylko działki (sprzedanej)

    W tych warunkach ustanawia się służebność przejazdu i przechodu np pasem o
    szerokości 4m wzdłuż grnicy działki i wszystko gra.

    Ewentualnie podział 2 ha na kilkanaście działek budowlanych z wydzieloną
    jedną działką stanowiącą drogę dojazdową do obsługi wszystkich działek. Jeśli
    chodzi o samą szerokość działki stanowiącej drogę dojazdową to może ona mieć
    li tylko znaczenie dla zatwierdzenia podziału. Bo cała rzecz jest w tym, żeby
    Gmina później przejęłą tę drogę do własnego zasobu. I tu chyba jest pies
    pogrzebany, że powinna mieć 5 metrów szerokości żeby spełniała warunki drogi
    publicznej.
    Facet sprzedający działki nie ma żadnego interesu w ustanawianiu służebności
    na drodze dojazdowej. Bo po sprzedaży wszystkich działek zostaje sam z drogą,
    po której wszyscy mogą jeździć (nieodpłatnie zazwyczaj) a on za nią płaci
    podatek gruntowy. Dlatego ja namawiam zawsze do sprzedaży działki wraz ze
    sprzedażą odpowiedniego udziału w drodze dojazdowej. Ma to też znaczenie w
    przypadku tzw. osiedli zamkniętych, gdzie drogę wewnętrzną współwłaściciele
    zagradzają i stawiają sobie bramę ze strażnikiem.

> [...]
    > Nie ma nic o ustaleniu dojazdu kombinowanego czy wyznaczaniu
    > drogi wew ale niezgodnej z ustaleniami planu przestrzennego czy zagospod

    Niedokładnie tak. Jeśli jest możliwość to w projekcie podziału wydziela się
    działkę, która ma stanowić drogę i następnie na niej ustanawia się służebność
    (albo sprzedaje się udział w drodze).
    Jeśli nie wydziela się drogi wewnętrznej (jak w przypadku na początku postu
    opisanym) to ustanawia się służebność przez jakąkolwiek działkę (lub działki)
    o warunkach zupełnie umownych, byleby warunek dostępu do drogi publicznej
    został spełniony.

    Istotne znaczenie ma oczywiście plan zagospodarowania przestrzennego, bo inne
    warunki będą obowiązywały dla projektowanego osiedla domków jednorodzinnych,
    czy dla zabudowy tzw. zagrodowej z dopuszczeniem jednorodzinnej. Spotkałem
    się z podziałem, gdzie część drogi była szeroka, by w istatnim odcinku zwężeć
    do trzech metrów, z uzasadnieniem, że nie jest potrzebna szersza, bo służy do
    obsługi tylko dwóch ustatnich działek (był to jakby klin wbijający się w dwie
    działki). Podział został zatwierdzony, a tenże klin (stanowiący geodezyjnie
    odrębną działkę) został sprzedany na współwłasność sąsiadom.

    > Pozdrawiam,
    > Grzegorz

    Jak zwykle je również

    b.

    Jeszcze jedno (a'propos tego 4m+1m) - często zdarza się, że nieruchomość
    nabywana skłąda się z dwóch działek. Duża, powiedzmy 800 m. kw., i mała,
    szrokości powiedzmy metra stanowiąca ten jeden metr oddzielający dużą działkę
    od drogi publicznej. Zwykle w mapie podziału wtedy zawarta jest adnotacja, że
    ta mniejsza przeznaczona jest na poszerzenie drogi, ale że Gmina nie kwapi
    się do jej wykupu, więc sprzedający, aby spełnić dla nabywcy warunek dostępu
    do drogi publicznej musi sprzedać obie. Ale nabywca zagospodarować będzie
    mógł tylko tę dużą. Z czasem (może) Gmina wykupi ten metr i przyłączy do
    węższej drogi stanowiącej aktualną drogę dojazdową, aby spełnić warunki drogi
    publicznej. Tak więc ta szerokość drogi wewnętrznej ma znaczenie tylko wtedy,
    gdy ta droga ma się stać publiczną czy też nie. Ale to jest w planie
    zagospodarowania przestrzennego, czy mają tam być drogi publiczne czy nie i
    tak zatwierdzane są podziały.

    Amen. :}}

  • 20. Data: 2004-11-26 09:56:08
    Od: "CR" <n...@a...pl>

    > Amen. :}}

    Dzieki Wielkie.

    wniosek:
    dzieli sie tak ja urzednik zatwierdzi ;).

    Pozdrawiam,
    Grzesiek