  • 1. Data: 2002-05-07 07:24:16
    Temat: Odpowiedzialność właściciela konia
    Od: "Piotr K." <r...@d...hoga.and-this-too.pl>

    W czasie długiego weekendu wybrałem sie z rodziną na wycieczkę w góry.
    Poniewaz mam małe dzieci wybralem spacerowa trasę na niewielką górkę
    (Magurka Wilkowicka k. Bielska-Białej), ze schroniskiem. Obok schroniska
    znajduje się wybieg dla kilku koni, ogrodzony drewnianym parkanem, to znaczy
    poziomymi belkami ułozonymi na słupkach . W pogodny dzień na łące obok
    parkanu wygrzewają się na słońcu setki ludzi. Wielu z nich podchodzi do
    parkanu, siada na nim, głaszcze konie, daje im cukier. Zachęcony widokiem
    dzieci głaszczących konia moj 6-cio letni syn także podszedł do parkanu,
    usiadł na nim i chciał pogłaskac konia. Niestety ten, który się do niego
    zblizył nie dał się pogłaskać, za to ugryzł go w udo.
    W schronisku dowiedzielismy się, ze to nie pierwszy tego typu przypadek ale
    oni nic do tego nie mają, konie sa prywatne.
    Udaliśmy się do właściciela, ktory zachował się dość nerwowo - stwierdził że
    tylko idioci zblizają się do cudzych koni na prywatnym terenie i że mamy się
    natychmiast wynosić bo tu jest jego prywatny dom. A my chcieliśmy tylko wody
    utlenionej i ostrzec cymbała, że jego konie sa niebezpieczne i nie powinno
    się ich tak wypuszczać albo przynajmniej postawić jakąś tabliczkę
    ostrzegawczą.

    No właśnie. Czy wszystko z jego strony było w porządku (pomijam ocene
    etyczna)? Czy jeśli konie mogą swobodnie wystawiac glowy poza parkan,
    zarówno pomiędzy belkami jak i ponad nimi, już poza teren prywatny i w
    dodatku jest tam co najmniej jeden koń gryzący ludzi to czy taki parkan jest
    wystarczający? Jedna pozioma belka na wysokosci 150 cm, druga na wys. 70 cm?
    A gdyby ktorys z koni przeskoczył ten parkan? Bez trudu zrobi to kazdy z
    nich. Dodatkowo nie każdy koń gryzie a jeśli już tak robi, to właściciel
    doskonale o tym wie.

    Jesli takie zdarzenie mialo miejsce nie pierwszy raz (nie mam dowodów) to
    czy mozna właściciela zmusić aby zastosował jakies zabezpieczenia? Lepszy
    plot lub przynajmnije tabliczkę? Nie chodzi mi o odszkodowanie, uznaję iż
    mogłem syna powstrzymać, choć ten sam "numer" rok wczesniej, w grupie innych
    dzieci, w tym samym miejscu, przeszedł bez zadnych incydentow. Chodzi jednak
    o to, by zapobiec takim zdarzeniom w przyszłości.

    PiK

  • 2. Data: 2002-05-07 08:27:27
    Temat: Re: Odpowiedzialność właściciela konia
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Piotr K." <r...@d...hoga.and-this-too.pl> napisał w
    wiadomości news:ab7vf2$p5d$1@nova.kki.krakow.pl...
> [...]
    > usiadł na nim i chciał pogłaskac konia. Niestety ten, który się do niego
    > zblizył nie dał się pogłaskać, za to ugryzł go w udo.

    Polska to dziwna kraj. Człowiek pcha się na czyjś prywatny teren z zamiarem
    poużywania sobie jego własności i jeszcze ma pretensje, jak nie uda mu się.

> [...]
    > utlenionej i ostrzec cymbała, że jego konie sa niebezpieczne i nie powinno
    > się ich tak wypuszczać albo przynajmniej postawić jakąś tabliczkę

    Przecież teren był ogrodzony. Gdyby konie były tylko przywiązane do jakiegoś
    pala, to też nie byłoby różnicy. Tak czy inaczej nie należy wchodzić na
    czyjś prywatny teren bez jego zgody.

> [...]
    > zarówno pomiędzy belkami jak i ponad nimi, już poza teren prywatny i w
    > dodatku jest tam co najmniej jeden koń gryzący ludzi to czy taki parkan

    Przecież to Twój syn wlazł na czyjś prywatny parkan. Czy nie powinien mieć
    koszulki z napisem "nie uznaję własności prywatnej"? A w sumie to Ty, bo
    spełniałeś nad nim opiekę.

    > A gdyby ktorys z koni przeskoczył ten parkan? Bez trudu zrobi to kazdy z
    > nich.

    Ale tego nie zrobił. Gdyby to zrobił i wyrządził jakieś szkody, to
    właściciel nie dopełniłby swoich obowiązków. Ale w tej sytuacji trudno o coś
    obwiniać właściciela.

    > Dodatkowo nie każdy koń gryzie a jeśli już tak robi, to właściciel
    > doskonale o tym wie.

    I słusznie. Każdy zwierz powinien strzec właśności swego pana ;)

    > Jesli takie zdarzenie mialo miejsce nie pierwszy raz (nie mam dowodów) to
    > czy mozna właściciela zmusić aby zastosował jakies zabezpieczenia? Lepszy
    > plot lub przynajmnije tabliczkę?

    A może to schronisko powinno odgrodzić niebezpieczne zwierzęta siatką od
    koni?

    > dzieci, w tym samym miejscu, przeszedł bez zadnych incydentow. Chodzi
    jednak
    > o to, by zapobiec takim zdarzeniom w przyszłości.

    Wystarczy szanować własność prywatną.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-05-07 09:28:26
    Od: "Piotr K." <r...@d...hoga.and-this-too.pl>

    "Kaizen" <x...@c...sz> wrote in message
    > Polska to dziwna kraj. Człowiek pcha się na czyjś prywatny teren z
    zamiarem
    > poużywania sobie jego własności i jeszcze ma pretensje, jak nie uda mu
    się.

    a ja nie o to mam pretensję

    > Przecież teren był ogrodzony.

    i właśnie o jakość tego ogrodzenia się rozchodzi

    > Gdyby konie były tylko przywiązane do jakiegoś
    > pala, to też nie byłoby różnicy. Tak czy inaczej nie należy wchodzić na
    > czyjś prywatny teren bez jego zgody.

    oczywiscie

    > Przecież to Twój syn wlazł na czyjś prywatny parkan. Czy nie powinien mieć
    > koszulki z napisem "nie uznaję własności prywatnej"? A w sumie to Ty, bo
    > spełniałeś nad nim opiekę.

    wiem, dlatego napisałem, ze nie chodzi mi o spieranie się z właścicielem
    odszkodowanie tylko o uniknięcie szkody polegającej na tym, ze koń sięgnie
    poza ogrodzenie (bo tak robi czesto obwąchując ludzi, siegając do kieszeni i
    żebrząc o cukier) i ugryzie - tam podchodzi wiele dzieci a jak jest ciasno
    ludzie układają koce choćby o metr od parkanu. Oczywiście mozna skwitowac ze
    wszyscy sa durniami i sami się pchają gdzie nie trzeba. Mozna tez podjąć
    kroki, by uniknąć nieszczęścia. Może wystarczyłaby tabliczka "nie zbliżac
    się do koni, zwierzęta niebezpieczne".

    > Ale tego nie zrobił. Gdyby to zrobił i wyrządził jakieś szkody, to
    > właściciel nie dopełniłby swoich obowiązków. Ale w tej sytuacji trudno o
    coś
    > obwiniać właściciela.

    I w końcu odpowiedziałes mi na pytanie - jak rozumiem gdy kon ugryzie kogoś
    stojacego przy parkanie a nie siedzacego na nim to juz byłoby o co go
    obwiniać. A ja mam podstawy sadzić, ze takie zdarzenia mialy już miejsce i
    chcialbym wiedzieć, czy można zmusic własciciela, ktory ma to w nosie, żeby
    podjął jakies kroki aby się tak nie stało ponownie.

    > I słusznie. Każdy zwierz powinien strzec właśności swego pana ;)

    pod warunkiem, ze ma wyznaczone granice tej własności i ich nie przekracza.

    > A może to schronisko powinno odgrodzić niebezpieczne zwierzęta siatką od
    > koni?

    Rozumiem, ze chodzi ci o turystow. Być może powinno, jeśli tam jest
    niebezpiecznie. Problem w tym ze nie musi i pewnie nie zrobi - to jest
    zapewne teren Lasów Państwowych a nie schroniska. Ale ja pytam o to czy
    własciciel musi, czy nie.

    > Wystarczy szanować własność prywatną.

    Rozumiem i nie szukam swego. Wiem ze nie dopilnowałem syna. Pytam jednak,
    czy właściciel niebezpiecznego zwierzęcia (choćby psa) może je puścić
    samopas stwierdzając "swoje zna, dalej nie pójdzie", czy tez musi
    zabezpieczyc teren tak, zeby nie poszło niezależnie od tego jakie by się nie
    wydawało mądre. Inaczej mówiąc, czy tabliczki "uwaga zły pies" to tylko
    zwyczaj, czy też wynika to z formalnej konieczności ostrzegania przed
    niebezpieczeństwem.

    PiK

  • 4. Data: 2002-05-07 10:22:48
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <h...@i...pl>

    >Człowiek pcha się na czyjś prywatny teren (...)

    Witam,

    Mam pytanko niejako poboczne ale skojarzylo mi sie z tą dyskusja na temat
    niebezpiecznych zwierząt i odpowiedzialnosci wlascicieli. Okolo 2 lata temu
    byla glosna sprawa - dzieciak szedł do kolegi po zeszyt i postanowil sobie
    skrócic drogę przechodzac przez podwórko sąsiada pilnowane przez
    rottweilera. Sforsowal plot i zostal zaatakowany przez psa i zagryziony. Czy
    ktos wie jak się to skonczylo? Wlasciciel psa wg mnie dopelnil norm
    bezpieczenstwa bo pies byl zabezpieczony za siatką, chlopak sam naruszyl
    teren prywatny. Czy wlasciciel poniosl jakies konsekwencje? Co z psem?

    HaNkA

  • 5. Data: 2002-05-07 10:32:28
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "HaNkA ReDhUnTeR

    > skrócic drogę przechodzac przez podwórko sąsiada pilnowane przez
    > rottweilera. Sforsowal plot i zostal zaatakowany przez psa i zagryziony.

    u nas prywatna wlasnosc nie jest chroniona i jak w swoim domu nakryje zlodzieja
    to moge go chyba tylko grzecznie poprosic zeby sie polozyl i zaczekal na
    policje -jak bym go tknal to mnie by potem oskarzali a nie zlodzieja.
    Nie wiem dlaczego nasi prawnicy nie zrobia z tym porzadku - moze dlatego zeby im
    pracy nie zabrakło ;-)
    *** blad ***

  • 6. Data: 2002-05-07 10:43:06
    Od: <d...@p...onet.pl>

> [...]

    > wydawało mądre. Inaczej mówiąc, czy tabliczki "uwaga zły pies" to tylko
    > zwyczaj, czy też wynika to z formalnej konieczności ostrzegania przed

    Wczuj się w sytuację właściciela konia. On zabezpieczył konia, bo ogrodził
    teren, w sposób skouteczny - bo koń nie ucieka.
    A czy ty zawiesiłeś tabliczkę??? Tak, aby i koń się wystraszył oznakowanego
    dziecka...
    Koń, tak jakby, był u siebie i przecież był widoczny ...
    Pozdr.
    DK

  • 7. Data: 2002-05-07 10:45:55
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <h...@i...pl>

    >Nie wiem dlaczego nasi prawnicy nie zrobia z tym porzadku

    Nalezałoby to jednak wywazyc. Na Discovery Channel w programie Justice Files
    opisywano, moim zdaniem, kuriozalny przypadek. Pewien mezczyzna mial wziętą
    w leasing cięzarówke ale zalegal z paroma miesiecznymi ratami za nią. W
    zwiazku z tym w jego domu zjawil sie komornik z zamiarem zajęcia cięzarowki
    i zostal zastrzelony przez wlasciciela. Sprawca zostal uniewinniony
    poniewaz.. bronil swojej wlasnosci. Nie wazne bylo ze ofiara wykonywala
    swoje obowiazki i poniekad byla uprawniona do zaboru spornej wlasnosci.
    Chyba nie chcialabym dozyc takich sytuacji w Polsce.

    HaNkA

  • 8. Data: 2002-05-07 10:59:33
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "HaNkA ReDhUnTeR" <h...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:ab8bc4$mpq$1@news.tpi.pl...
    > Chyba nie chcialabym dozyc takich sytuacji w Polsce.

    A ja bym chyba chciał. Skoro nie miał tytułu egzekucyjnego (gdyby miał, to
    nie uzyskawszy zaproszenia powinien wrócić z policją), to wara mu od
    czyjegoś ogródka. Nakaz prokuratora, wyrok sądu, policja w uzasadnionych
    przypadkach - OK. Ale urzędnika (jak też każdej innej osoby) powinienem mieć
    prawo nie wpuścić.
    U nas za to przyszedłby nie komornik, a firma windykacyjna mówiąca po
    ukraińsku, obiliby Ci co nieco, a jakby któryś w czasie kopania wybił sobie
    palec, to jeszcze Cię by pozwali o utrudnianie czynności, czynny opór itp.
    To nic, że zapłaciłeś te raty, tylko księgowa się pomyliła. To nic, że byłeś
    u siebie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2002-05-07 11:25:23
    Od: "Piotr K." <r...@d...hoga.and-this-too.pl>

    <d...@p...onet.pl> wrote in message
    > A czy ty zawiesiłeś tabliczkę??? Tak, aby i koń się wystraszył
    oznakowanego
    > dziecka...
    > Koń, tak jakby, był u siebie i przecież był widoczny ...

    Czyzbym wciąż nie wyrażał się jasno? Jak mam napisac jaśniej?
    Nie chodzi mi o przypadek MOJEGO dziecka.
    Pytam, czy właściciel niebezpiecznego zwierzęcia ma obowiązek odgrodzić je
    od ludzi POZA swoim terenem czy tez wystarczy, że uzna iż zwierzę z terenu
    nie wyjdzie i ogrodzenie nie jest potrzebne - a o ewentualnych szkodach
    pogadamy jak się okaże, ze się jednak pomylił.

    > Wczuj się w sytuację właściciela konia. On zabezpieczył konia, bo ogrodził
    > teren, w sposób skouteczny - bo koń nie ucieka.

    Uważam, że nie odgrodził terenu w sposób skuteczny. Nie chodzi mi o
    mozliwość ucieczki konia. Chodzi mi o to, ze koń sięga zębami ludzi. Nie że
    ewentualnie _może_ sięgnąć, tylko że sięga. POZA terenem prywatnym. Z
    wypowiedzi wnioskuję jednak, ze wszyscy uważają, że może tak być i wszystko
    jest w porządku. OK. Może jutro ktoś wykroi niewielką dziurę w drzwiach.
    Tyle żeby pies nie wyszedł, za to dotkliwie ugryzł na klatce schodowej
    niemiłego sąsiada w kostkę.

    PiK

  • 10. Data: 2002-05-07 11:48:11
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <h...@i...pl>

> [...]

    od ludzi POZA swoim terenem czy tez wystarczy, że uzna iż zwierzę z terenu
    nie wyjdzie i ogrodzenie nie jest potrzebne

    Cha cha. Co znaczy "zalozy ze zwierzę nie wyjdzie"? Jako wlascicielka
    niebezpiecznego zwierzęcia ( rottweiler) twierdze ze zaden wlasciciel przy
    zdrowych zmyslach nie zalozy ze zwierze nie przekroczy jakies tam UMOWNEJ
    bariery. Wyobrazasz sobie ze powiem np mojemu rottowi: "kochanie wolno ci
    isc tylko do tego drzewa"?:-)) Oczywiscie ze wlasciciel powinnien odgrodzic
    zwierzę ale od przechodzacych ludzi tez nalezy wymagac odrobinke jesli nie
    zdrowego rozsadku to wyobrazni.

    >Chodzi mi o to, ze koń sięga zębami ludzi.

    Uwazasz wiec ze powinien ustawic plot pol metra wyzszy od konia? hmm. kon
    stojacy kopytami przy ogrodzeniu siegnie zebami najwyzej jakies pol metra za
    nie. Czy naprawde wszyscy musza przechodzic ocierajac sie o to ogrodzenie?
    Stoi ono kolo wąskiej drózki nad przepascia?? Kon to duze zwierze i
    odruchowo wypadaloby sie trzymac od niego na bezpieczną odleglosc zwlaszcza
    jak sie zwierzęcia nie zna. Wydaje mi sie ze tu raczej zachodzi sytuacja gdy
    mieszczuchy, ktore wyrwaly na lono natury postanawiaja pobratac sie z nia na
    zasadzie "Jaki ladny konik, poglaskam go". Umieszczenie tabliczek z napisem
    "nie karmic konia, czy nie podchodzic do konia" zaowocowaloby zapewne
    zmiejszeniem chętnych do bliskiego kontaku ze zwierzeciem ale nie
    wyeliminowaloby ich zupelnie. Kolejna sprawa to miejsce postawienia takiej
    tabliczki. Ja proponowalabym taka wielka tasme ciagnaca sie przez cale
    ogrodzenie - w koncu nie wiadomo gdzie komus przyjdzie ochota zbratac sie z
    konikiem. :PP Moim zdaniem zadne zakazy i srodki prewencyjne nie pomoga w
    starciu z lekkomyslnoscią, brakiem wyobrazni czy wrecz glupotą ludzi.

    HaNkA