    From: "Kaizen" <x...@c...sz>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialność właściciela konia
    Date: Tue, 7 May 2002 10:27:27 +0200

    Użytkownik "Piotr K." <r...@d...hoga.and-this-too.pl> napisał w
    wiadomości news:ab7vf2$p5d$1@nova.kki.krakow.pl...
    > Zachęcony widokiem
    > dzieci głaszczących konia moj 6-cio letni syn także podszedł do parkanu,
    > usiadł na nim i chciał pogłaskac konia. Niestety ten, który się do niego
    > zblizył nie dał się pogłaskać, za to ugryzł go w udo.

    Polska to dziwna kraj. Człowiek pcha się na czyjś prywatny teren z zamiarem
    poużywania sobie jego własności i jeszcze ma pretensje, jak nie uda mu się.

    > natychmiast wynosić bo tu jest jego prywatny dom. A my chcieliśmy tylko
    wody
    > utlenionej i ostrzec cymbała, że jego konie sa niebezpieczne i nie powinno
    > się ich tak wypuszczać albo przynajmniej postawić jakąś tabliczkę
    > ostrzegawczą.

    Przecież teren był ogrodzony. Gdyby konie były tylko przywiązane do jakiegoś
    pala, to też nie byłoby różnicy. Tak czy inaczej nie należy wchodzić na
    czyjś prywatny teren bez jego zgody.

    > No właśnie. Czy wszystko z jego strony było w porządku (pomijam ocene
    > etyczna)? Czy jeśli konie mogą swobodnie wystawiac glowy poza parkan,
    > zarówno pomiędzy belkami jak i ponad nimi, już poza teren prywatny i w
    > dodatku jest tam co najmniej jeden koń gryzący ludzi to czy taki parkan
    jest
    > wystarczający?

    Przecież to Twój syn wlazł na czyjś prywatny parkan. Czy nie powinien mieć
    koszulki z napisem "nie uznaję własności prywatnej"? A w sumie to Ty, bo
    spełniałeś nad nim opiekę.

    > A gdyby ktorys z koni przeskoczył ten parkan? Bez trudu zrobi to kazdy z
    > nich.

    Ale tego nie zrobił. Gdyby to zrobił i wyrządził jakieś szkody, to
    właściciel nie dopełniłby swoich obowiązków. Ale w tej sytuacji trudno o coś
    obwiniać właściciela.

    > Dodatkowo nie każdy koń gryzie a jeśli już tak robi, to właściciel
    > doskonale o tym wie.

    I słusznie. Każdy zwierz powinien strzec właśności swego pana ;)

    > Jesli takie zdarzenie mialo miejsce nie pierwszy raz (nie mam dowodów) to
    > czy mozna właściciela zmusić aby zastosował jakies zabezpieczenia? Lepszy
    > plot lub przynajmnije tabliczkę?

    A może to schronisko powinno odgrodzić niebezpieczne zwierzęta siatką od
    koni?

    > dzieci, w tym samym miejscu, przeszedł bez zadnych incydentow. Chodzi
    jednak
    > o to, by zapobiec takim zdarzeniom w przyszłości.

    Wystarczy szanować własność prywatną.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775