1. Data: 2004-08-05 19:53:01
Temat:Odpowiedzialność rodziców za długi dorosłego syna
Od:"Andrzej" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy rodzice odpowiadają za długi pełnoletniego syna (26, kawaler)
zamieszkałego i zameldowanego razem z nimi?

2. Data: 2004-08-05 20:09:43
Od:Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Co do zasady nie (tzn. sam fakt pokrewieństwa tego nie powoduje)
Mogą odpowiadać natomiast z innych przyczyn - np. jeśli poręczali te
długi, wspólnie z synem zaciągali zobowiązanie (np razem coś
kupowali) albo np. dziedziczyli po synu w wypadku jego śmierci

-> http://usenet.pomocprawna.info

3. Data: 2004-08-05 20:09:51
Od:"ania" <a...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej"

> Czy rodzice odpowiadają za długi pełnoletniego syna (26, kawaler)
> zamieszkałego i zameldowanego razem z nimi?

z tego co wiem to tak (napewno te wynikajace z kodeksu rodzinnego - czyli np
nie placenie alimentow)

ania
www.aem.pl GG: 1145538
osiolek F650 CS i jeszcze 143 spiace kucyki

4. Data: 2004-08-05 23:12:12
Od:Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 5 Aug 2004 19:53:01 +0000 (UTC), Andrzej naskrobał(a):

> Czy rodzice odpowiadają za długi pełnoletniego syna (26, kawaler)
> zamieszkałego i zameldowanego razem z nimi?

jeżeli to jego długi to oczywiście że nie.

--
United Devices Cancer Research Project
www.grid.org

5. Data: 2004-08-06 05:17:36
Od:Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

> z tego co wiem to tak (napewno te wynikajace z kodeksu
rodzinnego - czyli np
> nie placenie alimentow)

Rodzice dorosłego syna nie odpowiadają za jego długi alimentacyjne.
Może jedynie dojść do tego że w razie trudności w uzyskaniu alimentów
od niego - może powstać ich własny obowiązek alimentacyjny jako
osób zobowiązanych do alimentacji w dalszej kolejności.
Ich odpowiedzialność nie ma wówczas żadnego bezpośredniego
związku z długami syna
Alimenty nalezne w takiej sytuacji od rodziców ojca dziecka są np.
obliczane na nowo przy uwzględnieniu możłiwości zarobkowych i
majątkowych tych rodziców (czyli może teoretycznie zdarzyć się że syn
będzie płacił na dziecko powiedzmy 600 zł bo ma dobrą pracę, a
potem wyjedzie gdzieś za granicę na długo po czym matka dziecka
zażąda alimentów od dziadków dziecka i dostanie np. 300 zł bo
dzidkowie są słabo uposażonymi rencistami). Krótko mówiąc
odpowiedzialność rodzicó za alimenty na wnuki nie jest
odpowiedzialnością za długi syna w ścisłym rozumieniu ale jest własną
odpowiedzialnością dziadków jako bliskich krewnych

-> http://usenet.pomocprawna.info

6. Data: 2004-08-06 05:33:32
Od:"Artur Ch." <s...@r...pbz> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 6 sie o godzinie 07:17, na pl.soc.prawo, Dredd napisał(a):

> [...]
> odpowiedzialnością za długi syna w ścisłym rozumieniu ale jest własną
> odpowiedzialnością dziadków jako bliskich krewnych

Hmmmm czy to działa także w drugą stronę?
Tzn. dziadkowie ze strony matki także płacą _solidarnie_ alimenty na to
dziecko? Czy tylko dziadkowie ze strony ojca który wyjechał "na saxy"?
Teraz dalej:
- jeżeli ten ojciec płaci alimenty, ale nie ma rozwodu, i na tych "saxach"
dorobi się kolejnego potomka, czy dziadkowie ze strony "jeszcze żony" będą
partycypować w alimentach?

--
Pozdro... Artur Ch.
GG: 997997 ICQ: 99380423
From: zaROTowany

7. Data: 2004-08-06 05:57:08
Od:Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Hmmmm czy to działa także w drugą stronę?
> Tzn. dziadkowie ze strony matki także płacą _solidarnie_ alimenty
na to
> dziecko?

Tak.
Reguluje to kodeks rodzinny i op.:
Art. 129. § 1. Obowiązek alimentacyjny obciąża zstępnych przed
wstępnymi, a wstępnych przed rodzeństwem; jeżeli jest kilku
zstępnych lub wstępnych - obciąża bliższych stopniem przed dalszymi.
§ 2. Krewnych w tym samym stopniu obciąża obowiązek alimentacyjny
w częściach odpowiadających ich możliwościom zarobkowym i
majątkowym.

(...)

Art. 132. Obowiązek alimentacyjny zobowiązanego w dalszej kolejności
powstaje dopiero wtedy, gdy nie ma osoby zobowiązanej w bliższej
kolejności albo gdy osoba ta nie jest w stanie uczynić zadość swemu
obowiązkowi lub gdy uzyskanie od niej na czas potrzebnych
uprawnionemu środków utrzymania jest niemożliwe lub połączone z
nadmiernymi trudnościami.

> [...]
tych "saxach"
> dorobi się kolejnego potomka, czy dziadkowie ze strony "jeszcze

Nie są do tego zobowiązani. Bo nie są krewnymi tego nowego dziecka

Wyjątek dotyczący świadczenia przy braku pokrewieństwa jest tylko
taki:
Art. 144. § 1. Dziecko może żądać świadczeń alimentacyjnych od męża
swojej matki, nie będącego jego ojcem, jeżeli odpowiada to zasadom
współżycia społecznego. Takie samo uprawnienie przysługuje dziecku
w stosunku do żony swego ojca, nie będącej jego matką.
§ 2. Mąż matki dziecka, nie będący jego ojcem, może żądać od
dziecka świadczeń alimentacyjnych, jeżeli przyczyniał się do
wychowania i utrzymania dziecka, a żądanie jego odpowiada zasadom
współżycia społecznego. Takie samo uprawnienie przysługuje żonie
ojca dziecka, nie będącej matką dziecka.
§ 3. Do obowiązku świadczeń przewidzianego w poprzedzających
paragrafach stosuje się odpowiednio przepisy o obowiązku
alimentacyjnym między krewnymi.

-> http://usenet.pomocprawna.info

8. Data: 2004-08-06 06:14:13
Od:"ania" <a...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dredd"

> [...]
> od niego - może powstać ich własny obowiązek alimentacyjny jako
> osób zobowiązanych do alimentacji w dalszej kolejności.
hmmm no wlasnie tez tak myslalam ale od poczatku lipca juz tak nie mysle...
chlopak placi alimenty, przez dwa lata, lasce malo - nie sklada sprawy o
podwyzszenie od chlopaka tylko o nastepna kwote od matki chlopaka - sprawe
wygrywa
wiec jak to jest?
a "rozwodu" z synem wziac sie nie da...

9. Data: 2004-08-06 07:25:29
Od:"Andrzej" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dredd<...@...pl> napisał(a):

> Co do zasady nie (tzn. sam fakt pokrewieństwa tego nie powoduje)

Dziękuję serdecznie za odpowiedź.
A jeśli komornik będzie chciał "wejść" na majątek syna, to skąd wiadomo, co
należy do rodziców, a co do dziecka, które z nimi mieszka?

10. Data: 2004-08-06 07:35:35
Od:jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Andrzej wrote:

> A jeśli komornik będzie chciał "wejść" na majątek syna, to skąd
> wiadomo, co należy do rodziców, a co do dziecka, które z nimi mieszka?

Najlepiej faktury lub inne imienne dowody zakupu. Zazwyczaj same ustne
zapewnienia "To moje, a nie jego" nie wystarczą.