  • 1. Data: 2004-08-05 20:10:40
    Temat: wstępna umowa na kupno samochodu
    Od: bonq<g...@b...pf.pl>

    Witam wszystkich
    Chcemy kupic samochod. Jednak ze wzgledu na to, ze musimy uzbierac cala kwote
    (m. in. sprzedac obecny) chcielibyśmy podpisac jakas wstepna umowa kupna
    samochodu i wplacic sprzedajacemu pewna sume. W ten sposob chcemy sie jakos
    zabezpieczyc przed tym, zeby nie sprzedal on samochodu komus innemu ani nie
    podmienil czesci itd.
    Czy ktos moglby zaproponowac jakis wzor umowy badz tez podac jakies wskazowki na
    co zwrocic uwage sporzadzajac umowe?
    Poniewaz sprzedajacy wyjezdza tym samochodem na urlop jeszcze przed dokonaniem
    transakcji (ale po dacie podpisania umowy wstepnej) w jaki sposob mozemy sie
    zabezpieczyc przed sytuacja gdy auto zostanie uszkodzone, rozbite...
    Czy w umowie korzystniej okreslic wplate na zarezerwowanie auta slowem: zaliczka
    czy tez zadatek?
    Z gory dziekuje za wszystkie wskazowki i uwagi
    Pozdrawiam Bonq

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-08-06 06:55:27
    Temat: Re: wstępna umowa na kupno samochodu
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "bonq" <g...@b...pf.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    jakos
    > zabezpieczyc przed tym, zeby nie sprzedal on samochodu komus innemu ani

    Nie bardzo rozumiem dlaczego uważasz, że podpisanie takiej umowy zniechęci
    Twojego kontrahenta do takich praktyk jak podmiana części, musiałbyś je
    wszystkie oznakować.

    > Czy ktos moglby zaproponowac jakis wzor umowy badz tez podac jakies
    wskazowki na
    > co zwrocic uwage sporzadzajac umowe?

    Wzoru nie znajdziesz - po prostu napisz co chcesz uzyskać: "sprzedający
    zobowiązuje się do nie zbywania samochodu osobom trzecim, nie dokonywania
    wymiany części", "w razie uszkodzenia samochodu kupującemu służy prawo
    odstąpienia od umowy, a sprzedający ma wóczas obowiązek np. zwrotu zaliczki
    albo za wady fizyczne powstałe po zawarciu umowy sprzedający odpowiada wg
    przepisów o gwarancji/rękojmi"
    Obowiązuje zasada swobody umów - wypisz sobie co chcesz uzyskać a potem
    przeniś to do treści umowy, inna sprawa czy kupujący ją w taskiej formie
    zechce podpisać.

> [...]
    sie
    > zabezpieczyc przed sytuacja gdy auto zostanie uszkodzone, rozbite...

    jak wyżej - zależy czy w razie rozbicia chcesz zrezygnować z umowy, czy
    kupić auto rozbite, czy zmusić właściciela aby je naprawił i dopiero
    naprawione ci sprzedał (za jaką cenę) czy może zagwarantować sobie wybór
    jednej z tych możliwości

    > Czy w umowie korzystniej okreslic wplate na zarezerwowanie auta slowem:
    zaliczka
    > czy tez zadatek?

    Zaliczka - w razie nie dojści do skutku umowy podlega zwrotowi. Zadatek -
    jesli umowy nie zrealizuje kupujący - przepada, jeśli sprzedający - ma
    obowiązek zwrócić kupującemu dwukrotną wartość zadatku. Nic nie stoi na
    przeszkodzie aby określić w umowie którą chcesz zawrzeć np. karę umowną w
    jakiejś konkretnej wysokości na wypadek nie dojścia umowy do skutku z winy
    sprzedającego.

  • 3. Data: 2004-08-06 07:37:19
    Od: Bonq<g...@b...pf.pl>

    Co do oznakowania części to masz rację - nie da rady sie przed tym
    zabezpieczyc. Myślę jednak, że w przypadku znaczących zmian w
    częściach (np. zmienione przednie lamy, koła itp.) możan odstąpić od
    umowy. Tak naprawde to w tej umowie chodzi oto, żeby nie było
    sytuacji, że do kolesia zadzoni dzień później ktoś płacący gotówką od
    ręki i ten wystawi nas do wiatru. Czytając Twoją odpowiedz dochodzę
    do wniosku, że umowę taką trzeba sobie po prostu napisać wzorując
    się na umowie kupna/sprzedaży i jush.
    Tak, czy inaczej dzięki za podpowiedz.

    Pozdroo