  • 1. Data: 2002-12-16 23:08:36
    Temat: do Pana Depilatora...
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    czy małoletnie może osobiście jako osoba fizyczna/prawn przyjąć spadek?

    Sandra

  • 2. Data: 2002-12-16 23:13:56
    Temat: Odp: do Pana Depilatora...
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Sandra <d...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:atlm5r$78q$...@a...dialog.net.pl...

    > czy małoletnie może osobiście jako osoba fizyczna/prawn przyjąć spadek?
    >
    > Sandra

    hmm cos nie tak z moja poczta wiec powtórze sie ...

    czy osoba małoletnia osobiście jako osoba fizyczna/prawna może przyjąć
    spadek?

    Sandra

  • 3. Data: 2002-12-16 23:34:56
    Temat: Re: do Pana Depilatora...
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra napisa_(a):

    > czy małoletnie może osobiście jako osoba fizyczna/prawn przyjšć spadek?

    może, przez niezłożenie oświadczenia :)

    KG

  • 4. Data: 2002-12-16 23:35:12
    Od: Markiz de Vonvanfon <m...@w...pl>

    Sandra wrote:
> [...]
    >

    > hmm cos nie tak z moja poczta wiec powtórze sie ...
    >
    > czy osoba małoletnia osobiście jako osoba fizyczna/prawna może przyjąć

    A dlaczego fizyczna/prawna?
    Może *nabyć* jako osoba fizyczna z dobrodziejstwem inwentatrza. Nie
    istnieją małoletnie osoby prawne.

    pozdrawiam
    --
    Markiz de Vonvanfon

  • 5. Data: 2002-12-16 23:54:26
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
    > Sandra napisa_(a):

    > może, przez niezłożenie oświadczenia :)

    nie ciebie prosiłam :P :-)

    Sandra

  • 6. Data: 2002-12-16 23:57:05
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Markiz de Vonvanfon <m...@w...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:atlnvo$v5b$...@o...ols.vectranet.pl...
    > A dlaczego fizyczna/prawna?
    > Może *nabyć* jako osoba fizyczna z dobrodziejstwem inwentatrza. Nie
    > istnieją małoletnie osoby prawne.

    poddaje sie mimo ,ze nie macie racji ty powyzej masz oczywiscie ale co do
    tej sprawy z watku nie ma depilator racji no ale oddaje mu pałeczke niech
    sie cieszy ,że wygrał :P /na grupie oczywiscie / :P

    Sandra

  • 7. Data: 2002-12-17 01:14:46
    Od: "prawo.fri.pl" <s...@f...pl>

    > Użytkownik Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    > dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

    > nie ciebie prosiłam :P :-)
    >
    > Sandra

    Moze przyjąć!
    Paweł

  • 8. Data: 2002-12-17 02:40:46
    Od: Markiz de Vonvanfon <m...@w...pl>

    Sandra wrote:
> [...]
    > tej sprawy z watku nie ma depilator racji no ale oddaje mu pałeczke niech
    > sie cieszy ,że wygrał :P /na grupie oczywiscie / :P

    W prawie nie istnieje zwycięstwo. Istnieje tylko słuszność. Ale
    zaczepki w oddzielnym wątku... Po co w ogóle było to pytanie o spadek?

    Markiz de Vonvanfon

  • 9. Data: 2002-12-17 09:01:24
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Markiz de Vonvanfon napisa_(a):
    > W prawie nie istnieje zwycięstwo. Istnieje tylko słuszność.

    Czy ja wiem... Chyba jednak ważniejsze jest zwycięstwo, a słuszność,
    sprawiedliwość itd... A jak być powinno to inna sprawa.

    KG

  • 10. Data: 2002-12-17 09:28:56
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    > czy małoletnie może osobiście jako osoba fizyczna/prawn przyjąć spadek?

    Wow! Ale fajnie! Nie dość, że już osobne wątki się specjalnie tworzy, abym
    mógł sie wypowiedzieć, to jeszcze tytułuję się mnie per Pan. ;-)))))))
    Naprawde niepotrzebnie. Jak zajdzie potrzeba tytułować mnie juz per Mecenas,
    to nie omieszkam poinformować ;-)))))

    A co do meritum właściwie moi przedpiścy naświetlili sprawę. Nie jestem
    mocny w prawie spadkowym, ale od siebie dodam, że jesli chodzi o przyjęcie
    spadku z dobrodziejstwem inwentarza, to ja bym nie widział przeszkód w
    przyjęciu go przez małoletniego ( 13+ ), nawet bez zgody rodziców. Jest to
    bowiem czynność przysparzająca. Jeśli ustawodawca przyjmuje konstrukcje
    przejsca spadku na małoletniego nawet _bez_ złożenia oświadczenia, to
    wnioskowania a minori ad maius musi nas doprowadzić do konkluzji, że tym
    bardziej dopuszcza objęcie spadku w wyniku złożenia tegoz oświadczenia.

    NIe zmienia to wszystko faktu, że dla poprzednich wywodów w sprawie
    właściwości sądów i zdolności sądowej małoletniego jest to raczej
    nieistotne. Zdolność sądowa w sprawach cywilnych jest pochodną zdolności
    prawnej, a nie zdolności do czynności prawnych i jako taka nie zależy od
    wieku ani zdolności do czynności. Ale to też już ktos powiedział.

    Wracając do tzw. meritum, to upn jest pewną ustawą szczególną, przekazującą
    pewne kategorie spraw do odpowiednich wydziałów sądów. Jest to podyktowane
    specyfiką tych spraw wymagajacą praktyki i przygotowania. Jest to kryterium
    przedmiotowo-podmiotowe, anie podmiotowe. Nie wystarczy, aby strona był
    nieletni, musi ona jeszcze dotyczyć pewnych kategorii sprawa, enumeratywnie
    wymienionych w Art.1. Mój półżartem przytoczony przykład nasciturusa jest tu
    wbrew pozorom bardzo adekwatny - jego tez wzięłabyć do sądu rodzinnego i
    nieletnich? Cały koncept za tą ustawa, tzn. aby w sprawach, w których
    nieletni się wykoleja orzekali odpowiednio przygotowani sędziowie okazałby
    się bezsensowny, gdzyby musieli orzekac o sprawach z zakresu prawa
    cywilnego, spadkowego itp

    Oczywiście preferowane byłby w tym konkretnym przypadku, gdyby sąd rodzinni
    orzekł o obowiązku rodziców naprawienia szkody, ale nie wyklucza to
    bynajmniej uprawnień poszkodowanego do złozenia pozwu cywilnego, podobnie
    jak postępowanie karne też tego nie wyklucza, nawet mimo możliwości złożenia
    powództwa adhezyjnego. Sąd cywilny może najwyżej zawiesic postępowanie na
    czas rozpatrznia sprawy karnej, której przedmiotem jes ten sam czyn.

    To chyba na tyle w tej sprawie. Chyba że nie. :-)

    Depi.