  • 1. Data: 2002-12-16 20:22:49
    Temat: duze odsetki - czy mozna cos zaradzic ?
    Od: "c-kasky" <c...@i...net.pl>

    Po krotce:
    zadluzenie z 1997 r wobec operatora GSM tyt nie zaplaconych
    rachunków (w tymze roku rozwiazana umowa)
    przelane 06.2002 do firmy windykacyjnej
    Firma windykacyjna domaga sie natychmiastowej splaty zadluzenia wraz z
    odsetkami, ktore przewyzszaja obecnie naleznosc glowna. Wielkosc odsetek
    naliczono ustawowo twierdzac ze w kazdym roku był to inny procent
    (przykladowo'97 -35%, '98 -30%...'02 -16%) Powiadomiono mnie listem zwyklym
    i telefonicznie.

    Wyrazam dobra wole co do splaty naleznosci glownej (w 2001 r GSM wymagal ode
    mnie tylko taka kwote) - brak pracy mi w tym przeszkodzil.
    Przeraza mnie jedynie wielkosc odsetek.
    Obecnie jak i od dluzszego czasu nie wykazuje dochodow.

    pyt:
    Czy firma skupupiajaca dlugi moze prawnie ode mnie wymagac splaty wszystkich
    odsetek (od roku 97 do 2002) ?
    Co w przypadku uregulowania tylko naleznosci glownej ?
    Czy forma powiadamiania i ustalania warunkow w takich sprawach (list zwykly
    czy telefon od jakiejs Pani) bez zadnych podpisow jest w pelni
    zobowiazujaca.

    Nie uzalam sie nad losem, zaplace bo jestem winien.
    Zdruzgotaly mnie jedynie wielkie odsetki i szukam informacji czy porady
    czy mam szanse je obnizyc.
    --
    A-sky

  • 2. Data: 2002-12-16 22:57:35
    Temat: Re: duze odsetki - czy mozna cos zaradzic ?
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "c-kasky" <c...@i...net.pl> napisał w wiadomości
    > Czy firma skupupiajaca dlugi moze prawnie ode mnie wymagac splaty
    wszystkich
    > odsetek (od roku 97 do 2002) ?

    Ustawowe odsetki za zwłokę przedawniają się po 3 latach.
    Oznacza to, że odsetek za okres 1997-99 włącznie, nie
    musisz zapłacić. W przypadku ponowienia tego roszczenia
    przez obecnego wierzyciela, musisz zgłosić zarzut przedawnienia
    dla w/wym. okresu. Podaję wysokość stóp procentowych:

    od 01-01-97 35 % Dz.U. nr 151, poz. 713 z 1996
    od 15-04-98 33 % Dz.U. nr 45, poz. 270 z 1998
    od 01-02-99 24 % Dz.U. nr 7, poz. 52 z 1999
    od 15-05-99 21 % Dz.U. nr 43, poz. 429 z 1999
    od 01-11-00 30 % Dz.U. nr 90, poz. 996 z 2000
    od 15-12-01 20 % Dz.U. nr 143, poz. 1612 z 2001
    od 25-07-02 16 % Dz.U. nr 117, poz. 1009 z 2002

    Joker

  • 3. Data: 2002-12-16 23:12:37
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Joker napisa_(a):
    > Ustawowe odsetki za zwłokę przedawniają się po 3 latach.

    Samo roszczenie też. Chyba że został przerwany jego bieg (z przyczyn z
    art.123 kc).

    KG

  • 4. Data: 2002-12-16 23:51:23
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Joker napisa_(a):
    >
    > Samo roszczenie też. Chyba że został przerwany jego bieg (z przyczyn z
    > art.123 kc).
    > KG

    OCZYWIŚCIE !!!
    Jak mogło to ujść mojej uwadze :-(((
    Opłaty za telefon, jako płatności okresowe, przedawniają się z upływem
    3 lat od daty wymagalności. Jeżeli dłużnik (abonent) nie podpisał zgody
    (zobowiązania - art. 123 §1 p.2 k.c.) do zapłaty w okresie późniejszym
    (spłata zaległych należności np: w ratach) , to jego zobowiązanie główne
    oraz odsetki uległy już przedawnieniu.
    Joker

  • 5. Data: 2002-12-17 00:43:53
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <%FtL9.54057$TA6.651134@news.chello.at>, Joker wrote:
> [...]
    > (zobowiązania - art. 123 §1 p.2 k.c.) do zapłaty w okresie późniejszym
    > (spłata zaległych należności np: w ratach) , to jego zobowiązanie główne

    A odsetki od odsetek o ile te ostatnie podwyzszaja kwote pierwotna
    ("kapitalizuja sie") po kazdym kolejnym roku zadluzenia?

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2002-12-17 00:52:35
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości

    > A odsetki od odsetek o ile te ostatnie podwyzszaja kwote pierwotna
    > ("kapitalizuja sie") po kazdym kolejnym roku zadluzenia?
    > --
    > Marcin

    Odsetki od zaległych odsetek za zwłokę należą się dopiero od chwili
    wystąpienia o nie do sądu ( art. 482 § 1 k.c.). Jeżeli wszystko już się
    przedawniło, sprawa staje się bezprzedmiotowa.
    Joker

  • 7. Data: 2002-12-17 08:43:34
    Od: "c-kasky" <c...@i...net.pl>

    Użytkownik "Joker" <_...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:%

> [...]
    ok

> [...]
    > (zobowiązania - art. 123 §1 p.2 k.c.) do zapłaty w okresie późniejszym
    > (spłata zaległych należności np: w ratach) , to jego zobowiązanie główne

    Tu moze byc problem poniewaz w 2001 r probowalem pojsc na taka ugode z GSM.
    3 lata jako okres na przedawnienie liczony jest zapewne od jakis terminow.
    Niestety nie wiem co moze byc datami granicznymi ustalajacymi ten termin.
    (data wymagalnosci czyli rozwiazanie umowy '97- data mojej propozycji
    pojscia na ugode '01) albo
    (wymagalnosc jako termin platnosci ost. rach '97 - np data zgody operatora
    na moja propozycje '01)
    3 lata zapewne musza uplynac co do dnia wiec wazne sa tu konkretne daty.
    Oczywiscie wszystko jest do odtworzenia.
    Mimo to zapoznam sie z art 123 kc majac nadzieje, ze znajde tam cos o tych
    terminach.

    Samo przedawnienie odstetek jest juz i tak satysfakcjonujace , stopy
    procentowe w latach przedawnionych byly najwyzsze.
    Dzieki Panstwa sugestiom warto jednak sprawdzic czy aby przedawnieniu nie
    ulegla cala platnosc (tu problem z datami).

    Dziekuje za zainteresowanie
    Miejmy nadzieje, ze to cos pomorze.
    Jezeli komus cos sie jeszcze nasunie to bardzo prosze

    A-sky

  • 8. Data: 2002-12-17 12:31:26
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

> [...]
    > Niestety nie wiem co moze byc datami granicznymi ustalajacymi ten termin.
    > Samo przedawnienie odstetek jest juz i tak satysfakcjonujace

    Jeżeli w 2001 r. podpisałeś ugodę z GSM, to cała sprawa wygląda
    nieciekawie. Nie podałeś istotnych elementów tej ugody. Jeżeli zgodziłeś
    się zapłacić odsetki za 1997-2001 , to niestety musisz je teraz uregulować.
    W tej sytuacji o przedawnieniu zobowiązania głównego nie ma mowy.
    Joker

  • 9. Data: 2002-12-17 16:44:30
    Od: "c-kasky" <c...@i...net.pl>

> [...]
    uregulować.
    > W tej sytuacji o przedawnieniu zobowiązania głównego nie ma mowy.

    Ugoda dotyczyla jedynie naleznosci glownej bez odsetek.
    Wierzytelnosc przelana (odsprzedana) jest podobno z odsetkami.

    A-sky

  • 10. Data: 2002-12-17 17:13:05
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Ugoda dotyczyla jedynie naleznosci glownej bez odsetek.
    > Wierzytelnosc przelana (odsprzedana) jest podobno z odsetkami.

    To jest już standard. Firmy windykacyjne kupują zobowiązanie brutto,
    licząc na brak znajomości prawa lub "przestraszenie" dłużnika, który
    zapłaci wszystko, łącznie z przedawnionymi odsetkami.
    Jeżeli masz pewność (to może być trochę ukryte w kontekście), że
    ugoda nie dotyczyła odsetek, to zgłoś na piśmie zarzut przedawnienia
    odsetek starszych niż 3 letnie. Absolutnie NIE podpisuj nowych
    zobowiązań !
    Joker