  • 1. Data: 2004-03-22 23:16:02
    Temat: Fundacja - po co?
    Od: "ela" <f...@o...pl>

    Zastanawiam się, po co niektórzy przedsiębiorcy prowadzą działalność po
    przykrywką różnego rodzaju fundacji? Głównie to dotyczy biznesu wydawniczego,
    ale w innych dziedzinach też ten proceder jest uprawiany. Jakie korzyści
    prawne są z tym związane? Dlaczego wola fundację od zwykłej spółki? A może są
    to korzyści podatkowe? Przyznam, że się nad tym zastanawiałam, ale nic nie
    przychodzi mi do głowy. No bo o ile jeszcze mogę zrozumieć, że w przypadku
    polityków założenie fundacji, która np. będzie zarządzać miejskimi
    nieruchmościami, wygląda o wiele lepiej, niż w przypadku gdy założą oni spółkę
    zajmującą się tym samym, to juz w przypadku "osób fizycznych" działania takie
    stają się dla mnie zupenie niezrozumiałe.
    Może ktoś wie dlaczego tak się dzieje i mnie oświeci?

    Z poważaniem Elżbieta

  • 2. Data: 2004-03-23 12:21:25
    Temat: Re: Fundacja - po co?
    Od: "asia" <j...@g...pl>

    witam

    polecam lekture ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, a w
    szczegolnosci
    rozdzial o zwolnieniach z tego podatku - fundacje, stowarzyszenia i org.
    pozytku publicznego sa zwolnione z podatku dochodowego jezeli prowadza
    statutowa dzialalnosc w okreslonym przez ustawe zakresie a zarobione
    fundusze przeznaczaja w calosci na dzialalnosc statutowa.

    Aska

    Użytkownik ela <f...@o...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:5...@n...onet.pl...

  • 3. Data: 2004-03-23 13:30:07
    Temat: Odp: Fundacja - po co?
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    Fundacja jest wymarzoną formą prowadzenia działalności gospodarczej:

    1. Fundacja nie posiada kapitału zakładowego, tzn. możesz wystartować bez
    żadnego majątku ( tylko na działalność gospodarczą trzeba przeznaczyć 1000
    zł, ale DG fundacja nie musi prowadzić, a w porównaniu z 50 tys. przy spółce
    z o. o. to pikuś )
    2. fundacja ma osobowość prawną i sama odpowiada za swe zobowiązania (
    fundatorzy czy osoby zarządzające fundacją nie odpowiadają swym majątkiem )
    3. dochód w części przeznaczonej na cele statutowe nie podlega
    opodatkowaniu,
    4. nie ma ustawowo określonych zasad zarządzania i nadzoru nad fundacją,
    innymi słowy to fundator ( zasadniczo dowolnie) określa kto i w jaki sposób
    zarządza fundacją, ile mu za to płacą, i czy w ogóle powołać jakąś radę
    nadzorczą
    5. Nie ma ograniczeń w tworzeniu holdingów fundacji - tzn. jedna fundacja
    może założyć drugą, itd. ponadto można zmienic statuty w ten sposób, że
    fundacji A przyzna się prawo powołyania zarządu w funacji B, a fundacji B
    zarządu w fundacji A. Oczywiście da się to jeszcze bardziej skomplikować, a
    wszystko po to, by ułatwić wyciekanie pieniędzy na lewo i prawo.
    6. Łatwy zarobek - mając fundację można kwestować o darowizny ( darowizna na
    fundację można do określonej wysokości może pomniejszyć podstawę
    opodatkowania darczyńcy ). Darowziny te następnie można przeznaczyć na
    wynagrodzenie zarządu fundacji, biednym dzieciom oddając resztki
    7. Kontynuując wątek wynagrodzeń zarządu fundacji, to jeżeli wynagrodzenia
    te za podstwę będą miały jedynie tzw. pełnienie funkcji ( a nie n.p. umowę o
    pracę ) nie będąwówczas oZUSowane.
    8. Dodatkowe bonusy w formie zwolnień od opłat sądowych w niektórych
    przypadkach itd.

    zważywszy na powyższe, rozumiejąjuż państwo, że fundacja jest o wieli
    opłacalniejszą formą prowadzenia działalności niżn.p. spółka handlowa?

    brett