  • 1. Data: 2010-03-12 11:20:16
    Temat: Odbiór pisma w sobote.
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Czy jeśli pismo procesowe (z sądu, z urzędu) odebrane jest na poczcie w sobotę (są
    takie UPT), to termin 7-dniowy (lub 14-dniowy) na
    odpowiedź itp. mija w następną sobotę (czyli po tych 7/14 dniach) czy dopiero w
    poniedziałek?

    Przy czym pytanie dotyczy zarówno wysłania odpowiedzi drogą pocztową, jak i złożenia
    w sekretariacie (w soboty sekretariaty
    nieczynne i basta).

    A jak jest w przypadku odbioru pisma w niedzielę (tu już rzadziej ale też są takie
    UPT)?
    THX

  • 2. Data: 2010-03-12 11:39:56
    Temat: Re: Odbiór pisma w sobote.
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 12 Mar 2010 12:20:16 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

> [...]
    > sobotę (są takie UPT), to termin 7-dniowy (lub 14-dniowy) na odpowiedź
    > itp. mija w następną sobotę (czyli po tych 7/14 dniach) czy dopiero w

    W postępowaniu administracyjnym, cywilnym i karnym sobota nie jest dniem
    wolnym pd pracy.

    Sobota też dniem wolnym w postępowaniu sądowoadministracyjnym, więc
    wówczas termin przesuwa się na poniedziałek.

    Wyrok WSA w Krakowie z 17.02.2009 (III SA/Kr 940/08):

    1. Sobota nie stanowi dnia wolnego od pracy w rozumieniu art. 57§ 4
    k.p.a. Pojęcie dnia wolnego wyjaśnia ustawa z dnia 18 stycznia 1951 r. o
    dniach wolnych od pracy.
    2. Nie ma podstaw by sobotę w aktualnym stanie prawnym uznawać za dzień
    ustawowo wolny od pracy. Brak jest stosownego przepisu w tym względzie.
    Nie jest argumentem przyjęty w Kodeksie pracy pięciodniowy tydzień pracy.
    Nie ma również podstaw by przez analogię stosować rozwiązanie przyjęte w
    ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi czy w
    Ordynacji podatkowej, gdzie wymienia się wprost sobotę za dzień, który w
    skutkach upływu terminu w tym dniu dokonania czynności zrównuje sobotę z
    dniami ustawowo wolnymi od pracy. Konieczność zrównania sobót z dniami
    ustawowo wolnymi od pracy w drodze wykładni art. 57 § 4 k.p.a., bez
    stosownej zmiany tego przepisu przez ustawodawcę, nie wynika także z
    Konstytucji RP.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] dobry fotograf w mieście Wrocław ==> http://foto-krzyki.pl

  • 3. Data: 2010-03-12 11:54:02
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Właśnie z uwagi na nieczynne w soboty sekretariaty.
    Ja rozumiem Poczta Polska itp. (zresztą w wielu miejscach w Polsce w soboty
    niedostępna, nie mówiąc już o godz. 2400), ale stronna
    winna mieć możliwość złożenia pisma osobiście w siedzibie urzędu/sądu.
    Kolejna sprawa to te zabójcze 7-dniowe terminy.
    Wyskokowy Sąd ma dwa miesiące/kwartały/lata na kwinięcie palcem w bucie, ale strona
    ma być jak wierny pies na łańcuchu...
    THX

  • 4. Data: 2010-03-12 11:55:33
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" <a...@i...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > Wyskokowy Sąd ma dwa miesiące/kwartały/lata na kwinięcie palcem w bucie, ale
    > strona ma być jak wierny pies na łańcuchu...

    Cyrki zaczynają się, gdy listonosz nie zostawi awizo.

  • 5. Data: 2010-03-12 11:56:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > Kolejna sprawa to te zabójcze 7-dniowe terminy.
    > Wyskokowy Sąd ma dwa miesiące/kwartały/lata na kwinięcie palcem w bucie, ale strona

    Niekiedy sąd jest łaskawy i daje 14 dni. Dostajesz nakaz zapłaty i
    wskazuj dowody w ciągu 14 dni. Jak nie zdążysz z dowodem, to odpada.
    Zabójcze zwłaszcza w sprawach nietrywialnych.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2010-03-12 12:23:51
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Niekiedy sąd jest łaskawy i daje 14 dni. Dostajesz nakaz zapłaty i
    > wskazuj dowody w ciągu 14 dni. Jak nie zdążysz z dowodem, to odpada.
    > Zabójcze zwłaszcza w sprawach nietrywialnych.

    Tylko co do tego ma sąd? terminy sprzeciwu czy zarzutów są terminami
    ustawowymi. Sąd nie może z nimi nic zrobić, poza ewentualnie przywróceniem.

    A poza tym nie trzeba rozumować liniowo. Termin jest nie tylko dla
    pozwanego, ale dla powoda, który chce w miarę szybko uzyskać prawomocne
    orzeczenie.

    A przez 14 dni to można książkę napisać. Wiem coś o tym ;)

    --
    @2009 Johnson

  • 7. Data: 2010-03-12 12:27:27
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Dni ustawowo wolne od pracy a o takich mowa przykładowo w art. 115 kc
    ("Jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany
    ustawowo za wolny od pracy, termin upływa dnia następnego." określa po
    prostu ustawa z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy. I
    nie ma tu co kombinować.

    --
    @2009 Johnson

  • 8. Data: 2010-03-13 11:12:14
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Drobne wyjście:
    Złożyć w terminie pismo procesowe z formułką "uzasadnienie zostanie dołączone w
    terminie ... od daty niniejszego pisma".

    -----

  • 9. Data: 2010-03-13 12:27:16
    Od: "niusy.pl" <o...@o...op.invalid>

    Użytkownik "Johnson" <j...@n...pl>

    > A poza tym nie trzeba rozumować liniowo. Termin jest nie tylko dla
    > pozwanego, ale dla powoda, który chce w miarę szybko uzyskać prawomocne
    > orzeczenie.

    To może powinno się skrócić terminy do zera ???

    > A przez 14 dni to można książkę napisać. ...

    ... gdyby w tym czasie świat przestał się kręcić.

  • 10. Data: 2010-03-13 15:21:30
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 13 Mar 2010 12:12:14 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

    > Drobne wyjście:
    > Złożyć w terminie pismo procesowe z formułką "uzasadnienie zostanie
    > dołączone w terminie ... od daty niniejszego pisma".

    To nic nie da. Widziałem taką apelację -- sąd ją odrzucił. Z pozwem np. w
    postępowaniu gospodarczym będzie tak samo.

    --
    :) Olgierd ||
    Lege Artis ==> http://legeartis.org.pl