  • 1. Data: 2002-05-09 16:05:44
    Temat: Narodowy Spis Powszechny a zycie a informacje z poprzedniego spisu
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Odwiedzila kolege Pani rachmistrz i zapytala czy ma gospodarstwo rolne,
    ziemie, dzialke
    a gdy odpowiedzial,
    to powiedziala, aha, "czyli nic sie nie zmienilo" i cos zaznaczala na
    formularzu.

    Z tekstu druku Spisu wynika, ze wszystkie informacje sa chronione
    tajemnica statystyczna,
    a z tego co powiedziala Pani rachmistrz wynika, ze te dane sa
    wykorzystywane nie tylko do zestawien, opracowan i analiz
    statystycznych, ale pozostaja dalej przypisane indywidualnie do kazdego
    spisanego.

    Z powyzszego by wynikalo, ze rachmistrz odwiedza ludnosc juz z
    czesciowo wypelnionym formularzem i pytaniami jedynie sprawdza zgodnosc
    danych, pozyskanych z innych zrodel, takze poprzedniego spisu.

    Czy tak jest ?
    Czy ktos widzial juz ten formularz, albo jest rachmistrzem
    i wlasciwie czemu ankieter nazywany jest rachmistrzem, skoro wedlug
    ulotki nie ma niczego rachowac a jedynie wpisac odpowiedzi na zadane
    pytania.

    Jacek

    --
    Projektowanie optymalnych rozkrojow blachy, skory, szkla, tkanin,
    drewna. True Shape Self(EGO) Nesting Technology world-wide.

  • 2. Data: 2002-05-10 06:01:51
    Od: PaweŁ N <n...@g...pl>

    Witam!!

    Może się przedstawię: Paweł Niemiec -> łącznik w obwodzie nr 9 Miejskiego
    Biura Spisowego we Wrocławiu.

    On Thu, 09 May 2002 18:05:44 +0200 Jacek <g...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > ziemie, dzialke
    > a gdy odpowiedzial,
    > to powiedziala, aha, "czyli nic sie nie zmienilo" i cos zaznaczala na

    No i bardzo dobrze czyli zrobiła to co do niej należało.

    > Z tekstu druku Spisu wynika, ze wszystkie informacje sa chronione
    > tajemnica statystyczna,

    I tak jest istotnie, a rachmistrz jest obowiązany zachować ją pod rygorem kary
    karnej pozbawienia wolności do lat trzech.

> [...]
    > wykorzystywane nie tylko do zestawien, opracowan i analiz
    > statystycznych, ale pozostaja dalej przypisane indywidualnie do kazdego

    w celu poczynienia obchodu przedspisowego i ostatecznego ustalenie luczby
    potrzebnych formulaży

    > Z powyzszego by wynikalo, ze rachmistrz odwiedza ludnosc juz z
    > czesciowo wypelnionym formularzem i pytaniami jedynie sprawdza zgodnosc
    > danych, pozyskanych z innych zrodel, takze poprzedniego spisu.

    Nie z formulażem spisowym tylko wykazem nieruchomości zwanego w żargonie
    N-obw. Nie ma tam danych z poprzedniego spisu jedynie informacja z bioura
    meldunkowego na temat: kto jest głównym lokatorem i ile osób jest tam
    zameldowanych oraz czy jest tam zameldowany właściciel gruntów rolnych.

> [...]
    > i wlasciwie czemu ankieter nazywany jest rachmistrzem, skoro wedlug
    > ulotki nie ma niczego rachowac a jedynie wpisac odpowiedzi na zadane

    a dlaczego na imię masz Jacek, a do nauczyciela w szkole średniej mówi się per
    profesor skoro nawet gęso często nie ma nawet doktoratu?? Poprostu tradycja.

    pozdrawiam Paweł
    --
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    "Łatwiej zacząć niż skończyć" <Plant>

  • 3. Data: 2002-05-10 08:47:54
    Od: "preon" <p...@g...pl>

    Użytkownik "PaweŁ N" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    Witam!!

    Może się przedstawię: Paweł Niemiec -> łącznik w obwodzie nr 9 Miejskiego
    Biura Spisowego we Wrocławiu.

    To może przedstawiłby Pan punkt widzenia drugiej strony na poniższe problemy
    :

    1. co musi zrobić rachmistrz gdy obywatel odmawia uczestnictwa w spisie ?
    2. co może zrobić rachmistrz gdy obywatel odmawia uczestnictwa w spisie ?
    3. co powinien (tu oczywiście oczekuję subiektywizmu) zrobić rachmistrz gdy
    obywatel odmawia uczestnictwa w spisie ?
    4. co obywatelowi grozi (z pewnością były jakieś szkolenia na ten temat) za
    odmowę udziału w spisie (interesują mnie podstawy prawne) ?
    5. co musi zrobić rachmistrz gdy obywatel udziela ewidentnie (zdaniem
    rachmistrza) fałszywych odpowiedzi ?
    6. co może zrobić rachmistrz gdy obywatel udziela ewidentnie (zdaniem
    rachmistrza) fałszywych odpowiedzi ?
    7. co powinien (tu oczywiście oczekuję subiektywizmu) zrobić rachmistrz gdy
    obywatel udziela ewidentnie (zdaniem rachmistrza) fałszywych odpowiedzi ?
    8. co obywatelowi grozi (z pewnością były jakieś szkolenia na ten temat) za
    udzielanie fałszywych odpowiedzi (interesują mnie podstawy prawne) ?

    Moje zdanie na temat spisu jest następujące :
    1. przeprowadzanie spisu jest ekonomicznie i logicznie nie do obrony.
    - dużo kosztuje
    - nagłaśniane przez propagandę komunistyczną korzyści są mgliste i
    niejasne (nie : 'nie jasne' tylko 'niejasne' )
    - głoszone cele przeprowadzenia spisu są (co najmniej) bezsensowne i
    idiotyczne
    - głoszone cele przeprowadzenia spisu nie zostaną osiągnięte
    - osiągnięte zostaną cele, o których komuchy nie wspominają na forach
    publicznych (np.zwiększenie obszaru państwa _milicyjnego_ )

    2. przeprowadzanie spisu na warunkach określonych ustawie jest moralnie nie
    do obrony.
    - zmuszanie obywateli do uczestnictwa w spisie jest przestępstwem
    (pogwałceniem konstytucyjnej wolności obywateli)

    W związku z powyższym proszę o radę :
    Jak można w świetle prawa bezkarnie nie zastosować się do ustawy o spisie ?
    Co Pan mający, jak sądzę, szerszą w tej dziedzinie wiedzę ode mnie, by mi
    poradził aby osiągnąć zamierzony przeze mnie cel nieuczestniczenia w spisie
    (Lodek zaproponował : nie otwierać drzwi, przyjąć rachmistrza na klatce
    schodowej, godzinami zastanawiać się nad odpowiedzią na każde pytanie; może
    ma Pan inne pomysły ?) ?.

    Pozdrawiam
    preon

  • 4. Data: 2002-05-10 09:30:53
    Od: PaweŁ N <n...@g...pl>

    On Fri, 10 May 2002 10:47:54 +0200 "preon" <p...@g...pl> wrote:

> [...]
    > 3. co powinien (tu oczywiście oczekuję subiektywizmu) zrobić rachmistrz gdy
    > obywatel odmawia uczestnictwa w spisie ?

    W czasie spisu ( nie obchodu przedspisowego który właśnie trwa) rachmistr musi
    podjąć wszelkie starania aby obywatel zgodił się dobrowolni poddać spisowi,
    trzykrotna odpoma powoduje, że informacje o obywatelu zostaną uzyskane na
    drodze administracyjnej a na obywatela zostanie nałożona kara grzywny 5000
    PLN. W międzu czasie rachmistrz moze poprosić o pomoć Straż Miejską lub
    Policję i w obecności funkcjonariusza poprosić o poddanie się spisowi.
    Przypominam że rachmistrz ma status osoby publicznej więc nie można go
    bezkarnie obrażać ani broń Boże pobić, bo konsekwencję są analogiczne jak w
    przypadku obrażenia lub pobicia policjanta.

    > 4. co obywatelowi grozi (z pewnością były jakieś szkolenia na ten temat) za
    > odmowę udziału w spisie (interesują mnie podstawy prawne) ?

    Na podstawie ustawy o NSP kara grzywnu 5000PLN

> [...]
    > obywatel udziela ewidentnie (zdaniem rachmistrza) fałszywych odpowiedzi ?

    Jest OBOWIĄZANY uznać je za prawdziwe, nie ma prawa podważać wiarygodności
    udzielanych odpowiedzi. Może podjąć koroku w celu przekonania obywatela aby
    dobrze się zastanowił czy to co mówi zgadza się ze stanem faktycznym. Może
    jedynie prosić i sugerować nie może tego żądać.

    > 8. co obywatelowi grozi (z pewnością były jakieś szkolenia na ten temat) za
    > udzielanie fałszywych odpowiedzi (interesują mnie podstawy prawne) ?

    Nic nie grozi, Nikt nie będzie weryfikował poprawności, zresztą jest to
    niewykonalne. Pod moim nadzorem zostanie spisanych 2500 osób, a w moim
    obwodzie 27.000, Jest to nie możliwe technicznie i czasowo.

> [...]
    > - nagłaśniane przez propagandę komunistyczną korzyści są mgliste i
    > niejasne (nie : 'nie jasne' tylko 'niejasne' )

    Propoaganda komunistyczna miała miejsce podczas ostatniego NSP w 1988 roku...

    > - głoszone cele przeprowadzenia spisu są (co najmniej) bezsensowne i
    > idiotyczne

    proponuję uzupełnić wiedzę z zakresu statystyki. Dane statystyczne publikowane
    w rocznikach statystycznych pochodzą z 88 roku aktualizowane w znikomym
    stopniu na próbkach statystycznych. Sam pan napewno wie jak wiele zmieniło sie
    od tamtego czasu, zaistniały nowe zjawiska społeczne, wzrost inicjatyw
    gospodarczych, bezrobocie, bezdomność. Dane na ten temat są delikatnie mówiąc
    skąpe

    > - głoszone cele przeprowadzenia spisu nie zostaną osiągnięte
    > - osiągnięte zostaną cele, o których komuchy nie wspominają na forach
    > publicznych (np.zwiększenie obszaru państwa _milicyjnego_ )

    Nie chcę być niegrzeczny ale chyba Panu pomyliły się epoki....

> [...]
    > - zmuszanie obywateli do uczestnictwa w spisie jest przestępstwem
    > (pogwałceniem konstytucyjnej wolności obywateli)

    Kodeks drogowy też ogranicza wolność obywaltela bo w terenie zabudowanym może
    jeździć jedynie z prędkością do 60km/h (bez komentaża), mam wrażenie że nie
    rozumie Pan zasad działania państwa.

> [...]
    > schodowej, godzinami zastanawiać się nad odpowiedzią na każde pytanie; może

    Lodek się myli rachmistrz będzie cierpliwu aż do bulu, 5 godzin to 5 godzin,
    ale będzie rozmawiał i starał się uzyskać informacje. Aby nie zostac spisanym
    pomimo wszystko i nie naruszyć prawa, proszę w okresie 20 maja - 10 czerwca
    wyjechać za granicę. Osobowo nie zostanie Pan spisany, ale informacje o Panu

  • 5. Data: 2002-05-10 10:53:20
    Od: "preon" <p...@g...pl>

> [...]

    musi
    >podjąć wszelkie starania aby obywatel zgodił się dobrowolni poddać spisowi,

    jakie to mają być starania ? "No niech Pan się zgodzi .. No, proszę .." ?

    >trzykrotna odpoma powoduje, że informacje o obywatelu zostaną uzyskane na
    >drodze administracyjnej a na obywatela zostanie nałożona kara grzywny 5000
    >PLN.

    W jaki sposób ? Wszystko wygląda pięknie jeżeli rachmistrz zna moją
    tożsamość, ale wcale tak być nie musi.
    (wynajmuję mieszkanie i nigdzie nie chwaliłem się, że nie mieszkam pod
    adresem zameldowania)

    > W międzu czasie rachmistrz moze poprosić o pomoć Straż Miejską lub
    >Policję i w obecności funkcjonariusza poprosić o poddanie się spisowi.

    Co może zrobić Policja ? Przekonać mnie pałką ?

    >Przypominam że rachmistrz ma status osoby publicznej więc nie można go
    >bezkarnie obrażać ani broń Boże pobić, bo konsekwencję są analogiczne jak w
    >przypadku obrażenia lub pobicia policjanta.

    ok.

    >Na podstawie ustawy o NSP kara grzywnu 5000PLN

    Jeżeli chodzi Panu o coś co sie nazywa "Ustawa z dnia 2 grudnia 1999r. o
    narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2001r." (skąd ten 2001
    rok ?)
    i zostało opublikowanie w DU nr 1 z dnia 14 stycznia 2000r. to nie znalazłem
    żadnej wzmianki o karach. Jest tylko (?) w art.8 o obowiązkach.

> [...]
    >dobrze się zastanowił czy to co mówi zgadza się ze stanem faktycznym. Może
    >jedynie prosić i sugerować nie może tego żądać.

    Czyli jeżeli zeznam :
    imię : Albert // po matce : Albert Einstein
    nazwisko : Pollena 2000 // po ojcu, który mnie prał
    data urodzenia : 1678-11-31 // pomimo, że listopad ma 30 dni
    wiek : 2 lata i 3 miesiące
    miejsce urodzenia : Azja, stolica Australii : Nairobi
    narodowość : Eskimos albinos czyli czarnoskóry Indianin

    itd. itp. to rachmistrz mi musi uwierzyc ?
    Rewelacja. Już się nie mogę doczekać wyników spisu.

    >Nic nie grozi, Nikt nie będzie weryfikował poprawności, zresztą jest to
    >niewykonalne. Pod moim nadzorem zostanie spisanych 2500 osób, a w moim
    >obwodzie 27.000, Jest to nie możliwe technicznie i czasowo.

    A prawnie ?

    >Propoaganda komunistyczna miała miejsce podczas ostatniego NSP w 1988
    roku...

    Zupełnie się zgadzam.
    W tej chwili niestety to się powtarza.

> [...]
    >od tamtego czasu, zaistniały nowe zjawiska społeczne, wzrost inicjatyw
    >gospodarczych, bezrobocie, bezdomność. Dane na ten temat są delikatnie

    Chce Pan powiedzieć, że nie wiadomo
    - ile jest firm w Polsce, kiedy zostały utworzone, jakie mają dochody ?
    (przecierz te dane są w gminach, urzędach skarbowych (PIT/VAT), urzędach
    statystycznych (F0_1) ..)
    - ilu jest bezrobotnych
    (te dane są w urzędach pracy )
    itd.

    A poza tym ja nawet nie kwestionuję tego, że jakichś danych nie ma.
    Ja uważam, że nie są one potrzebne. A te co są potrzebne to i tak istnieją w
    różnych urzędach.

    >Nie chcę być niegrzeczny ale chyba Panu pomyliły się epoki....

    Oby Pan miał rację. Wydaje mi się, że pomyłka co do epok zaistniała w
    Parlamencie i w Pałcau Namiestnika

> [...]
    może
    >jeździć jedynie z prędkością do 60km/h (bez komentaża), mam wrażenie że nie

    To nie chodzi o zasadę działania prawa tylko o zasady algebry Boole'a.
    A poza tym w Pana przykładzie jest ograniczenie spowodowane troską o życie i
    zdrowie innych.

> [...]
    Panu
    >zostaną uzyskane na drodze administracyjnej.

    I jeszcze ta droga administracyjna : czy muszę (teoretycznie) pojawić się w
    miejscu zameldowania podczas spisu ?
    Jeżeli nie to rachmistrz nie będzie znał mojej tożsamości, a dane które
    podam będą iście księżycowe, więc draga administracyjna odpada.
    Czy rachmistrz ma prawo i obowiązek mnie wylegitymować ?
    Co jest jeżeli nigdy żadnemu obcemu nie otworzę drzwi ? Kara (jeszcze raz
    proszę o podstawę prawną)?
    A jeżeli zaneguję prawdziwość legitymacji rachmistrza ?

    Pomysłów mam dużo - to mój obywatelski, nawet nie protest, ale obowiązek.

    I co znaczy 'droga administracyjna' ?

    Pozdrawiam
    preon

  • 6. Data: 2002-05-10 10:57:10
    Od: PaweŁ N <n...@g...pl>

    Basta !!!

    "... nie chce mi się z Tobą gadać... " (B. Linda)

    --
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    "Łatwiej zacząć niż skończyć" <Plant>

  • 7. Data: 2002-05-10 11:03:33
    Od: "preon" <p...@g...pl>

    Basta !!!

    "... nie chce mi się z Tobą gadać... " (B. Linda)

    Urzędnik potęgą jest i basta.
    Piękne nawyki. Od dawna Pan w administracji ?

    preon

  • 8. Data: 2002-05-10 11:17:16
    Od: PaweŁ N <n...@g...pl>

    Poprostu nie widzę sensu dlaszej naszej dyskusji,...
    Mam ważniejsze rzeczy do robienia niż wdawanie się w polemikę z Panem, tym
    bardziej że wymyśla Pan argumenty może i racjonalne, ale ni w celu zrozumienia
    lecz w celu dokopania.

    --
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    "Łatwiej zacząć niż skończyć" <Plant>

  • 9. Data: 2002-05-10 12:11:13
    Od: "preon" <p...@g...pl>

[...]

    Nieprawda.
    Pytałem :
    1. gdzie konkretnie jest zapisana kwota 5000 kary ?
    2. czy rachmistrz ma prawo i obowiązek mnie wylegitymować ?
    3. co znaczy 'droga administracyjna' ?
    4. czy muszę (teoretycznie) pojawić się w miejscu zameldowania podczas spisu
    ?

    To dość konkretne pytania.

    Pozdrawiam
    preon

  • 10. Data: 2002-05-10 12:49:42
    Od: PaweŁ N <n...@g...pl>

    On Fri, 10 May 2002 14:11:13 +0200 "preon" <p...@g...pl> wrote:
    > Pytałem :
    > 1. gdzie konkretnie jest zapisana kwota 5000 kary ?

    USTAWA z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej. (Dz.U.95.88.439. ze
    zmianami): Art. 57. Kto wbrew obowiązkowi odmawia wykonania obowiązku
    statystycznego albo udzielenia informacji w spisie powszechnym lub innym
    badaniu statystycznym, podlega grzywnie. w rozmumieniu Ustawt z dnia 20 maja
    1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U.71.12.114 ze zmianami): Art. 1. § 1.
    Odpowiedzialności za wykroczenie podlega ten tylko, kto popełnia czyn
    społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę obowiązującą w czasie jego
    popełnienia pod groźbą kary aresztu, ograniczenia wolności, grzywny do 5.000
    złotych lub nagany. § 2. Nie popełnia wykroczenia sprawca czynu zabronionego,
    jeżeli nie można mu przypisać winy w czasie czynu. (dlatego w przypadku odmowy
    jest wymagana obecność Policjanta).

    > 2. czy rachmistrz ma prawo i obowiązek mnie wylegitymować ?

    Rachmistrz nie ma takiego prawa.

    > 3. co znaczy 'droga administracyjna' ?

    Zwrócenie się do Biura Meldunkowego i innych organów administracji, z
    zapytaniem mającym na celu uzyskanie informacji niezbędnych do dokonania spisu.

    > 4. czy muszę (teoretycznie) pojawić się w miejscu zameldowania podczas spisu

    Nie.

    --
    "Łatwiej zacząć niż skończyć" <Plant>