  • 51. Data: 2005-03-12 17:41:21
    Temat: Re: Kto może nam wejść do domu [Polityka}
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    wiadomości news:d0v4le$qc2$1@inews.gazeta.pl...

    > szkodliwosc spoleczna jest w przypadku obu stron taka sama, po z atym
    trudno
    > mowic o winie mieszkanca, kiedy ten nie ma pewnosci kto chce wejsc
    > do mieszkania.

    Jak ma uzasadnioną wątpliwość, to może i by się dało to jakoś pod obronę
    konieczną podciągnąć. Ale o ile działanie niewpuszczającego polegające na
    wypychaniu z mieszkania policjanta jest co do zasady niezgodne z prawem i
    ewentualnie w wypadkach szczególnych można uznać, że było wynikiem jakiś
    zasługujących na szczególne uwzględnienie okoliczności. To działanie
    policjanta w takim wypadku jest z zasady zgodne z prawem, a dopiero jakieś
    szczególne okoliczności mogą spowodować, że tak nie jest.

    Co do szkodliwości społecznej czynu, to mam nadzieję, że dostrzegasz sporą
    szkodliwość walenia drzwiami w policjanta podczas wykonywania przez niego
    prawem przewidzianych czynności służbowych. W przeciwieństwo do czynu
    popełnionego przez policjanta, który próbuje wbrew woli lokatora dokonać
    przeszukania lokalu.

  • 52. Data: 2005-03-12 19:14:54
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > No to się dowiesz, że Policja i masz otworzyć drzwi. Jak są bez munduru,
    > Ci przez judasz legitymację pokażą. Nikt Ci nakazu nie będzie pokazywał
    > przez zamknięte drzwi.

    no to logiczne
    P.

  • 53. Data: 2005-03-12 19:20:00
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    > wiadomości news:d0v4e7$pkj$1@inews.gazeta.pl...

    > Rozumiem, że próbujesz iść w stronę błędu co do znamion czynu
    > zabronionego.

    tia

    P.

  • 54. Data: 2005-03-12 19:20:45
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > prawem przewidzianych czynności służbowych. W przeciwieństwo do czynu
    > popełnionego przez policjanta, który próbuje wbrew woli lokatora dokonać

    tu bym sie jednak probowal bronic nieco w inny sposob.
    (zakladam wciaz ze jest to przeszukanie w ktorym jasno widac ze nie jest
    niczym uzsasadnione)

    najpierw pytanie:

    zalozmy ze spotyka mnie policjant i namawia do zabiacia jakiegos
    przechodnia.
    Czy ja moge i czy powinienem to zrobic? Prosze z podstawa prawna.
    (przypuszczam ze mozes sie domyslac do czego zmierzam)

    P.

  • 55. Data: 2005-03-12 19:46:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    wiadomości news:d0vfeb$atp$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > Czy ja moge i czy powinienem to zrobic? Prosze z podstawa prawna.
    > (przypuszczam ze mozes sie domyslac do czego zmierzam)

    A czy polecenie policjanta jest zgodne z prawem? Zauważ, że użycie SPB
    przysługuje w razie niepodporządkowania się poleceniom wydanym zgodnie z
    prawem. I by wyprzedzić, przeszukanie samo w sobie jest zgodne z prawem.
    Ba, nawet jak policjant nadużyje tej interpretacji pozwalającej je dokonać
    na podstawie legitymacji, to jest ono nadal zgodne z prawem, a co najwyżej
    policjant dopuszcza się wykroczenia służbowego albo zadzie przestępstwa.

  • 56. Data: 2005-03-12 20:57:38
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > policjant dopuszcza się wykroczenia służbowego albo zadzie przestępstwa.

    czekaj czekaj,jezeli jest zlamany art 217 kodeksu karnego to jest to
    przeciez przestepstwo (wykroczenie, wystepek, czy jak to sobie nazwiesz)
    Tak wiec w takim przypadku jego polecenie nie bylo by zgodne z prawem .
    Uzycie SPB jest nieuzasadnione.

    P.

  • 57. Data: 2005-03-12 21:21:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    wiadomości news:d0vl42$35f$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > przeciez przestepstwo (wykroczenie, wystepek, czy jak to sobie nazwiesz)
    > Tak wiec w takim przypadku jego polecenie nie bylo by zgodne z prawem .

    I wróciłeś do punktu wyjścia. jeśli jest złamane. Ale w art. 217 kpk (a nie
    kk, jak napisałeś) nie ma nigdzie mowy o uzyskaniu zgody lokatora, więc i
    naruszenia nie ma.

  • 58. Data: 2005-03-12 21:40:37
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > nie
    > kk, jak napisałeś) nie ma nigdzie mowy o uzyskaniu zgody lokatora, więc i

    ej n onie wkurzaj mnie, skoro juz wracamy do punktu wyjscia to zapodaj
    wkoncu jakis art w ktorym bedzie wyraznie napisane
    ze policjant moze wejsc gdzie i kiedy ma ochote.

    P.
    ps
    nigdzie nie jest napisane ze na zrobienie na srodku ulicy kupy potrzebuje
    czyjes pozwolenie, a jest to niezgodne z prawem, wynika
    z innych art tak jak i tutaj.

  • 59. Data: 2005-03-12 22:10:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    wiadomości news:d0vnkj$cjk$1@inews.gazeta.pl...

    > ej n onie wkurzaj mnie, skoro juz wracamy do punktu wyjscia to zapodaj
    > wkoncu jakis art w ktorym bedzie wyraznie napisane
    > ze policjant moze wejsc gdzie i kiedy ma ochote.

    Ależ nie znajdę Ci takiego przepisu, bo policjant takiego prawa nie ma.
    Jeśli wejdzie tam, gdzie go nie chcą wpuścić, to się właśnie przeszukanie
    nazywa. Musi sporządzić z tego protokół, a jeśli nie miał nakazu sądu lub
    prokuratora to czynność ta podlega ocenie tych organów.

  • 60. Data: 2005-03-12 22:47:16
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    Przemek R... napisał(a):
    > Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    ta.pl> napisał w

    > ej n onie wkurzaj mnie, skoro juz wracamy do punktu wyjscia to zapodaj
    > wkoncu jakis art w ktorym bedzie wyraznie napisane
    > ze policjant moze wejsc gdzie i kiedy ma ochote.

    Jeszcze raz prosto i łopatologiczne jak krowie na miedzy lub trollowi w
    jaskinii.

    1. Policjant ma prawo dokonac przeszukania w oparciu o legitymację w
    przypadkach nie cierpiących zwłoki.

    2. Ocena tego czy zachodzi przypadek nie cierpiący zwłoki nalezy do
    policjanta, a kontrola jego oceny do prokuratora nadzorującego, który
    może nie zatwierdzić decyzji o przeszukaniu. W takim przypadku
    należałoby się odszkodowanie.

    3. Osoba u której dokonuje się przeszukania nie ma prawa oceniania czy
    policjant ma prawo dokonać przeszukania na podstawie legitymacji, czy
    nie. Po zakończonym przeszukaniu może złozyć zażalenie na sposób
    dokonania przeszukania.

    4. To, że osoba u której dokonuje się przeszukania uważa, że policjant
    nie może przeszukania dokonać nie daje jej prawa do odmowy poddania się
    przeszukaniu ani tym bardziej do stawiania czynnego oporu.

    5. Jedynie w wypadku, w którym sposób lub okoliczności dokonywania
    przeszukania zagrażałoby lub naruszałyby dobra o większej wartości niż
    porządek i bezpieczeństwo publiczne mozliwe jest stawianie oporu w
    granicach Stanu Wyższej Konieczności. Przykładowo policjant podczas
    przeszukania demoluje mieszkanie.

> [...]
    > nigdzie nie jest napisane ze na zrobienie na srodku ulicy kupy potrzebuje
    > czyjes pozwolenie, a jest to niezgodne z prawem, wynika

    Na tej samej zasadzie nie jest napisane, że na zabranie rzeczy bez
    narażania sie na oskarzenie o kradzież potrzebne jest zezwolenie
    właściciela rzeczy.

    Sprawa sprowadza się do tego, ze o tym czy zachodzi przypadek nie
    cierpiący zwłoki decyduje policjant, a nie ty. A więc jak zobaczysz
    legitymację i usłyszysz słowo "przeszukanie" masz położyć uszy po sobie
    i nie przeszkadzać. Dopiero po zakończeniu przeszukania możesz złozyć
    skargę, a wtedy prokurator oceni czy rzeczywiście policjant miał prawo
    dokonać takiego przeszukania.

    --
    Falkenstein
    Ordo Luminis