    From: Otto Falkenstein <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kto może nam wejść do domu [Polityka}
    Date: Sat, 12 Mar 2005 23:47:16 +0100
    <d0k2kn$7dm$1@atlantis.news.tpi.pl> <d0k8m4$c05$1@inews.gazeta.pl>
    <d0ke41$loh$3@nemesis.news.tpi.pl> <d0kebp$dn9$1@inews.gazeta.pl>
    <d0kq7e$f7k$1@nemesis.news.tpi.pl> <d0n5e8$3bs$1@inews.gazeta.pl>
    <d0o6uv$41$1@atlantis.news.tpi.pl> <d0p6vc$s71$1@inews.gazeta.pl>
    <d0qrut$dd6$1@nemesis.news.tpi.pl> <d0rrsf$9m$1@inews.gazeta.pl>
    <d0t9e4$11g$1@inews.gazeta.pl> <d0ujhl$k09$1@inews.gazeta.pl>
    <d0uvu9$8eb$1@inews.gazeta.pl> <d0v4le$qc2$1@inews.gazeta.pl>
    <d0v9k0$h0g$1@inews.gazeta.pl> <d0vfeb$atp$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vgv0$gm4$1@inews.gazeta.pl> <d0vl42$35f$1@inews.gazeta.pl>
    <d0vmha$8g5$1@inews.gazeta.pl> <d0vnkj$cjk$1@inews.gazeta.pl>

    Przemek R... napisał(a):
    > Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    ta.pl> napisał w

    > ej n onie wkurzaj mnie, skoro juz wracamy do punktu wyjscia to zapodaj
    > wkoncu jakis art w ktorym bedzie wyraznie napisane
    > ze policjant moze wejsc gdzie i kiedy ma ochote.

    Jeszcze raz prosto i łopatologiczne jak krowie na miedzy lub trollowi w
    jaskinii.

    1. Policjant ma prawo dokonac przeszukania w oparciu o legitymację w
    przypadkach nie cierpiących zwłoki.

    2. Ocena tego czy zachodzi przypadek nie cierpiący zwłoki nalezy do
    policjanta, a kontrola jego oceny do prokuratora nadzorującego, który
    może nie zatwierdzić decyzji o przeszukaniu. W takim przypadku
    należałoby się odszkodowanie.

    3. Osoba u której dokonuje się przeszukania nie ma prawa oceniania czy
    policjant ma prawo dokonać przeszukania na podstawie legitymacji, czy
    nie. Po zakończonym przeszukaniu może złozyć zażalenie na sposób
    dokonania przeszukania.

    4. To, że osoba u której dokonuje się przeszukania uważa, że policjant
    nie może przeszukania dokonać nie daje jej prawa do odmowy poddania się
    przeszukaniu ani tym bardziej do stawiania czynnego oporu.

    5. Jedynie w wypadku, w którym sposób lub okoliczności dokonywania
    przeszukania zagrażałoby lub naruszałyby dobra o większej wartości niż
    porządek i bezpieczeństwo publiczne mozliwe jest stawianie oporu w
    granicach Stanu Wyższej Konieczności. Przykładowo policjant podczas
    przeszukania demoluje mieszkanie.

    > P.
    > ps
    > nigdzie nie jest napisane ze na zrobienie na srodku ulicy kupy potrzebuje
    > czyjes pozwolenie, a jest to niezgodne z prawem, wynika
    > z innych art tak jak i tutaj.

    Na tej samej zasadzie nie jest napisane, że na zabranie rzeczy bez
    narażania sie na oskarzenie o kradzież potrzebne jest zezwolenie
    właściciela rzeczy.

    Sprawa sprowadza się do tego, ze o tym czy zachodzi przypadek nie
    cierpiący zwłoki decyduje policjant, a nie ty. A więc jak zobaczysz
    legitymację i usłyszysz słowo "przeszukanie" masz położyć uszy po sobie
    i nie przeszkadzać. Dopiero po zakończeniu przeszukania możesz złozyć
    skargę, a wtedy prokurator oceni czy rzeczywiście policjant miał prawo
    dokonać takiego przeszukania.

    --
    Falkenstein
    Ordo Luminis