  • 1. Data: 2010-07-07 14:58:09
    Temat: Kto dziedziczy - brak najbliższych krewnych
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    czy ktoś poza żoną dziedziczy po zmarłym, jeżeli nie maja dzieci, jego
    rodzice i jedyna siostra nie żyją, z rodziny jest tylko małoletnia
    siostrzenica i szwagier, mąż siostry zmarłego - w momencie jej śmierci
    byli już w separacji.

    Podjerzewam ze szwagier nie dziedziczy, ale nie jestem pewna co do
    siostrzenicy zmarłego.

    Znajomy zmarł bez testamentu, jedyny majątek to dom i samochód - oba
    wspólne. Samochód jeszcze na kredycie.
    Dom jest teraz w modnej okolicy i wart jest 10 razy tyle co 15 lat temu,
    gdy się budowali w szczerym polu. Oszczędności - jakieś parę tysięcy,
    tyle co odłożyli na wymarzone wakacje.

    Moja znajoma wpadła w histerię jak policzyła ile by to było pieniędzy,
    gdyby przyszło spłacić siostrzenicę - nawet 1/4 tego domu to dla niej w
    majątek.

    Ma się o co niepokoić?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 2. Data: 2010-07-07 15:11:48
    Temat: Re: Kto dziedziczy - brak najbliższych krewnych
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2010-07-07 16:58, Maddy pisze:
> [...]
    > byli już w separacji.
    >
    > Podjerzewam ze szwagier nie dziedziczy, ale nie jestem pewna co do

    dziedziczy

    KG

  • 3. Data: 2010-07-07 15:29:31
    Od: "jan kowalski" <0...@g...pl>

    Maddy <m...@e...com.pl> napisał(a):

    > czy ktoĹ&#65533; poza ĹźonÄ&#65533; dziedziczy po zmarĹ&#65533;ym, jeĹźeli nie maja
    dzieci, jego
    > rodzice i jedyna siostra nie ĹźyjÄ&#65533;, z rodziny jest tylko maĹ&#65533;oletnia

    > siostrzenica i szwagier, mÄ&#65533;Ĺź siostry zmarĹ&#65533;ego - w momencie jej
    Ĺ&#65533;mierci
    > byli juĹź w separacji.

    Jak nie ma testamentu, to spadek idzie wg ustawy.

    http://www.pit.pl/dziedziczenie-ustawowe/index.php

    i z innej strony:

    http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/spadek_kto_dz
    iedziczy-a_618.htm

    Spośród wskazanych osób można wyróżnić trzy grupy dziedziczenia ustawowego:
    * I grupa: małżonek i dzieci spadkodawcy oraz zstępni dziecka, które nie
    dożyło otwarcia spadku;
    * II grupa: małżonek, rodzice spadkodawcy, rodzeństwo oraz zstępni rodzeństwa;
    * III grupa: gdy nie ma spadkobierców z I oraz II grupy, do dziedziczenia
    dochodzi gmina ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy lub Skarb Państwa.

    Pierwszeństwo do spadku dziedziczonego na podstawie ustawy ma I grupa
    spadkobierców. Jeśli nie ma dzieci oraz dalszych zstępnych (wnuków, prawnuków)
    spadkodawcy, dziedziczą osoby z II grupy, a w przypadku ich braku &#8212; podmioty
    zaliczone do grupy III.
    "

    Ponieważ w powyższej sytuacji nie było żadnych dzieci, więc dziedziczy II grupa.

  • 4. Data: 2010-07-07 15:29:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maddy wrote:
> [...]
    >
    > Moja znajoma wpadła w histerię jak policzyła ile by to było pieniędzy,
    > gdyby przyszło spłacić siostrzenicę - nawet 1/4 tego domu to dla niej w

    co do szwagra to moze sie nie martwic.

    ponizej masz całość z cywilnego.
    Niestety strasznie to pokomplikowali teraz, tak ze właściwie nie jest
    możliwe dostanie spadku w całości jak sie nie miało dzieci.

    jednej rzeczy nie jestem pewien

    "§ 4. Jeżeli jedno z rodziców spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku,
    udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada rodzeństwu spadkodawcy
    w częściach równych."

    co to znaczy "jedno z rodziców" Tylko jedno? a co jak dwoje nie zyją.
    Czy rodzenstwo wowczas tez dziedziczy?

    jesli odpwiedz brzmi nie, tego artykulu nie stosuje sie, gdy oboej
    rodzicow nie zyje, to dom jest jej.
    Jestli ten artykuł się stosuje to 1/4 domu jest siostrzenicy.

    obawiam sie, jednak, ze wersja druga jest prawidłowo bo gdby tak nie
    bylo to wowczas
    " § 2. W braku zstępnych spadkodawcy, jego rodziców, rodzeństwa i ich
    stępnych, cały spadek przypada małżonkowi spadkodawcy."

    byłby zbędny.

    pozostało zbierać kasę lub pogodzic sie z faktem, ze czesc nie jest jej.

    Dziedziczenie ustawowe
    Art. 931.
    § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku dzieci
    spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych.
    Jednakże część przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna
    czwarta całości spadku.
    § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział
    spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach
    równych. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.
    Art. 932.
    § 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku z ustawy jego
    małżonek i rodzice.
    § 2. Udział spadkowy każdego z rodziców, które dziedziczy w zbiegu z
    małżonkiem spadkodawcy, wynosi jedną czwartą całości spadku. Jeżeli
    ojcostwo rodzica nie zostało ustalone, udział spadkowy matki padkodawcy,
    dziedziczącej w zbiegu z jego małżonkiem, wynosi połowę spadku.
    § 3. W braku zstępnych i małżonka spadkodawcy cały spadek przypada jego
    rodzicom w częściach równych.
    § 4. Jeżeli jedno z rodziców spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku,
    udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada rodzeństwu spadkodawcy
    w częściach równych.
    § 5. Jeżeli którekolwiek z rodzeństwa spadkodawcy nie dożyło otwarcia
    spadku pozostawiając zstępnych, udział spadkowy, który by mu przypadał,
    przypada jego zstępnym. Podział tego udziału następuje według zasad,
    które dotyczą podziału między dalszych zstępnych spadkodawcy.
    Art. 933.
    § 1. Udział spadkowy małżonka, który dziedziczy w zbiegu z rodzicami,
    rodzeństwem i zstępnymi rodzeństwa spadkodawcy, wynosi połowę spadku.
    § 2. W braku zstępnych spadkodawcy, jego rodziców, rodzeństwa i ich
    stępnych, cały spadek przypada małżonkowi spadkodawcy.
    Art. 934.
    § 1. W braku zstępnych, małżonka, rodziców, rodzeństwa i zstępnych
    rodzeństwa spadkodawcy cały spadek przypada dziadkom spadkodawcy;
    dziedziczą oni w częściach równych.
    § 2. Jeżeli któreś z dziadków spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku,
    udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego zstępnym. Podział
    tego udziału następuje według zasad, które dotyczą podziału spadku
    między zstępnych spadkodawcy.
    § 3. W braku zstępnych tego z dziadków, który nie dożył otwarcia spadku,
    udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada pozostałym dziadkom w
    częściach równych.
    Art. 9341.
    W braku małżonka spadkodawcy i krewnych, powołanych do dziedziczenia z
    ustawy, spadek przypada w częściach równych tym dzieciom małżonka
    spadkodawcy, których żadne z rodziców nie dożyło chwili otwarcia spadku.
    Art. 935.
    W braku małżonka spadkodawcy, jego krewnych i dzieci małżonka
    spadkodawcy, powołanych do dziedziczenia z ustawy, spadek przypada
    gminie ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy jako spadkobiercy
    ustawowemu. Jeżeli ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy w
    Rzeczypospolitej Polskiej nie da się ustalić albo ostatnie miejsce
    zamieszkania spadkodawcy znajdowało się za granicą, spadek przypada
    Skarbowi Państwa jako spadkobiercy ustawowemu.

  • 5. Data: 2010-07-07 16:02:43
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 07-07-2010 17:11, kam pisze:

    > dziedziczy

    Nie dobrze.

    Swoją drogą dwoje ludzie dorabiają się wspólnie jakiegoś majatku cięzką
    pracą, jedno umiera a drugie ma na głowie rodzinę, która się nimi od lat
    nie interesowała a teraz chce kasy.

    Rozumiem dziedzicznie w górę i w dół. Rodzice to rodzice, a dzieci ma
    się raczej z własnej woli. Ale jak to się zaczyna rozchodzić na boki...

    Teraz już wiem co chodzi z tymi dziwnymi polisami inwestycyjnymi, gdzie
    składka jest niewiele mniejsza od wypłaconej po śmierci ubezpieczonego
    kwoty.
    Zabezpieczenie współmałżonka przed pazerną rodzinką.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2010-07-07 17:37:58
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2010-07-07 18:02, Maddy pisze:
    > Swoją drogą dwoje ludzie dorabiają się wspólnie jakiegoś majatku cięzką
    > pracą, jedno umiera a drugie ma na głowie rodzinę, która się nimi od lat
    > nie interesowała a teraz chce kasy.

    testament nie jest tak trudno sporządzić...

    KG

  • 7. Data: 2010-07-07 17:46:47
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-07-07 19:37, kam pisze:

    > testament nie jest tak trudno sporządzić...

    No to się wpada w zachowek ...

    Fakt - przynajmniej o połowę mniej. :(

    --
    spp

  • 8. Data: 2010-07-07 17:49:04
    Od: kam <...@...pl>

    W dniu 2010-07-07 19:46, spp pisze:
    > No to się wpada w zachowek ...

    przecież nie dla rodzeństwa

    KG

  • 9. Data: 2010-07-07 18:18:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maddy wrote:

    > Nie dobrze.
    >
    > Swoją drogą dwoje ludzie dorabiają się wspólnie jakiegoś majatku cięzką
    > pracą, jedno umiera a drugie ma na głowie rodzinę, która się nimi od lat
    > nie interesowała a teraz chce kasy.

    kase chce kazdy i zawsze. to podstawowe założenie.

    testamenty sie pisze za wczasu najlepiej.

  • 10. Data: 2010-07-07 18:51:40
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-07-07 18:02, Maddy pisze:
    > Rozumiem dziedzicznie w górę i w dół. Rodzice to rodzice, a dzieci ma
    > się raczej z własnej woli. Ale jak to się zaczyna rozchodzić na boki...

    E, no jak na boki? To jak różne ciotki mojego taty umierały, to miał się
    domagać po nich spadków? Spadki zawsze brały dzieci i już.
    --
    Przemysław Adam Śmiejek