    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kto dziedziczy - brak najbliższych krewnych
    Date: Wed, 07 Jul 2010 10:29:47 -0500

    Maddy wrote:
> [...]
    > byli już w separacji.
    >
    > Podjerzewam ze szwagier nie dziedziczy, ale nie jestem pewna co do
    > siostrzenicy zmarłego.
    >
    > Znajomy zmarł bez testamentu, jedyny majątek to dom i samochód - oba
    > wspólne. Samochód jeszcze na kredycie.
    > Dom jest teraz w modnej okolicy i wart jest 10 razy tyle co 15 lat temu,
    > gdy się budowali w szczerym polu. Oszczędności - jakieś parę tysięcy,
    > tyle co odłożyli na wymarzone wakacje.
    >
    > Moja znajoma wpadła w histerię jak policzyła ile by to było pieniędzy,
    > gdyby przyszło spłacić siostrzenicę - nawet 1/4 tego domu to dla niej w

    co do szwagra to moze sie nie martwic.

    ponizej masz całość z cywilnego.
    Niestety strasznie to pokomplikowali teraz, tak ze właściwie nie jest
    możliwe dostanie spadku w całości jak sie nie miało dzieci.

    jednej rzeczy nie jestem pewien

    "§ 4. Jeżeli jedno z rodziców spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku,
    udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada rodzeństwu spadkodawcy
    w częściach równych."

    co to znaczy "jedno z rodziców" Tylko jedno? a co jak dwoje nie zyją.
    Czy rodzenstwo wowczas tez dziedziczy?

    jesli odpwiedz brzmi nie, tego artykulu nie stosuje sie, gdy oboej
    rodzicow nie zyje, to dom jest jej.
    Jestli ten artykuł się stosuje to 1/4 domu jest siostrzenicy.

    obawiam sie, jednak, ze wersja druga jest prawidłowo bo gdby tak nie
    bylo to wowczas
    " § 2. W braku zstępnych spadkodawcy, jego rodziców, rodzeństwa i ich
    stępnych, cały spadek przypada małżonkowi spadkodawcy."

    byłby zbędny.

    pozostało zbierać kasę lub pogodzic sie z faktem, ze czesc nie jest jej.

    Dziedziczenie ustawowe
    Art. 931.
    § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku dzieci
    spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych.
    Jednakże część przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna
    czwarta całości spadku.
    § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział
    spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach
    równych. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.
    Art. 932.
    § 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku z ustawy jego
    małżonek i rodzice.
    § 2. Udział spadkowy każdego z rodziców, które dziedziczy w zbiegu z
    małżonkiem spadkodawcy, wynosi jedną czwartą całości spadku. Jeżeli
    ojcostwo rodzica nie zostało ustalone, udział spadkowy matki padkodawcy,
    dziedziczącej w zbiegu z jego małżonkiem, wynosi połowę spadku.
    § 3. W braku zstępnych i małżonka spadkodawcy cały spadek przypada jego
    rodzicom w częściach równych.
    § 4. Jeżeli jedno z rodziców spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku,
    udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada rodzeństwu spadkodawcy
    w częściach równych.
    § 5. Jeżeli którekolwiek z rodzeństwa spadkodawcy nie dożyło otwarcia
    spadku pozostawiając zstępnych, udział spadkowy, który by mu przypadał,
    przypada jego zstępnym. Podział tego udziału następuje według zasad,
    które dotyczą podziału między dalszych zstępnych spadkodawcy.
    Art. 933.
    § 1. Udział spadkowy małżonka, który dziedziczy w zbiegu z rodzicami,
    rodzeństwem i zstępnymi rodzeństwa spadkodawcy, wynosi połowę spadku.
    § 2. W braku zstępnych spadkodawcy, jego rodziców, rodzeństwa i ich
    stępnych, cały spadek przypada małżonkowi spadkodawcy.
    Art. 934.
    § 1. W braku zstępnych, małżonka, rodziców, rodzeństwa i zstępnych
    rodzeństwa spadkodawcy cały spadek przypada dziadkom spadkodawcy;
    dziedziczą oni w częściach równych.
    § 2. Jeżeli któreś z dziadków spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku,
    udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego zstępnym. Podział
    tego udziału następuje według zasad, które dotyczą podziału spadku
    między zstępnych spadkodawcy.
    § 3. W braku zstępnych tego z dziadków, który nie dożył otwarcia spadku,
    udział spadkowy, który by mu przypadał, przypada pozostałym dziadkom w
    częściach równych.
    Art. 9341.
    W braku małżonka spadkodawcy i krewnych, powołanych do dziedziczenia z
    ustawy, spadek przypada w częściach równych tym dzieciom małżonka
    spadkodawcy, których żadne z rodziców nie dożyło chwili otwarcia spadku.
    Art. 935.
    W braku małżonka spadkodawcy, jego krewnych i dzieci małżonka
    spadkodawcy, powołanych do dziedziczenia z ustawy, spadek przypada
    gminie ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy jako spadkobiercy
    ustawowemu. Jeżeli ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy w
    Rzeczypospolitej Polskiej nie da się ustalić albo ostatnie miejsce
    zamieszkania spadkodawcy znajdowało się za granicą, spadek przypada
    Skarbowi Państwa jako spadkobiercy ustawowemu.