  • 41. Data: 2004-08-10 05:18:26
    Temat: Re: Komunikatory internetowe - naruszenie prywatności
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> niebacznie popelnil
    news:cf6061$d9k$5@inews.gazeta.pl:

    > Z faktu, że do pracownika prywatnie przyszedł list na adres
    > firmy w żaden sposób nie można wywieść ...

    A jak wywiodłeś że mój przykładowy list przyszedł pocztą
    na adres firmy?
    niech będzie: Słuzbowa szuflada
    (do grzebania w której pracodaca jest niewątpliwie uprawniony)
    a w niej _zamknięta_ koperta - przygotowana _niewątpliwie_
    z naruszeniem regulaminu pracy.

    > List mógł wysyłać w prywatnym czasie i na
    > swoim własnym papierze. Stąd też to co napisałeś ma neiwiele
    > sensu.

    Jeżeli wytniesz moje zastrzeżenia o pewnosci pracodawcy,
    iż list napisano przy użyciu środków pracodawcy - z pewnością
    sensu w kontekście tematu tego wątku niewiele zostanie.
    Spróbuj jednak tego nie czynić.

    > Jeśli list nie nosi znamion listu służbowego (np. nie
    > zaadresowano go: PHU 'PARYJA" sp. z oo. - Jan KOWALSKI), to
    > pracodawca nie powinien go otwierać.

    A dobre obyczaje mówią coś przeciwnego: list zaadresowany jak wyżej
    powinien być traktowany jako służbowy -
    najpierw adres firmy,
    potem oznaczenie osoby.

    > sekretarka rozcinając kolejne koperty i tą otworzy, to zarzutu z
    > naruszenia tajemnicy korespondencji nie przedstawisz.

    Nawet jak na kopercie znajdzie się adres zupełnie innej firmy/osoby
    prywatnej o adresie z innej ulicy? Poczta popełnia czasami błedy.

    > Zresztą przykład jest bez sensu. W wypadku komputera, to mamy
    > sytuację, jakby pracownik włączył prywatny list do prowadzonej
    > służbowo teczki.

    Sugerujesz, że rozmawiamy o sytuacji gdy pracownik założył zobie
    "konto-tożsamość" na służbowym MSOE? Myślałem, że mówimy o sytuacji
    gduy pracownik (z naruszeniem regulaminu....) zabezpieczył,
    choćby minimalnie, prywatną korespondencję.

    --
    pozdro
    poreba

  • 42. Data: 2004-08-10 12:04:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Ech, no... moja wina że powołałem się na określenie zdefiniowane
    > w ustawie - zakładałem że cudzysłów wystarczy :)
    > Miałem na myśli "niezależną wartość umieszczoną w kompie" :)

    A, no to jest podobnie jak z przyniesionym do pracy włsnym długopisem. Niby
    mój, ale pracodawca nie ma obowiązku go pilnować.

    > Ależ oczywiście.
    > Powstaje problem co w przypadku kiedy on NIE pyta... :(

    Jak nie pyta, to pretensji do nikogo mieć nie może.

    > Owszem, w takim przypadku sprawa nie pozostawia wątpliwości.
    > Ale IMHO mowa była o *celowym* "podglądaniu" pozapracowych :] treści
    > pracownika...

    Jak dowieść, ze robi to celowo?
    > [...]
    > No to ładnie.
    > A co z art. 342 K.C. ?? "Nie wolno naruszać samowolnie posiadania,
    > chociażby posiadacz był w złej wierze."....

    Taż ja jego posiadania nie zakłucam. Bo w wypadku udostepnienia narzedzia Ty
    nigdy jego posiadaczem - nawet zależnym - nie jesteś. Zauważ na
    interpretację art. 278 i 279 w wypdaku kradziezy narzędzia przez pracownika.
    On sobie go nie przywłaszcza, a zawsze kradnie.

    > Oczywiście. I jeśli próbuje go z zakładu wynieść - to możesz
    > mu go siłą odebrać. Ale jeśli już go wyniósł i jakiś czas go używa
    > "jak swojego"... to "odparcie naruszenia" to nie będzie :(
    > Mi się taki zapis nie podoba - ale co z tego... !

    Ale jeśli wyniesie komputer, to pracodawca go raczej przeglądać nei ma nawet
    technicznej możliwości przecież. Ja rozumiem, że rozmawiamy na temat
    przeglądania komputerów znajdujacych sie w firmie, a nie wypożyczonych i
    wyniesionych poza zakład.

    > Oczywiście trudno taki przypadek "dopasować" do używania PC
    > przez pracownika. Niemniej z faktu nieprawności nie wywiedziesz
    > IMHO "prawa do odebrania sobie siłą"...

    Alez oczywiście. Nawet nie próbuję. Mnie się wydaje, że problem będący
    podstawą nasej dyskusji, to przejrzenie zawartości komputerów czy to pod
    nieobecność pracownika, czy to przez sieć.

    > Nie miał. Ale posiadanie jest chronione BARDZIEJ niż własność.
    > Nie wiem czy to z Konstytucją zgodne, ale z K.C. jak najbardziej :]

    Pewnie, że masz rację. Z tym, że jak napisałem ja nie biorę pod uwagę tego,
    ze pracodawca wdziera się do mieszkania pracownika i przegląda tam należący
    do niego komputer.

  • 43. Data: 2004-08-10 12:10:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    ..

> [...]
    > (do grzebania w której pracodaca jest niewątpliwie uprawniony)
    > a w niej _zamknięta_ koperta - przygotowana _niewątpliwie_

    A skąd owa "niewątpliwość"? Mało erazy pisałem list w domu z zamiarem
    wysłania po pracy? Bo rano znaczka nigdzie nie kupię. No i leżał sobie na
    biurku cały dzień (albo kilka, jak zapomniałem).

    > Jeżeli wytniesz moje zastrzeżenia o pewnosci pracodawcy,
    > iż list napisano przy użyciu środków pracodawcy - z pewnością
    > sensu w kontekście tematu tego wątku niewiele zostanie.
    > Spróbuj jednak tego nie czynić.

    To dalej nie będzie znamion listu służbowego. Chyba, że na kopercie będzie
    pieczątka firmy. Wóczas pracodawca ma prawo otworzyć list.

    > A dobre obyczaje mówią coś przeciwnego: list zaadresowany jak wyżej
    > powinien być traktowany jako służbowy -
    > najpierw adres firmy,
    > potem oznaczenie osoby.

    No i co z tego, bo nie łapię?

    > Nawet jak na kopercie znajdzie się adres zupełnie innej firmy/osoby
    > prywatnej o adresie z innej ulicy? Poczta popełnia czasami błedy.

    A Tobie nie zdarzyło się coś takiego prywatnie? Bo ja raczej mało listów
    dostaję, a już kilka razy mi się zdarzyło. Między rachunkami był, a ja nożem
    wszystkie po kolei. Nie czytając zaniosłem sąsiadowi i przeprosiłem. co
    dopiero w większej firmie.

> [...]
    > gduy pracownik (z naruszeniem regulaminu....) zabezpieczył,
    > choćby minimalnie, prywatną korespondencję.

    Najprostszym zabezpieczeniem, to szyfrowanie kluczem publicznym. Wówczas
    musisz wpisać hasło do klucza. Mimo to, że posiadanie samego klucza
    prywatnego wiele ułatwia, to i tak jest to dość trudne.

  • 44. Data: 2004-08-10 15:42:30
    Od: poreba <d...@p...com>

    > A skąd owa "niewątpliwość"?

    Z zasady, że czynimy pewne założenia,
    rozpatrując jak wpływają na wynik rozumowania?

    > To dalej nie będzie znamion listu służbowego.

    I to chodzi,

    > No i co z tego, bo nie łapię?

    To że zanim w prawie ukorzeniły się swobody obywatelskie
    (np.ochrona tajemnicy korespondencji) ludziska już miewali podobne
    do naszych problemy i rozwiązali je jakoś - np. poprzez niepisany
    zwyczaj: firma/nazwisko-służbowa nazwisko/firma-prywatna.
    Bez sankcji.

    > Nie czytając zaniosłem sąsiadowi i przeprosiłem.
    > co dopiero w większej firmie.

    A my o nieregularnie trafiających się pomyłkach,
    czy o celowym i świadomym działaniu pracodawcy?

    > Najprostszym zabezpieczeniem, to szyfrowanie kluczem publicznym.

    Czy o technikach zabezpieczeń będziemy rozmawiać czy o fakcie,
    że pracownik w jakiś sposób korespondencję zabezpieczył?
    A w kontekście wątku- pracodawca te zabezpieczenia pokonał w celu
    zapoznania się z prywatną korespondencją pracownika
    (ten ostatni narusza regulamin pracy itd. - za co kary regulaminowe
    włacznie z wywaleniem z roboty sie mu należą)

    --
    pozdro
    poreba

  • 45. Data: 2004-08-10 20:27:27
    Od: user <u...@p...com>

    Jako że rozpocząłem tą dyskusję więc uściślę o co w niej na początku
    chodziło :D, a mianowicie:
    1. problem podsłuchu ruchu sieciowego w celu przechwycenia pakietów
    wysyłanych do serwera Gadu-Gadu, zapisywanie wyniku takich działań,
    (dla nie zorientowanych polega to na tym, że na jednym z komputerów
    firmowych zainstalowany jest soft który z całego rychu cieciowego
    wychwytuje właśnie poszukiwane informacje, przy czym na tym kompie
    żaden z pracowników nie pracuje). Nie zachodzi tu przeglądanie danych
    zapisanych na komputerach tylko podsłuch i zapisywanie częsći
    komunikacji wychodzącej/wchodzącej w świat z sieci lokalnej (firmowej).
    2. podsłuchiwanie ruchu sieciowego i wychwytywanie sekwencji logowania
    na konta pocztowe prywatne w internecie, wyglada to podobnie jak wyżej,

    obie sprawy dzieją się bez wiedzy praocwników,

    Dzieki za uwagę
    Pozdrawiam

  • 46. Data: 2004-08-10 23:58:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    ..

    > Z zasady, że czynimy pewne założenia,
    > rozpatrując jak wpływają na wynik rozumowania?

    Aha! No to w takim razie listu otwierać nie wolno, ale pracownika nalezy
    ukarać za marnowanie czasu.

    > I to chodzi,

    Gdzie?

> [...]
    > do naszych problemy i rozwiązali je jakoś - np. poprzez niepisany
    > zwyczaj: firma/nazwisko-służbowa nazwisko/firma-prywatna.

    Prosił bym o napisanie tego jakoś normalnie. No bez złośliwości. jest późno,
    no ale nie jestem w stanie Twojego toku rozumowania rozczytać. Dla mnie jest
    jasne, że jak w adresie jest nazwa firmy, to jest to pismo służbowe. Jeśli
    dołożono nazwisko, to po to, by pismo nie bładziło i trafiło do osoby
    zajmującej się sprawą. Ale pod jej nieobecność pracodawca czy inna osoba ja
    na przykłąd zastępujaca spokojnie ma prawo to otworzyć.

    > A my o nieregularnie trafiających się pomyłkach,
    > czy o celowym i świadomym działaniu pracodawcy?

    No ja Ciebie rozumiem. Ale jakby co, to celowości dowieść będzie trudno.
    Gdyby dowieść, ze celowo otwarł prywatny list, to oczywiście popełnia
    przestepstwo i nie ma o czym dyskutować - to wynika z kodeksu.

    > Czy o technikach zabezpieczeń będziemy rozmawiać czy o fakcie,
    > że pracownik w jakiś sposób korespondencję zabezpieczył?

    Chodzi mi o to, że pracodawca musi ponosić winę za otwarcie prywatnej
    przesyłki. A ta wina, to między innymi wiąże sie z koniecznością
    udowodnienia celowości działania. Zabezpeiczenie - choćby najprostsze - jest
    oznaką tego, ze pracownik nie życzy sobie otwierania.

> [...]
    > (ten ostatni narusza regulamin pracy itd. - za co kary regulaminowe
    > włacznie z wywaleniem z roboty sie mu należą)

    Jeśli pracodawca świadomie otwiera prywatne pismo lub zapoznaje się z
    prywatna przesyłką, to popełnia przestępstwo. Jak napisałem, to wynika z
    kodeksu. Rzecz w tym, że dowieść w praktyce ową świadomość często nie
    sposób.

  • 47. Data: 2004-08-11 19:32:50
    Od: poreba <d...@p...com>

    > Aha! No to w takim razie listu otwierać nie wolno, ale
    > pracownika nalezy ukarać za marnowanie czasu.
    1 x zgoda.

    > Jeśli dołożono nazwisko, to po to, by pismo nie bładziło
    > i trafiło do osoby zajmującej się sprawą.
    To może mnie źle nauczono, ale uczono mnie że forma:
    nazwisko
    firma
    adres
    oznacza list prywatny na adres firmy, a forma:
    firma
    nazwisko
    adres
    oznacza list służbowy "ze wskazanmiem", o jakim piszesz powwyżej.

> [...]
    > koniecznością udowodnienia celowości działania. Zabezpeiczenie -
    > choćby najprostsze - jest oznaką tego, ze pracownik nie życzy
    2 x zgoda.

> [...]
    > napisałem, to wynika z kodeksu. Rzecz w tym, że dowieść w
    > praktyce ową świadomość często nie sposób.
    W listach- adresat lub nadawca, w mailu-minimalne chociażby
    zabiezpieczenia.
    A wątek zaczął się od sniffowania sieci lokalnej na okoliczność
    hasełek do poczty i komunikatorów. Tu faktycznie ciężko,
    administratorowi uprawnionemu i zobowiązanemu, do kontroli co się w
    sieci dzieje udowodnić premedytację w i zdrożny cel działań.

    --
    pozdro
    poreba

  • 48. Data: 2004-08-11 21:16:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    ..

    > To może mnie źle nauczono, ale uczono mnie że forma:
    > nazwisko
    > firma
    > adres
    > oznacza list prywatny na adres firmy, a forma:
    > firma
    > nazwisko
    > adres
    > oznacza list służbowy "ze wskazanmiem", o jakim piszesz powyżej.

    Przyznam, że takim rozgraniczeniu nie słyszałem. Co nie oznacza, że go nie
    ma.

    > W listach- adresat lub nadawca, w mailu-minimalne chociażby
    > zabezpieczenia.

    Taż napisałem już wcześniej, że minimalny najprostszy kod maila , to właśnie
    znak dla odczytującego, że adresat czytania tego sobie nie życzy. Z tym, że
    pracodawca może (u mnie tak jest) zażyczyć sobie, że haseł w swoim
    komputerze sobie nie życzy. I to jest jego prawo - moim zdaniem.

> [...]
    > administratorowi uprawnionemu i zobowiązanemu, do kontroli co się w
    > sieci dzieje udowodnić premedytację w i zdrożny cel działań.

    Można by to potraktować jako przygotowanie do popełnienia przestępstwa
    włamania się na cudze konto. No ale takie przygotowanie nie jest karalne.

    Po za tym ów pracodawca postępuje bardzo, bardzo nierozważnie. Z jednej
    strony, jeśli pracownik chce zdradzić jakieś tajemnice firmowe, to raczej z
    biura robić tego nie będzie i to w tak jawny sposób. Z drugiej strony w
    razie włamania na skrzynkę będzie pierwszym podejrzanym w sprawie. Pewnie
    skazany tylko z tego powodu nie zostanie ale kłopot może się wygenerować
    niemały.

  • 49. Data: 2004-08-12 08:05:46
    Od: poreba <d...@p...com>

    > Z tym, że pracodawca może (u mnie tak jest) zażyczyć sobie,
    > że haseł w swoim komputerze sobie nie życzy.
    > I to jest jego prawo - moim zdaniem.
    Moim rówież, jednak jeżeli pracownik pomimo to nie usłucha...
    Dalej to samo. Tyle, że "zwykły" pracodawca, twój jest "specjalny" ;)

    > Można by to potraktować jako przygotowanie do popełnienia
    > przestępstwa włamania się na cudze konto.
    A tu się nie zgodzę, admin występuje tu w roli dozorcy
    sprawdzającego zamki i okna. Podobie z kontrola systemu alarmowego.

    > Po za tym ów pracodawca postępuje bardzo, bardzo nierozważnie. Z
    > jednej strony, jeśli pracownik chce zdradzić jakieś tajemnice
    > firmowe, to raczej z biura robić tego nie będzie
    Niby racja, czasem jednak dla knującego pracownika, to jedyna droga
    - organizacja pracy, systemy zabezpieczeń itp.

    --
    pozdro
    poreba

  • 50. Data: 2004-08-12 19:10:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
    ..

    > Moim rówież, jednak jeżeli pracownik pomimo to nie usłucha...
    > Dalej to samo. Tyle, że "zwykły" pracodawca, twój jest "specjalny" ;)

    No nie to samo. Teraz pracodawca napotykając hasło może wyciągnąć
    konsekwencje dyscyplinarne wobec niesfornego, zaś to, co nie jest
    zabezpieczone hasłem potraktować jako informacje służbowe.

    > A tu się nie zgodzę, admin występuje tu w roli dozorcy
    > sprawdzającego zamki i okna. Podobie z kontrola systemu alarmowego.

    Oj chyba nie bardzo. Tak by było,, jakby admin jedynie alarmował pracodawcę,
    że napotkał hasło. A ten stróż dorabia sobie dodatkowo klucze do tych zamków
    w niewiadomym celu.