  • 1. Data: 2003-06-04 17:05:26
    Temat: Kodeks pracy i pracodawca vs pracownik
    Od: "Bartek" <b...@p...fm>

    Witam
    Jestem zatrudniony w firmie X na 1 etat.
    1. Ile należy się przerwy w trakcie normalnych 8 godzin pracy i czy czas
    przebrania mycia też jest w to wliczony. Czy liczy się to od momentu
    przekroczenia bramy zakładu do jej opuszczenia?
    2. Pomimo iż jestem zatrudniony na 1 etat to pracuje co dzień 9 godzin bo
    niby "odrabiamy soboty". Wiem że to nie prawidłowo i czym tu się podeprzeć,
    a jeśli już tak ma być to co mi się należy lub czy to powinno być jakoś
    uwzględnione w umowie np 1 1/8 etatu?
    3. Po ilu m-cach należy mi się urlop i ile?
    4. Czy jeśli w umowie mam napisane praca poza terenem zakładu, a ja więcej
    pracuje na terenie zakładu w czymś przeszkadza lub mi szkodzi. Czy lepiej
    abym miał napisane coś innego.
    5. Czy jeśli mam w umowie napisane praca poza terenem zakładu, a jeśli coś
    zepsuję pracując na terenie zakładu to czy pracodawca ma prawo mi to
    potrącić z pensji.
    6. Czy nadgodziny muszą być rozpisane na odcinku, czy wystarczy premia
    uznaniowa
    Pozdrawiam
    Bartek
    p.s. Dziękuję za wszelkie porady i odwołanie się do aktów prawnych

  • 2. Data: 2003-06-04 17:57:24
    Temat: Re: Kodeks pracy i pracodawca vs pracownik
    Od: "Ewcia" <m...@m...pl>

    > 1. Ile należy się przerwy w trakcie normalnych 8 godzin pracy i czy czas
    > przebrania mycia też jest w to wliczony. Czy liczy się to od momentu
    > przekroczenia bramy zakładu do jej opuszczenia?
    Przysługuje Ci 15 minut przerwy śniadaniowej. Do czasu pracy wlicza się
    (zasadniczo) czas faktycznego świadczenia pracy, czyli do czasu pracy nie
    wliczamy mycia, przebierania itp. Także wyznacznikiem rozpoczęcia pracy nie
    może być moment przekroczenia bramy zakładu pracy. Możesz przecież przejść
    przez bramę a następnie np. usiąść na ławce i delektować się słoneczkiem. Za
    rozpoczęcie pracy przyjmuje się stawienie na stanowisku pracy, albo np.
    odbicie tzw. RCP-a (karty pracy).

> [...]
    podeprzeć,
    > a jeśli już tak ma być to co mi się należy lub czy to powinno być jakoś
    Nie ma czegoś takiego, jak odrabianie soboty. Coś takiego funkcjonowało
    jeszcze szczątkowo w zeszłym roku, kiedy wymiar tygodniowy czasu pracy
    wynosił 41 godzin. Od 1 stycznia 2003r. tygodniowy wymiar czasu pracy w
    przyjętym okresie rozliczeniowym wynosi 40 godzin, oraz został przyjęty
    5-dniowy tydzień pracy. Kodeks pracy nie wprowadził natomiast wolnych sobót.
    Tydzień pracy ma wynosić 5 dni, czyli oprócz niedzieli jeszcze jakiś dzień
    wolny, ale wcale to nie musi być sobota (np. w sklepach mięsnych w
    większości nadal funkcjonują wolne poniedziałki).

    > 3. Po ilu m-cach należy mi się urlop i ile?
    pierwszy urlop tzw. zaliczkowy należy Ci się po przepracowaniu pierwszych 6
    miesięcy. Ale nie u tego pracodawcy, tylko ogólnie 6 miesięcy, także i w
    poprzednich zakładach pracy (jeśli już gdzieś byłeś zatrudniony). Po tych
    pierwszych 6 miesiącach dostajesz urlop w wysokości połowy wymiaru urlopu,
    jaki przysługuje Ci na cały rok. Czyli jeśli przysługuje Ci na rok 18 dni -
    to po 6 miesiącach dostaniesz 9 dni urlopu, a następne 9 po przepracowaniu
    całego roku. Prawo do kolejnego urlopu nabędziesz z dniem 1 stycznia roku
    następnego. Co ważne, do stażu pracy, od którego zależy wymiar urlopu (i
    tylko do tego celu) doliczasz lata szkoły, ale tylko jednej szkoły, tzn. nie
    możesz sobie pododawać szkoły zawodowej, technikum, studium itd. ale
    doliczasz lata tylko z jednej szkoły (te dla Ciebie najkorzystniejsze).

    > 4. Czy jeśli w umowie mam napisane praca poza terenem zakładu, a ja więcej
    > pracuje na terenie zakładu w czymś przeszkadza lub mi szkodzi. Czy lepiej
    > abym miał napisane coś innego.
    Ma to chyba niewielki wpływ na zakres wykonywanych przez Ciebie czynności,
    ale nie wiem, jakie są realia w Twoim zakładzie pracy (może się zdarzyć, że
    ktoś Ci zarzuci niewykonywanie lub nienależyte wykonywanie obowiązków
    pracowniczych, skoro masz pracować poza zakładem pracy, a Ty siedzisz w
    firmie).

    > 5. Czy jeśli mam w umowie napisane praca poza terenem zakładu, a jeśli coś
    > zepsuję pracując na terenie zakładu to czy pracodawca ma prawo mi to
    > potrącić z pensji.
    Bez względu na to, jakie masz miejsce wykonywania pracy wpisane w umowie,
    czy gdziekolwiek indziej, jeśli wyrządzisz pracodawcy szkodę odpowiadasz za
    nią tak, jak wszyscy pozostali pracownicy. (oczywiście, zgodnie z zasadami
    k.p.)

    > 6. Czy nadgodziny muszą być rozpisane na odcinku, czy wystarczy premia
    > uznaniowa
    premia to premia, a nadgodziny to nadgodziny. Muszą być naliczone odrębnie i
    odrębnie zapłacone.

    > p.s. Dziękuję za wszelkie porady i odwołanie się do aktów prawnych
    Wszystko na podstawie kodeksu pracy.

    pozdrawiam serdecznie:-)
    ewcia

  • 3. Data: 2003-06-05 05:46:36
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > rozpoczęcie pracy przyjmuje się stawienie na stanowisku pracy, albo np.

    w zasadzie tak, ale akty wewnątrzzakładowe mogą zaliczać czas niezbędny na
    dojscie do wyznaczonego miejsca pracy i przygotowanie się do wykonywania pracy
    do czasu pracy. Zawsze lepiej poczytać Regulamin pracy czy układ. chociaż
    sadząc po opisanych przez Ciebie zasadach "odrabiania" nie liczyłbym na to.

> [...]
    > ktoś Ci zarzuci niewykonywanie lub nienależyte wykonywanie obowiązków
    > pracowniczych, skoro masz pracować poza zakładem pracy, a Ty siedzisz w

    zarzuci nie zarzuci, miejsce pracy jest istotnym postanowieniem umowy o pracę i
    pracodawca jest zobowiązany zatrudniac pracownika w miejscu umówionym. Nie
    można sobie jednostronnie zmieniać postanowień umowy. Przy wyznaczeniu miejsca
    pracy "poza terenem zakładu" (chyba nie jest tak dokładnie wpisane w umowie?)
    zapomnij o delegacjach, dietach itp.

> [...]
    > nią tak, jak wszyscy pozostali pracownicy. (oczywiście, zgodnie z zasadami

    Potrącić z pensji to pracodawca moze co najwyżej sobie. Ty na wszystko musisz
    wyrazić zgodę.

    Paweł

  • 4. Data: 2003-06-10 20:23:30
    Od: "Bartek" <b...@p...fm>

    > Przysługuje Ci 15 minut przerwy śniadaniowej. Do
    A jak to wygląda przy 9 godzinach pracy?

    > Nie ma czegoś takiego, jak odrabianie soboty. Coś
    takiego funkcjonowało

    Wiem ale pracodawca nadal się tym sugeruje tak więc jeślipracujemy 45
    tygodniowo to jak powinniśmy mieć w umowie i czy to potem ma na coś wpływ
    (świadczenia, emerutura itp) i czy powinno być to jakoś w umowie
    uwzględnione.

> [...]
    > miesięcy. Ale nie u tego pracodawcy, tylko ogólnie 6 miesięcy, także i w
    > poprzednich zakładach pracy (jeśli już gdzieś byłeś zatrudniony).
    Czy jeśli byłem wcześniej zatrudniony w innym zakładzie na umowie na 7
    miesięcy i było to 3 lata temu (praktyka w szkole) to też mi się tak liczy
    ten urlop, czy musi to pyć jakaś ciągłość.

> [...]
    za
    > nią tak, jak wszyscy pozostali pracownicy. (oczywiście, zgodnie z zasadami
    Czyli? Materialnie?

    > premia to premia, a nadgodziny to nadgodziny. Muszą być naliczone odrębnie
    > odrębnie zapłacone.
    Gdzie to znaleść w k.p i jak to się liczy.

    Dziękuję serdecznie i pozdrawiam
    Bartek

  • 5. Data: 2003-06-10 20:24:53
    Od: "Bartek" <b...@p...fm>

    > Potrącić z pensji to pracodawca moze co najwyżej sobie. Ty na wszystko
    musisz
    > wyrazić zgodę.
    Nie bardzo rozumiem
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 6. Data: 2003-06-11 05:43:16
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > tygodniowo to jak powinniśmy mieć w umowie i czy to potem ma na coś wpływ
    > (świadczenia, emerutura itp) i czy powinno być to jakoś w umowie

    Tydzień pracy ma 40 godzin (w przyjętym okresie rozliczeniowym). Wszystko co
    ponadto to są nadgodziny. Jeżeli pracujesz 45 h na tydzień i nic za to nie
    masz, to po ludzku jesteś okradany (na pocieszenie - nie Ty jedyny, takich już
    mamy pracodawców)

    > Czy jeśli byłem wcześniej zatrudniony w innym zakładzie na umowie na 7
    > miesięcy i było to 3 lata temu (praktyka w szkole) to też mi się tak liczy
    > ten urlop, czy musi to pyć jakaś ciągłość.

    miaeś umowę o pracę ?

    > Czyli? Materialnie?

    no a jak inaczej ?

    > Gdzie to znaleść w k.p i jak to się liczy.

    art. 133 - 136 k.p.

    Paweł

  • 7. Data: 2003-06-11 05:49:24
    Od: w...@p...onet.pl

    > musisz
    > Nie bardzo rozumiem
    > Pozdrawiam
    > Bartek

    OK, dotyczyło to pkt. 5 o treści:
    "5. Czy jeśli mam w umowie napisane praca poza terenem zakładu, a jeśli coś
    zepsuję pracując na terenie zakładu to czy pracodawca ma prawo mi to
    potrącić z pensji"

    Po prostu, pracodawca nie może sobie potrącić nic (poza tym co wynika z k.p.)z
    Twojego wynagrodzenia bez Twojej zgody. I tyle.

    Paweł

  • 8. Data: 2003-06-11 06:57:16
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

    > A jak to wygląda przy 9 godzinach pracy?

    Kurdelebele ..... Tu jest jasne .... przy pracy powyżej 6 godzin ....
    przysługuje Ci 15 minut płatnej przerwy. I to chyba jasne, że 9 >6 :))))))

> [...]
    > tygodniowo to jak powinniśmy mieć w umowie i czy to potem ma na coś wpływ
    > (świadczenia, emerutura itp) i czy powinno być to jakoś w umowie

    Jasny zielony ludziku ........... tu jest prawdopodobnie porypane wszystko i
    to z winy pracodawcy.

    Pracodawca nie prowadził pewnie ewidencji czasu pracu ... i leży i kwiczy
    ... jeśli ty ją prowadziłeś to masz w sądzie pracy wygrane..... albowiem
    jeśli pracowałeś średnio powyżej 40 godzin tygodniowo w przyjętym u
    pracodawcy okresie rozliczeniowym, to zapłaci Ci za nadgodziny ....... ale
    tego wymagać będzie dopiero inspekcja pracy po kontroli lub sąd pracy na
    rozprawie ..... i prawdopodobnie tutaj wszystko się wyjani co do większości
    punktów

    > Czy jeśli byłem wcześniej zatrudniony w innym zakładzie na umowie na 7
    > miesięcy i było to 3 lata temu (praktyka w szkole) to też mi się tak liczy
    > ten urlop, czy musi to pyć jakaś ciągłość.

    Urlop przysługuje Ci (nabywasz prawa do niego) w przypadku pracy u nowego
    pracodawcy od razu ... jeśli u poprzedniego, poprzednich, pracodawców
    przepracowałeś powyżej 6 miesięcy pracy, od pierwszego dnia pracy.

    > za
    > Czyli? Materialnie?

    Jak udowodnie Ci, jako pracodawca,, że to sabotaż z Twojej strony ...
    pokrywasz 100 % wartości sprzętu, jaki zepsułeś.

    > Gdzie to znaleść w k.p i jak to się liczy.

    Nadgodziny, kurnabela, MUSZĄ BYĆ UWIDOCZNIONE W EWIDENCJI CZASU PRACY......
    i dopiero na podstawie ewidencji czasu racy można naliczyć nadgodziny i dać
    ew. premię uznaniową :)))))))))))))))))))

    pozdrawiam
    fart

  • 9. Data: 2003-06-11 21:01:27
    Od: "Bartek" <b...@p...fm>

> [...]

    k.p.)z
    > Twojego wynagrodzenia bez Twojej zgody. I tyle.

    Dzięki ale chodzi mi o to czy w kodeksie jestcoś takiego co pozwala mu na
    potrącenie mi z pensji i czy zawsze musi być moja zgoda a jeśli nie to co
    gdzie znaleść to w kodeksie

  • 10. Data: 2003-06-11 21:03:29
    Od: "Bartek" <b...@p...fm>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > masz, to po ludzku jesteś okradany (na pocieszenie - nie Ty jedyny, takich

    Tak już to napisałem wcześniej

    > no a jak inaczej ?
    Ale jakie są to zasady gdzie to znaleść w kodeksie

    > art. 133 - 136 k.p.

    Dzięki pozdrawiam
    Bartek