    From: "Ewcia" <m...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kodeks pracy i pracodawca vs pracownik
    Date: Wed, 4 Jun 2003 19:57:24 +0200

    > 1. Ile należy się przerwy w trakcie normalnych 8 godzin pracy i czy czas
    > przebrania mycia też jest w to wliczony. Czy liczy się to od momentu
    > przekroczenia bramy zakładu do jej opuszczenia?
    Przysługuje Ci 15 minut przerwy śniadaniowej. Do czasu pracy wlicza się
    (zasadniczo) czas faktycznego świadczenia pracy, czyli do czasu pracy nie
    wliczamy mycia, przebierania itp. Także wyznacznikiem rozpoczęcia pracy nie
    może być moment przekroczenia bramy zakładu pracy. Możesz przecież przejść
    przez bramę a następnie np. usiąść na ławce i delektować się słoneczkiem. Za
    rozpoczęcie pracy przyjmuje się stawienie na stanowisku pracy, albo np.
    odbicie tzw. RCP-a (karty pracy).

    > 2. Pomimo iż jestem zatrudniony na 1 etat to pracuje co dzień 9 godzin bo
    > niby "odrabiamy soboty". Wiem że to nie prawidłowo i czym tu się
    podeprzeć,
    > a jeśli już tak ma być to co mi się należy lub czy to powinno być jakoś
    > uwzględnione w umowie np 1 1/8 etatu?
    Nie ma czegoś takiego, jak odrabianie soboty. Coś takiego funkcjonowało
    jeszcze szczątkowo w zeszłym roku, kiedy wymiar tygodniowy czasu pracy
    wynosił 41 godzin. Od 1 stycznia 2003r. tygodniowy wymiar czasu pracy w
    przyjętym okresie rozliczeniowym wynosi 40 godzin, oraz został przyjęty
    5-dniowy tydzień pracy. Kodeks pracy nie wprowadził natomiast wolnych sobót.
    Tydzień pracy ma wynosić 5 dni, czyli oprócz niedzieli jeszcze jakiś dzień
    wolny, ale wcale to nie musi być sobota (np. w sklepach mięsnych w
    większości nadal funkcjonują wolne poniedziałki).

    > 3. Po ilu m-cach należy mi się urlop i ile?
    pierwszy urlop tzw. zaliczkowy należy Ci się po przepracowaniu pierwszych 6
    miesięcy. Ale nie u tego pracodawcy, tylko ogólnie 6 miesięcy, także i w
    poprzednich zakładach pracy (jeśli już gdzieś byłeś zatrudniony). Po tych
    pierwszych 6 miesiącach dostajesz urlop w wysokości połowy wymiaru urlopu,
    jaki przysługuje Ci na cały rok. Czyli jeśli przysługuje Ci na rok 18 dni -
    to po 6 miesiącach dostaniesz 9 dni urlopu, a następne 9 po przepracowaniu
    całego roku. Prawo do kolejnego urlopu nabędziesz z dniem 1 stycznia roku
    następnego. Co ważne, do stażu pracy, od którego zależy wymiar urlopu (i
    tylko do tego celu) doliczasz lata szkoły, ale tylko jednej szkoły, tzn. nie
    możesz sobie pododawać szkoły zawodowej, technikum, studium itd. ale
    doliczasz lata tylko z jednej szkoły (te dla Ciebie najkorzystniejsze).

    > 4. Czy jeśli w umowie mam napisane praca poza terenem zakładu, a ja więcej
    > pracuje na terenie zakładu w czymś przeszkadza lub mi szkodzi. Czy lepiej
    > abym miał napisane coś innego.
    Ma to chyba niewielki wpływ na zakres wykonywanych przez Ciebie czynności,
    ale nie wiem, jakie są realia w Twoim zakładzie pracy (może się zdarzyć, że
    ktoś Ci zarzuci niewykonywanie lub nienależyte wykonywanie obowiązków
    pracowniczych, skoro masz pracować poza zakładem pracy, a Ty siedzisz w
    firmie).

    > 5. Czy jeśli mam w umowie napisane praca poza terenem zakładu, a jeśli coś
    > zepsuję pracując na terenie zakładu to czy pracodawca ma prawo mi to
    > potrącić z pensji.
    Bez względu na to, jakie masz miejsce wykonywania pracy wpisane w umowie,
    czy gdziekolwiek indziej, jeśli wyrządzisz pracodawcy szkodę odpowiadasz za
    nią tak, jak wszyscy pozostali pracownicy. (oczywiście, zgodnie z zasadami
    k.p.)

    > 6. Czy nadgodziny muszą być rozpisane na odcinku, czy wystarczy premia
    > uznaniowa
    premia to premia, a nadgodziny to nadgodziny. Muszą być naliczone odrębnie i
    odrębnie zapłacone.

    > p.s. Dziękuję za wszelkie porady i odwołanie się do aktów prawnych
    Wszystko na podstawie kodeksu pracy.

    pozdrawiam serdecznie:-)
    ewcia