    From: Sebcio Łastowski <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Kodeks drogowy - Światła przeciwmgłowe przednie
    Date: Mon, 16 Apr 2007 16:49:22 +0200

    Witam !

    Ostatnio przeglądałem znowelizowaną ustawę "Prawo o ruchu drogowym" -
    chciałem zapoznać się ze zmianami które wchodzą w życie jutro.
    Zaciekawiła mnie jednak kwestia związana z używaniem przednich świateł
    przeciwmgłowych. Ogólnie przyjmuje się, że ich używanie jest dozwolone
    wyłącznie w razie ograniczonej widzialności a także na drogach krętych,
    oznaczonych odpowiednim znakiem.

    Taryfikator mandatów zawiera zresztą pozycję "Naruszenie warunków
    dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych", co jest
    wykroczeniem wobec art. 51 ust. 5 Kodeksu Drogowego. Artykuł ten mówi że
    "Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi,
    kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od
    zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości
    powietrza". Ja tu nie widzę żadnego warunku dopuszczalności, który by
    zabraniał używania tych świateł w innych niż określone przypadkach.

    Przejrzałem więc Kodeks Drogowy by znaleźć inny artykuł, który by
    takowy warunek zawierał. Niestety, jedyne co jeszcze znalazłem w kwestii
    świateł przeciwmgłowych przednich to art. 30 ust. 1 p. 1a, który mówi że
    "Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w
    czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza,
    spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a
    ponadto [...] kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany [...]
    włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła
    jednocześnie". Tu też nic co by ograniczało ich użycie w pozostałych
    okolicznościach.

    Zastanawia mnie więc podstawa prawna, pozwalająca karać za posiadanie
    włączonych świateł przeciwmgłowych przednich w warunkach normalnej
    przejrzystości powietrza mandatem 100PLN i dwoma punktami karnymi.

    Moim zdaniem art. 51 ust. 5 Kodeksu Drogowego w żaden sposób nie
    określa warunków użycia tych świateła jedynie określa przypadek w którym
    można. Mniemam że to co nie jest jawnie zabronione, jest dozwolone.

    Jako przykład podam że dla świateł drogowych i tylnych świateł
    przeciwmgłowych określono warunki używania, odpowienio w art. 50 ust. 3
    i art. 30 ust. 3. co prawidłowo określa także taryfikator mandatów.

    Czy może jakiś ekspert się ustosunkować do tego co napisałem powyżej ?
    Może jest gdzieś jakiś przepis, z którego jednak wynika zakaz używania
    świateł przeciwmgłowych przednich ? Jeśli tak, prosiłbym o wskazanie
    prezycyjnie tegoż przepisu. Jest to dla mnie bardzo ciekawa sprawa :)

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio Łastowski * Gdańsk, PL