  • 1. Data: 2007-04-16 14:49:22
    Temat: Kodeks drogowy - Światła przeciwmgłowe przednie
    Od: Sebcio Łastowski <s...@n...com>

    Witam !

    Ostatnio przeglądałem znowelizowaną ustawę "Prawo o ruchu drogowym" -
    chciałem zapoznać się ze zmianami które wchodzą w życie jutro.
    Zaciekawiła mnie jednak kwestia związana z używaniem przednich świateł
    przeciwmgłowych. Ogólnie przyjmuje się, że ich używanie jest dozwolone
    wyłącznie w razie ograniczonej widzialności a także na drogach krętych,
    oznaczonych odpowiednim znakiem.

    Taryfikator mandatów zawiera zresztą pozycję "Naruszenie warunków
    dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych", co jest
    wykroczeniem wobec art. 51 ust. 5 Kodeksu Drogowego. Artykuł ten mówi że
    "Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi,
    kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od
    zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości
    powietrza". Ja tu nie widzę żadnego warunku dopuszczalności, który by
    zabraniał używania tych świateł w innych niż określone przypadkach.

    Przejrzałem więc Kodeks Drogowy by znaleźć inny artykuł, który by
    takowy warunek zawierał. Niestety, jedyne co jeszcze znalazłem w kwestii
    świateł przeciwmgłowych przednich to art. 30 ust. 1 p. 1a, który mówi że
    "Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w
    czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza,
    spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a
    ponadto [...] kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany [...]
    włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła
    jednocześnie". Tu też nic co by ograniczało ich użycie w pozostałych
    okolicznościach.

    Zastanawia mnie więc podstawa prawna, pozwalająca karać za posiadanie
    włączonych świateł przeciwmgłowych przednich w warunkach normalnej
    przejrzystości powietrza mandatem 100PLN i dwoma punktami karnymi.

    Moim zdaniem art. 51 ust. 5 Kodeksu Drogowego w żaden sposób nie
    określa warunków użycia tych świateła jedynie określa przypadek w którym
    można. Mniemam że to co nie jest jawnie zabronione, jest dozwolone.

    Jako przykład podam że dla świateł drogowych i tylnych świateł
    przeciwmgłowych określono warunki używania, odpowienio w art. 50 ust. 3
    i art. 30 ust. 3. co prawidłowo określa także taryfikator mandatów.

    Czy może jakiś ekspert się ustosunkować do tego co napisałem powyżej ?
    Może jest gdzieś jakiś przepis, z którego jednak wynika zakaz używania
    świateł przeciwmgłowych przednich ? Jeśli tak, prosiłbym o wskazanie
    prezycyjnie tegoż przepisu. Jest to dla mnie bardzo ciekawa sprawa :)

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio Łastowski * Gdańsk, PL

  • 2. Data: 2007-04-16 16:21:30
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    Idąc Twym tokiem rozumowania to na światłach awaryjnych można też jeździć.

    *inż.leva*

  • 3. Data: 2007-04-16 17:04:32
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    *piotr'ek* <p...@g...pl> w

    > Idąc Twym tokiem rozumowania to na światłach awaryjnych można też jeździć.

    Zdecydowanie lepiej jeździ sie na kołach ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2007-04-16 20:42:45
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > Zdecydowanie lepiej jeździ sie na kołach ;P

    Wolę jechać na kanapie w samochodzie. Koła wrzynają się w du*ę :-)

    +inż.leva+

  • 5. Data: 2007-04-16 21:27:06
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "*piotr'ek*" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Idąc Twym tokiem rozumowania to na światłach awaryjnych można też jeździć.

    ale wtedy nie można używac kierunkowskazów.

    Przemek

  • 6. Data: 2007-04-16 22:05:54
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 16-04-2007 o 18:21:30 *piotr'ek* <p...@g...pl> napisał(a):

    > Idąc Twym tokiem rozumowania to na światłach awaryjnych można też
    > jeździć.

    Poszukam dokladniej przepisu. Z pamieci: na awaryjnych nie mozna jezdzic i
    jest to uregulowane w PoRD. Mowa o takiej "tradycyjnej" jezdzie. Jesli
    mnie pamiec nie myli to pojazdu jadacego na awaryjnych nie mozna
    wyprzedzac... ale to do sprawdzenia.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 7. Data: 2007-04-17 08:31:19
    Od: Sebcio Łastowski <s...@n...com>

    *piotr'ek* napisał(a):

    > Idąc Twym tokiem rozumowania to na światłach awaryjnych można też jeździć.

    Po pierwsze - znajdź mi zapis który zabrania jazdy na światłach
    awaryjnych. Podpowiadam że w taryfikatorze mandatów nie znajdziesz
    niczego takiego, podobnie jak w Kodeksie Drogowym.

    Po drugie - mój tok rozumowania nie ma tu nic do rzeczy. Pytam o
    konkretny akt prawny, penalizujący jazdę na światłach przeciwmgłowych
    przednich (albo jeśli chcesz, na światłach awaryjnych - chodzi mi bowiem
    o zasadę a nie konkretne światła). Takie zapisy są dla świateł
    drogowych, są dla świateł przeciwmgłowych tylnych.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio Łastowski * Gdańsk, PL

  • 8. Data: 2007-04-17 15:19:04
    Od: Paweł Ubysz <p...@W...pl>

    napisał(a):
    .

> [...]
    | jest to uregulowane w PoRD. Mowa o takiej "tradycyjnej" jezdzie. Jesli
    | mnie pamiec nie myli to pojazdu jadacego na awaryjnych nie mozna

    No to jak można ująć w prawie zakaz wyprzedzania auta jadącego na swiatłach
    awaryjnych skoro to same prawo jazdy takowej zabrania??

  • 9. Data: 2007-04-19 17:00:22
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "Paweł Ubysz" <p...@W...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > swiatłach
    > awaryjnych skoro to same prawo jazdy takowej zabrania??

    Może to jest samochód holowany i ma właczone awaryjne. Jakby nie było
    jedzie, nie calkiem o własnych siłach, ale jedzie...

    Pozdrwaiam Przemek

  • 10. Data: 2007-04-19 17:24:20
    Od: "Arek" <a...@o...beztego.pl>

    > Może to jest samochód holowany i ma właczone awaryjne. Jakby nie było
    > jedzie, nie calkiem o własnych siłach, ale jedzie...
    > Pozdrwaiam Przemek

    Ale samochód holowany nie może jechać na awaryjnych.