  • 1. Data: 2005-07-29 09:00:04
    Temat: Kiedy mija 5 lat od momentu podpisania aktu darowizny
    Od: "Trebor" <r...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam pytanie odnośnie tych nieszczęsnych 5 lat przez które, nie chcąc zapłacić
    10% podatku, nie mogę sprzedać darowanego mieszkania. Czy jeżeli darowizna
    miała miejsce w maju 2000 roku, to sprzedać mieszkanie mogę już w czerwcu 2005
    roku, czy dopiero w styczniu 2006 roku (pełne pięć lat kalendarzowych) ?

    Pozdrawiam,
    Robert W.

  • 2. Data: 2005-07-29 09:41:56
    Od: Dominik <D...@w...pl>

    Trebor napisał(a):

> [...]
    > roku, czy dopiero w styczniu 2006 roku (pełne pięć lat kalendarzowych) ?

    Styczeń 2006. "Podatkowi dochodowemu od osób fizycznych podlega przychód z odpłatnego

    zbycia nieruchomości, jeśli zbycie ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca
    roku
    kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie."

    http://www.wcip.pl/publikacje_content.php?id=29

    BTW: możesz sprzedać wcześniej, jeśli pieniądze przeznaczysz na cele
    mieszkaniowe- szczegóły w linku.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 3. Data: 2005-07-29 09:50:55
    Od: " b" <b...@g...pl>

    Trebor <r...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    2005
    > roku, czy dopiero w styczniu 2006 roku (pełne pięć lat kalendarzowych) ?

    Pomyliłeś podatki. Sprzedać możesz od razu i nie będzie 10% podatku
    dochodowego jeśli nabyłeś w drodze spadku czy darowizny. Natomiast pewnie
    korzystałes przy darowiźnie z ulgi z art.16 ustawy o podatku od spadku i
    darowizn i stąd ten 5 letni okres Ci po głowie chodzi.
    Tego podatku tez możesz uniknąć, jeśli udowodnisz, że jesteś zmuszony
    sprzedać czy też poprawiasz swoje warunki mieszkaniowe.

    pozdr

    b.

  • 4. Data: 2005-07-29 12:51:05
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Dominik wrote:

> [...]
    > z odpłatnego zbycia nieruchomości, jeśli zbycie ma miejsce przed upływem
    > 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie

    UWAGA.
    Wyraźnie mówi, o sprzedaży mieszkania z darowizny, a więc zapewne nie
    chodzi o 10%, tylko o unknięćie konieczności zapłacenia podatku od
    darowizny, którego nie zapłacił.

    ----
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie
    spełniają następujące warunki:

    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.
    ----

    A więc w przypadku 5a) 5 lat mija w KWIETNIU 2006,