  • 11. Data: 2003-09-20 10:16:20
    Temat: Odp: do prokuratora z nimi!
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Rodrig von Falkenstein <r...@N...gazeta.pl>
    w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:bkh7rq$9i5$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    ani
    > nadawać uprawnień niezgodnych z obowiązującym prawem. Bo regulamin pisze
    > jakiś urzędas a prawo ustanawia Sejm. Regulamin może regulować kwestie
    > zachowania w pojeździe, rodzaje biletów, uprawnienia do ulg, ale nie może
    > nadawać osobom prywatnym uprawnień policyjnych. Bo to jest tylko i
    wyłącznie
    > regulamin PORZĄDKOWY!
    >
    > A co do wtargnięcia to żadnego wtargnięcia nie ma. Nie mozna wtargnąć do
    > miejsca publicznego ani zakazać komuś wchodzenia do takiego miejsca.
    Wszelkie
> [...]
    > sąd cywilny i komornika. Dlatego też nie ma tu miejsca na żadne
    postępowanie
    > o charakterze policyjnym, zatrzymania, obezwładniania itp.
    >

    > Poza tym jak już pisałem wyżej nie zapłacenie za bilet nie jest ani
    > przestępstwem ani wykroczeniem - nie rozumiem więc o co chodzi z
    prowadzeniem
    > gapowicza na Policję. Przecież to zwykła sprawa cywilna między MPK i
    > pasazerem, a Policji nic do tego. Owszem Policja może wylegitymować, ale
    nie
    > powinna legitymować każdego, kogo dla własnego widzimisię przywlecze na

    Policja umozliwia ustalenie danych dluznika. Bez mozliwosci skorzystania z
    jej uslug kontrolerzy
    byliby wlasciwie bezradni, jesli ktos skorzystalby z uslugi (przystapil do
    um. przewozu), nie kupil biletu,
    i odmowil podania jakichkolwiek danych poczym odszedl w sina dal...

    pozdrawiam
    mdr

  • 12. Data: 2003-09-20 10:18:08
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    JAZDA BEZ BILETU NIE JEST WYKROCZENIEM.
    > Wykroczeniem jest dopiero co najmniej trzykrotna stwierdzona jazda bez
    biletu
    > i to bez płacenia kary.

    Hmm, to ciekawe, gdzie to jest ?

    pozdrawiam
    mdr

  • 13. Data: 2003-09-20 10:20:49
    Temat: Re: do prokuratora z nimi!
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Kanarom nie wolno nikogo zatrzymać za jazde bez biletu. W żadnej
    sytuacji.
    > Prawo do dokonywania zatrzymania ma tylko Policja.

    Nie do końca z tym się zgadzam. Szczególnie ze zwrotem "w żadnej
    sytuacji". Mam w tej kwestii poważne wątpliwości.
    Przecież sam niżej piszesz:
    > Zapewne powoływaliby się na to, że maja prawo do zatrzymania
    obywatelskiego -
    > tak, ale tylko na czas niezbedny do przekazania zatrzymanego
    Policji, a jazda
    > wkoło miasta to za długi czas - i tylko wówczas, gdy osoba ta popełni
    > przestępstwo albo wykroczenie - a JAZDA BEZ BILETU NIE JEST
    WYKROCZENIEM.
    > Wykroczeniem jest dopiero co najmniej trzykrotna stwierdzona jazda
    bez biletu
    > i to bez płacenia kary.

    Dlatego ja przyznałbym kanarom w wypadku napotkania w autobusie
    gapowicza prawo do tzw. zatrzymania obywatelskiego (vide: art. 243
    k.p.k. w zw. z art. 45 § 2 k.p.w.)
    Sam powiadasz że jazda na gapę po dwóch uprzednich ukaraniach za
    to jest wykroczeniem. A zatem kanar ma prawo zasadnie podejrzewać
    że zatrzymany na gorącym uczynku jazdy bez biletu może to właśnie
    czynić trzeci raz po uprzednim dwukrotnym ukaraniu karą z taryfy.
    Dlatego moim zdaniem zawsze ma prawo dokonać obywatelskiego
    zatrzymania. Ale zatrzymanego winien bezwzględnie niezłocznie
    przekazać policji.

    Dlatego oczywiście zgadzam się z tym że w tym konkretnym
    przypadku wszystko wskazuje na to że kanarki przekroczyły swe
    uprawnienia. Skoro byli autobusem pod komisariatem policji to winni
    już tam wysiąść razem ze wszystkimi gapowiczami i zatrzymanych
    niezwłocznie przekazać policji oraz wyjaśnić jak najszybciej kto jest
    gapowiczem-"recydywistą" kwalifikującym się pod ewentualny zarzut z
    kodeksu wykroczeń.
    Jeżdżąc z ludźmi jeszcze godzinę po mieście dopuścili się
    prawdopodobnie bezprawnego pozbawienia wolności (piszę "zapewne"
    bo znamy jednak tylko jedną relację ze zdarzeń)

    Zgadzam się więc i z tym że warto spróbować zarządać odszkodowania
    od MPK jak i zainteresować tą konkretną sprawą organa ścigania, ale
    nie tyle z powodu zatrzymania co z powodu jego nieuzasadnionego
    przedłużania ponad rzeczywistą potrzebę

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 14. Data: 2003-09-20 10:40:49
    Temat: Re: Odp: do prokuratora z nimi!
    Od: Dredd<...@...pl>

    > JAZDA BEZ BILETU NIE JEST WYKROCZENIEM.
    > biletu
    > >

    > Hmm, to ciekawe, gdzie to jest ?

    W kodeksie wykroczeń jest:

    Art. 121. § 1. Kto, pomimo nieuiszczenia dwukrotnie nałożonej na
    niego kary pieniężnej określonej w taryfie, po raz trzeci w ciągu roku
    bez zamiaru uiszczenia należności wyłudza przejazd koleją lub innym
    środkiem lokomocji,
    podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zamiaru uiszczenia należności
    wyłudza pożywienie lub napój w zakładzie żywienia zbiorowego,
    przejazd środkiem lokomocji należącym do przedsiębiorstwa nie
    dysponującego karami pieniężnymi określonymi w taryfie, wstęp na
    imprezę artystyczną, rozrywkową lub sportową, działanie automatu lub
    inne podobne świadczenie, o którym wie, że jest płatne.
    § 3. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 2 można orzec
    obowiązek zapłaty równowartości wyłudzonego mienia.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 15. Data: 2003-09-20 10:42:07
    Temat: Re: Kanary i co dalej....
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    "scream" <s...@...pl> wrote in message news:bkh5mn$e7i$4@news.onet.pl...

    > Kontroler nie ma prawa przetrzymywać nikogo w autobusie, ani tym
    > bardziej wykręcać komuś ręki. Zawsze musi podać swoje dane i okazać
    > ważną legitymację w taki sposób, abyś mógł to sobie zanotować.
    >
    > Pomijając już fakt jak można dopuścić do takiej absurdalnej sytuacji,
    > żeby ktoś Cie zatrzymywał w autobusie wbrew Twojej woli, ja bym zgłosił
    > sprawę na policję. Pozbawienie wolności, pobicie (wykręcona ręka) -
    > tylko idź do lekarza i załatw sobie obdukcję.
    do obdukcji potrzebne są jakieś obrażenia - tutaj chyba ich brak, wykręcenia
    ręki też nie nazwał bym pobiciem
    co do reszty się zgadzam

    burenezo

  • 16. Data: 2003-09-20 10:57:30
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com>

    a...@e...net news:bkh5f6$equ$1@news.onet.pl

    > Nie to nie przesada! Zgłoś sprawę do prokuratury tak przeciwko kanarom
    > jak i MPK. Spróbuj też skontaktować się z innymi pasażerami.
    > Właśnie zarobiliście tonę kasy :)

    Dzwon tez do rodziny kanarow w nocy (jak to Arek robil ze mna ;) i ich
    zastrasz i/lub zazadaj 10.000 pln piszac do ich szefa, tak jak pan Arek
    pisal do jednego z grupowiczy - http://www.jasien.net/wezwanie1.jpg

    Ucz sie od mistrza wyludzen ! ;) http://www.raf256.com/arnold/ ;)

    ~~~
    GG-1175498 ____| ]____,
    Rafal 'Raf256' Maj X-( * )
    Rafal(at)Raf256(dot)com ,"----------"

  • 17. Data: 2003-09-20 11:00:13
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com>

    l...@b...arcor.de news:bkh3f5$ak7$1@news.onet.pl

    [...]

    Z jednej strony to fakt ze nie wolno kanarom zatrzymywac ludzi (w koncu to
    ne Policja), ja bym faktycznie zglosil sprawe nie tylko do MPK ale tez na
    Policje raczej...

    Inna sprawa ze jezdzac na gape w pewnym sensie okradasz i MPK i pasazerow
    ktorzy normalnie placa za bilety - ale przeciez mogles miec karte
    miesieczna ale akurat zostawiona w domu - i takie zachowanie kanarow bylo
    bezprawne

    ~~~
    GG-1175498 ____| ]____,
    Rafal 'Raf256' Maj X-( * )
    Rafal(at)Raf256(dot)com ,"----------"

  • 18. Data: 2003-09-20 11:15:11
    Od: Dredd<...@...pl>

    > ale przeciez mogles miec karte
    > miesieczna ale akurat zostawiona w domu - i takie zachowanie
    kanarow bylo
    > bezprawne

    To że rzekomo masz w domu sieciówkę nie zmienia faktu, że kanary
    mogą Cię zatrzymać by całe zajście wyjaśnić. Tym bardziej że nasz
    autor wątku nie miał przy sobie żadnych dokumentów a zatem
    należało jeszcze przy pomocy Policji ustalić jego tożsamość

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 19. Data: 2003-09-20 11:16:39
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Lunakk" <l...@b...arcor.de> napisał w wiadomości

    > Być może do tego stosuje się przepisy prawa przewozowego, ale
    > tam też nie znalazłem niczego co by mogło tłumaczyć zatrzymanie
    > mnie siłą w autobusie.

    Czyli jaki wniosek? Kupowanie biletu to głupota?
    Przecież w razie kontroli wystarczy wysiąść i pojść w siną dal.
    Po prostu źle szukałeś.

    Pozdr
    Leszek

  • 20. Data: 2003-09-20 11:18:27
    Od: Arek <a...@e...net>

    Leszek rzecze:
    > Czyli jaki wniosek? Kupowanie biletu to głupota?

    Nie.

    > Przecież w razie kontroli wystarczy wysiąść i pojść w siną dal.

    Zgadza się.

    A idąc Twoim rozumowaniem to nikt nie mógłby odmówić badania krwii,
    gdyby nasi dzielni policmajstrzy żądali tego od kogoś, zgadza się?

    zdrówka
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek