  • 11. Data: 2010-06-16 10:47:37
    Temat: Re: Inwigilacja powszechna
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Maddy napisal:
    [ ciach ]

    IMHO mylisz demokrację, która jest sposobem wyboru władz
    z totalitaryzmem, który opisuje stopień opresywności
    systemu wobec pojedynczego obywatela.

    Liwiusz wyraził pogląd, moim zdaniem nieco zbyt
    ogólny, że władze wybrane nawet w sposób demokratyczny
    dążą do zwiększenia swojej omnipotencji poprzez
    wprowadzenie regulacji totalitarnych. Mogę się natomiast
    z nim zgodzić, że taka reguła działa w przypadku
    niewybieralnych władz urzędniczych oraz służb specjalnych.

    Pięknym przykładem takiego pełzającego totalitaryzmu
    są władze... polskie. Jak porównam stopień swobód
    obywatelskich w roku np. 1990 z rokiem 2010 to wyraźnie
    widać systematyczne nakładanie coraz silniejszego
    kagańca. W zakresie obyczajowym to wręcz komuna była
    bardziej liberalna.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 12. Data: 2010-06-16 10:51:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Maddy pisze:

    > Tzn. Ty i kto jeszcze? Możesz podać jakieś nazwisko, czy znasz tylko
    > pseudonimy kolegów z podziemia?

    Uściślę, bo może nie zostałem zrozumiany.

    Protestuję przeciwko twierdzeniu "demokracja oznacza zawsze brak
    totalitaryzmu". Zdanie to jest nawet teoretycznie sprzeczne - co jeśli
    demokratyczna większość będzie chciała totalitaryzmu?

    Jak widać po krajach europy i ameryki - demokracje idą w kierunku
    totalitaryzmu - więcej podatków, więcej kontroli (kontrola antypiracka
    internetu we Francji, "Patriotic Act" w USA).

    Dyktatorzy - mogą być totalitarni, a mogą dać więcej wolności, niż w
    demokracji. Mówienie, że dyktator=totalitaryzm to takie samo
    nieporozumienie, jak demokracja=wolność.

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2010-06-16 10:53:37
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (16.06.2010 11:05), Liwiusz wrote:
    [...]
    > Chciałem tylko powiedzieć, że zauważa się, że kraje demokratyczne dążą
    > do totalitaryzmu (chcą mieć coraz więcej władzy nad społeczeństwem),
    > ponieważ takie jest życzenie wyborców (bezpieczeństwo, opieka, walka
    > z...itp.), dlatego prawdziwie wolny kraj może być tylko w przypadku
    > dyktatury, wówczas bowiem dyktator ma możliwość rządzenia nie po myśli
    > wyborców (nie dawać "bezpieczeństwa", opieki, nie walczyć z...).

    Teoretycznie ma, a w praktyce? Możesz podać przykład takiej "dyktatury
    oświeconej"?

    Nawet jeżeli taka istnieje, to do "dyktatury klasycznej" ma znacznie
    mniej przeszkód - więc szybciej może do niej przejść.

    p. m.

  • 14. Data: 2010-06-16 10:56:30
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    mvoicem napisal:
    > Teoretycznie ma, a w praktyce? Możesz podać przykład takiej "dyktatury
    > oświeconej"?

    Praktycznie? Singapur, choć pozornie to demokracja.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 15. Data: 2010-06-16 10:57:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:
> [...]
    >
    > Nawet jeżeli taka istnieje, to do "dyktatury klasycznej" ma znacznie
    > mniej przeszkód - więc szybciej może do niej przejść.

    Ale gdzie mam podać przykład, skoro cała cywilizacja "białego
    człowieka" jest demokratyczna. Brak jest różnorodności. Gdyby w Europie
    było 30 dyktatur, to już samo to gwarantowałoby, że nie we wszystkich
    byłby totalitaryzm.

    Przykładem z obcych kultur mogą być tzw. tygrysy azjatyckie, gdzie
    niektóre były dyktaturami/monarchiami i mimo to (a właściwie dzięki
    temu) wykorzystały swoją szansę i rozwijały się zadziwiająco szybko, dla
    Europy wręcz zawstydzająco, gdyby w demokracji można było mówić o
    wstydzie polityka.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2010-06-16 11:07:10
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    mvoicem napisal:

    > I to jest ten prawdziwie wolny kraj?

    A gdzie w twoim, powyżej zamieszczonym pytaniu, jest 'prawdziwie wolny kraj'?
    Wczytuję się, wczytuję i wciąż widzę tylko pytanie o 'dyktaturę oświeconą'?
    Niestety, telepatą nie jestem i widzę tylko to, co napiszesz, a nie mam
    wglądu w to, co myślałeś tak pisząc ;)

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 17. Data: 2010-06-16 11:07:50
    Od: k...@o...pl

    > Użytkownik "qwerty" <q...@p...fm> napisał

    > Gdyby wszystko było można w innych to by nie robili spisu. A ta
    > odpowiedzialność to jest raczej na zasadzie: "a jak by się okazało, że jest
    > inaczej..."?

    Nie ma informacji ważnych dla funkcjonowania państwa których nie mona uzyskać
    bez potrzeby szpiegowania ludzi. Obszar kraju się nie zmienił. Liczba ludności
    może być znana z dokładnością do jednej osoby z dnia poprzedniego. Ilość
    samochodów znana itd. Spis ma na celu zdobycie informacji o tym ile można
    dokręcić jeszcze śrubę i komu. Wszystkie informacje jakie poda obywatel o sobie,
    jeśli zajdzie potrzeba, zostaną użyte przeciwko niemu. Pojęcie tajemnicy nie
    istnieje. Nie ma czegoś takiego jak tajemnica, zwłaszcza przy relacjach państwo
    obywatel. Ze spisem wiąże się nie tylko zdobywanie informacji o obywatelu.
    Poprzez odpowiedni dobór pytań i umieszczenie ich w odpowiedniej kolejności bez
    problemu można poznać profil psychologiczny odpytywanego. 50 lat temu nie miało
    to znaczenia praktycznego. Nie było metod szybkiego przetwarzania informacji.
    Teraz są. Bez problemu można mieć bazę danych o osobach bezrobotnych,
    pobierających zasiłek i przejeżdżających miesięcznie więcej kilometrów niż by
    mogli kupić benzyny, bo zbierają jakieś idiotyczne punkty na stacjach
    benzynowych. Jak ktoś kupuje dużo cukru i drożdży i płaci za nie kartą, albo
    gotówką i zbiera punkty w markecie. Do tego ma większe niż by wynikało ze
    średniej zużycie wody, gazu lub prądu. To od razu można wysłać ekipę zajmującą
    się łapaniem bimbrowników. Te informacje i inne informacje już są zbierane i
    przetwarzane. Nie widzę żadnego powody żeby jeszcze robić jakiś spis. Chyba że
    tylko po to aby w razie konieczności mieć dodatkowy dowód że skłamał w czasie
    spisu.

  • 18. Data: 2010-06-16 11:10:06
    Od: mvoicem <m...@g...com>

  • 19. Data: 2010-06-16 11:12:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:

    > I to jest ten prawdziwie wolny kraj?

    A nie można podać przykładów z historii? Niech będzie i Polska.
    Dyktatury przez 800 lat, a nieraz byliśmy potęgą europejską ;)

    --
    Liwiusz

  • 20. Data: 2010-06-16 11:12:33
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (16.06.2010 12:57), Liwiusz wrote:

    > Ale gdzie mam podać przykład,

    Tu, na grupie ;)

    > skoro cała cywilizacja "białego
    > człowieka" jest demokratyczna. Brak jest różnorodności. Gdyby w Europie
    > było 30 dyktatur, to już samo to gwarantowałoby, że nie we wszystkich
    > byłby totalitaryzm.

    Mi nie chodzi o "nie totalitaryzm" a o "prawdziwie wolny kraj" o którym
    pisałeś. Podaj mi przykład europejski lub nie, współczesny lub nie,
    takiego kraju który jest rządzony dyktatorsko i jest "prawdziwie wolnym
    krajem".

    p. m.