  • 1. Data: 2010-06-15 20:17:18
    Temat: autocasco - aspekt kwoty netto/brutto
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    Witam,

    Czy ktoś ma może doświadczenia w sprawie dochodzenia wypłaty
    odszkodowania w kwocie brutto a obliczonego metodą wyceny kosztorysowej.

    Umowa zawarła osoba fizyczna na kwotę brutto wartości pojazdu.
    W umowie znajduje się zapis brzmiący:

    § 12. Ustalenie wysokości odszkodowania
    (...)
    6. W przypadku ustalania wysokości szkody na podstawie jej wyceny,
    wysokość odszkodowania
    ustala się bez podatku VAT w oparciu o:
    1) ceny materiałów i części zamiennych podane w aktualnych polskich
    wydaniach
    systemu Audatex lub Eurotax, opartych na danych producenta/importera
    pojazdów,
    nie więcej niż średnie ceny netto (bez podatku VAT) zalecane przez
    producentów
    pojazdu lub oficjalnych importerów do stosowania przez ich autoryzowane
    sieci
    serwisowe,
    2) systemy kosztorysowania Audatex lub Eurotax dla wymiaru robocizny,
    3) z zastosowaniem stawek średnich dla robocizny ustalonych na terenie
    miejsca
    zameldowania posiadacza pojazdu.
    4) w przypadku braku cen części zamiennych i norm czasowych robocizny w
    systemie
    Audatex i Eurotax przyjmuje się ceny i normy dla pojazdu najbardziej
    zbliżonego
    właściwościami techniczno-eksploatacyjnymi.

    Treść odpowiedzi ubezpieczyciela:

    "W nawiązaniu do zapytania odnosnie ustalenia wysokości odszkodowania
    informuję iż na podstawie § 12 ust 6 Ogólnych Warunków Ubezpieczenia
    Pojazdów Mechanicznych-Autocasco wysokość odszkodowania na podstawie
    wyceny sporządzonej przez Rzeczoznawcę jest ustalona w kwocie netto.
    Polisa nr XXXXXXXX którą zawarł Pan z XXXXX. Umożliwia Panu rozliczenie
    w kwocie brutto na podstawie faktur VAT przedłożonych przez serwis pod
    warunkiem że nabywcą (właścicielem auta) jest osoba która nie ma
    możliwości odliczenia podatku VAT."

    Teoretycznie sprawa wydaje się oczywista... jednakże:

    Zapis ten, dotyczący wysokości odszkodowania na podstawie wyceny
    sporządzonej przez Rzeczoznawcę a ustalonej w kwocie netto, który
    znajduje się w zawartej umowie należy do rejestru klauzul niedozwolonych
    i znajduje się w tym rejestrze na pozycji: 1265.

    http://uokik.gov.pl/download.php?id=495

    Treść powyższego zapisu:

    " Wycena kosztów naprawy obejmuje: a) koszt
    robocizny ustalony wg wartości netto (bez
    uwzględnienia podatku) w oparciu o: -
    naprawcze normy czasowe określone przez
    producenta pojazdu lub inne, uznane przez Uniqa
    TU S.A, - średnią stawkę za 1 roboczogodzinę,
    stosowaną na terenie działalności jednostki
    terenowej, która zawarła umowę ubezpieczenia
    lub w miejscu naprawy pojazdu, pod warunkiem
    braku możliwości dokonania naprawy na terenie
    działalności ww. jednostki; b) koszty części
    zamiennych i materiałów według wartości netto
    (tzn. bez uwzględnienia podatku, cła, akcyzy,
    itp..) ustalonych na podstawie katalogów
    Eurotax, Audatex lub innych uznanych przez
    UNIQA TU S.A. (...)"

    Odnośnik do wyroku w tej sprawie:

    https://fafik.uokik.gov.pl/nd_wz_um.nsf/0/C52742AD6B
    894ACDC125739A002AD633/$file/Uniqa%20Towarzystwo%20U
    bezpiecze%C5%84%20SA%20w%20%C5%81odzi.tif

    Cytuję zatem za UOKiK:
    http://www.uokik.gov.pl/niedozwolone_klauzule.php

    "(...) Natomiast, jeśli umowa, którą już podpisaliśmy, zawiera
    niedozwolone postanowienia to - zgodnie z definicją określoną w kodeksie
    cywilnym - takie klauzule nie wiążą nas z mocy prawa. Jeżeli
    przedsiębiorca nie przychyli się do tego stanowiska, należy zwrócić się
    do sądu powszechnego (rejonowego lub okręgowego) o uznanie danego
    postanowienia za niewiążące. (...)"

    Czy w świetle powyższego mam szanse dochodzić wypłaty ubezpieczenia w
    kwocie brutto ?

    Jaki tok postępowania należ obrać po otrzymaniu odpowiedzi od
    ubezpieczyciela iż chce on wypłacić kwotę netto ?

    Czy ktoś może polecić dobrego radcę prawnego z Krakowa, specjalizującego
    się w sprawach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych ?

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 2. Data: 2010-06-17 09:12:53
    Temat: Re: autocasco - aspekt kwoty netto/brutto
    Od: Miecio <m...@w...pl>

    W dniu 2010-06-15 22:17, Yans van Horn pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy ktoś ma może doświadczenia w sprawie dochodzenia wypłaty
    > odszkodowania w kwocie brutto a obliczonego metodą wyceny kosztorysowej.

    Ja likwidowałem szkody z polisy AC z UNIQA. Jestem płatnikiem VAT.

    Jeśli pojazd był ubezpieczony od kwoty NETTO to dostałem odszkodowanie
    netto. Jeśli brutto, to brutto. Nie miałem z tym problemów.

    Ale OWU mogły się zmienić.

  • 3. Data: 2010-06-17 10:27:14
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    Miecio wrote:

> [...]
    >
    > Jeśli pojazd był ubezpieczony od kwoty NETTO to dostałem odszkodowanie
    > netto. Jeśli brutto, to brutto. Nie miałem z tym problemów.

    Ja akurat jestem ubezpieczony w hestii poprzez mbank. W OWU, maja zapis,
    iż zawsze wypłacają netto. Powołując się na ten zapis, chcą wypłacić
    kwotę netto pomimo iż umowa dotyczy osoby fizycznej i zawarta zostałana
    kwotę brutto.

    Analizująć zestawienie klauzul niedozwolonych znalazłem pozycję, która
    zapis z OWU czyni nieważnym. Pytanie jest czy ktoś próbował w ten sposób
    walczyć o wypłatę kwoty brutto ?

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik