  • 191. Data: 2009-10-23 19:55:28
    Temat: Re: "Humanitarne" wg sądu zabijanie psów
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 23 Oct 2009 21:52:07 +0200, Andrzej Adam Filip napisał(a):

    > Według dyskutowanego wyroku sądu nie są one literą prawa.

    Nie wiem jak sąd interpretuje to prawo. Może źle, może prawidłowo.

    Natomiast chodzi mi po prostu o zasady, aksjologię, normy społeczne --
    jak zwał tak zwał. Z prawem niekoniecznie muszą mieć one wiele wspólnego.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl

  • 192. Data: 2009-10-23 20:08:51
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> pisze:

> [...]
    >
    > Natomiast chodzi mi po prostu o zasady, aksjologię, normy społeczne --
    > jak zwał tak zwał. Z prawem niekoniecznie muszą mieć one wiele

    Sądy w praktyce orzeczniczej stosują "normy społeczne" przy
    interpretowaniu istniejącego prawa. Ale nie powinny same prawa
    *tworzyć*, przynajmniej nie w obecnej Polskiej tradycji/kulturze prawnej.

    Jak chcesz to zacznij kampanie (na pl.soc.polityka) na rzecz prawa
    zakazującego "uboju" psów w sposób na tyle "sprytny" by nie obejmowało
    np. domowego uboju świń/kurczaków na "użytek własny".

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Powtórzę Izbie to, co powiedziałem członkom mego gabinetu:

  • 193. Data: 2009-10-23 20:14:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Nie chcę ich wprowadzać. One istnieją.

    Ależ skąd. Zabijanie psów jest w wielu przypadkach dozwolone. Na
    przykład jak biegają luzem bez opieki w odległości 200m od zabudowań
    (uprawnienie myśliwych). Czy to jest lepszy powód do ich zabijania niż
    na smalec? Czy śmierć od kuli, poprzedzona ciągnięciem swoich
    wnętrzności po ziemi, jest zgodna z zasadami, a szybka śmierć w celach
    kulinarnych już nie?

    --
    Liwiusz

  • 194. Data: 2009-10-23 23:24:55
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (23.10.2009 15:40), Liwiusz wrote:

    > Tylko takie zwierzęta zasługują na miłość?

    Źle postawione pytanie. Tylko takie zwierzęta mają szansę na tyle
    powszechnej sympatii że ogół trzyma nad nimi swojego rodzaju parasol
    ochronny.

    Zauważ co było kiedy turyści zabili młodego niedzwiedzia. Gdyby to był
    jakiś bardzo rzadki ale pokraczny ptak - to zareagowałoby kilku ekologów
    i ewentualnie ze 2 redaktorów pism różnie.

    Ale to był mały niedźwiedź. Miś niemalże Puchatek. Cała Polska trzęsła
    się z oburzenia (nie mówię że niesłusznie).

    p. m.

  • 195. Data: 2009-10-24 07:27:23
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 23 Oct 2009 22:14:23 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Ależ skąd. Zabijanie psów jest w wielu przypadkach dozwolone. Na
    > przykład jak biegają luzem bez opieki w odległości 200m od zabudowań
    > (uprawnienie myśliwych).

    Upraszczasz, przepis jest znacznie bardziej rozbudowany.
    Co nie zmienia, że mi się on nie podoba.

    > Czy to jest lepszy powód do ich zabijania niż
    > na smalec?

    Generalnie: owszem, są lepsze i gorsze powody do zabijania. To tak jak z
    uśmiercaniem ludzi: stosowanie KS jest dobrym powodem, by ich pozbawić
    życia, zaś zabijanie na ulicy jest złym powodem (i dobrym do stosowania
    KS).

  • 196. Data: 2009-10-24 07:29:06
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 23 Oct 2009 22:08:51 +0200, Andrzej Adam Filip napisał(a):

> [...]
    > interpretowaniu istniejącego prawa. Ale nie powinny same prawa
    > *tworzyć*, przynajmniej nie w obecnej Polskiej tradycji/kulturze

    "Tworzeniem" prawa jest także wypełnianie klauzul generalnych (zasady
    współżycia społecznego, itd.). To są elementy przepisów, które mają
    wypełnić normy "życiem codziennym", a bierze się je właśnie z tego "co
    ludzie mówią".

    Stąd np. jestem generalnie zwolennikiem cytowania przez sądy w
    orzeczeniach np. Wikipedii.