  • 231. Data: 2009-07-08 15:08:05
    Temat: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    Od: kuba <j...@g...com>

    Baloo pisze:

    > Niczego innego nie miałem na myśli.
    > Powołałem się głównie na Konstytucję, ponieważ zapewnia ona bezsprzeczne
    > prawo równości każdemu.
    > Ale oprócz tego zapewnia również ochronę tychże praw.
    >
    > "Sprzedawcy lub usługodawcy, zajmujący się zawodowo
    > sprzedażą towarów lub świadczeniem usług, którzy umyślnie
    > i bez uzasadnionej przyczyny - na przykład z powodu
    > uprzedzeń rasowych - odmawiają sprzedaży towaru lub
    > świadczenia usług, do czego są zobowiązani, podlegają karze
    > grzywny przewidzianej w art. 135 i 138 Kodeksu wykroczeń

    W porządku, gdzieś wyżej pisałem nawet, że w mojej ocenie można by tak
    skonstruowaną ofertę uwalić jako sprzeczną z zasadami współżycia
    społecznego (art. 58 par. 2 i 3).

    Jednak sytuacja jest dość prosta przy tak jawnej dyskryminacji. Gdy
    chodzi o sprzedaż brutalnych gier małolatom czy nawet sprzedaż
    prezerwatyw byłbym już ostrożniejszy z formułowaniem co odpowiada tym
    zasadom, a co nie.

    Nie jest moim zamiarem promowanie dyskryminacji, a większość moich
    postów w tym wątku ma na celu zaznaczenie, że oferent ma swobodę
    kształtowania treści swojej oferty, także przez zawężanie kategorii jej
    adresatów, czego niektórzy - ku mojemu ubolewaniu - zrozumieć nie mogą.

    > O ile nie wynajmuje tego mieszkania na zasadzie świadczenia usług.
    > Wówczas jak wyżej - art. 138 Kodeksu Wykroczeń.

    Tak, chodziło mi o typową sytuację wynajmowania prywatnego mieszkania,
    nie na zasadzie świadczenia usług. Dobry przykład na zróżnicowanie
    ochrony przeciw dyskryminacji na szczeblu ustawodawstwa zwykłego.

    > KC - artykuł 23 i 24.

    W porządku, zgodzę się, że jawna i rażąca dyskryminacja może być
    traktowana jako naruszenie dóbr osobistych. Zwróć jednak uwagę na art.
    24 (środki ochrony tych dóbr), to zauważysz, że żaden z tych środków nie
    jest w stanie efektownie zmusić sprzedawcy do zawarcia umowy wbrew jego
    woli. Zauważ nawet, że kara grzywny z KW nie jest w stanie osiągnąć tego
    skutku.

    pozdrawiam
    kuba

  • 232. Data: 2009-07-08 15:23:22
    Od: KRZYZAK <k...@k...com>

    Baloo <b...@o...eu> napisali:
    > O ile nie wynajmuje tego mieszkania na zasadzie świadczenia usług.
    > Wówczas jak wyżej - art. 138 Kodeksu Wykroczeń.

    Przeczytaj lepiej ten art. Nawet jesli ktos swiadczy takie uslugi, to
    nie jest do nich zobowiazany. I to by bylo na tyle.
    Ja wiem, ze tesknisz za gospodarka nakazowo-rozdzielcza, ale to sie na
    szczescie skonczylo 20 lat temu.
    Swoboda zawierania umow to jedna z podstawowych wolnosci.
    A jak funkcjonuje gospodarka i w ogole spoleczenstwo bez takiej swobody
    mielismy juz okazje sie przekonac.

    --
    usenet jest dla mieczakow
    (irc.freenode.net)

  • 233. Data: 2009-07-08 15:23:23
    Od: KRZYZAK <k...@k...com>

    Baloo <b...@o...eu> napisali:
    > Ale wyraznie podalem (i to dwukrotnie), ze chodzi o punkt 2.
    > Wiec to chyba nie ja mam problemy z czytaniem.

    Punkt 2 nalezy do tego samego artykulu. A ten dotyczy organow panstwa, a
    nie obywateli.

    --
    usenet jest dla mieczakow
    (irc.freenode.net)

  • 234. Data: 2009-07-08 15:50:26
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "KRZYZAK" <k...@k...com> napisał

    > Przeczytaj lepiej ten art. Nawet jesli ktos swiadczy takie uslugi, to
    > nie jest do nich zobowiazany.

    "Kto, [...] umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia świadczenia, do
    którego jest obowiązany, podlega karze grzywny"

    Czego tu nie rozumiesz? Siłą rzeczy nie rozmawiamy o usługach i
    świadczeniach, do których ktoś zobowiązany nie jest. Innymi słowy jeśli
    oczekujesz od sprzedawcy warzyw, by wytapetował Ci mieszkanie, to możesz
    się co najwyżej w nos pocałować. Jeśli oczekujesz od sprzedawcy gier
    sprzedaży gry, a on Ci odmówi i nie poda uzasadnionego (z punktu widzenia
    prawa) powodu, to może mieć problemy. "Może", co nie oznacza, że będzie je
    miał na pewno.

    I> Ja wiem, ze tesknisz za gospodarka nakazowo-rozdzielcza, ale to sie na
    > szczescie skonczylo 20 lat temu.

    Coś Ci się chyba pomyliło. Za niczym nie tęsknię, więc daruj sobie takie
    argumenty ad personam, bo niczego nie wnoszą.

    > Swoboda zawierania umow to jedna z podstawowych wolnosci.

    Owszem, ale pod wieloma warunkami. Poczytaj sobie więcej na ten temat.
    I - uprzedzając prośbę - sam sobie poszukaj, bo ja nie mam czasu na
    szperanie i wypisywanie Ci stosownych cytatów.

  • 235. Data: 2009-07-08 15:56:34
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "Baloo" <b...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Owszem, ale pod wieloma warunkami. Poczytaj sobie więcej na ten temat.
    > I - uprzedzając prośbę - sam sobie poszukaj, bo ja nie mam czasu na
    > szperanie i wypisywanie Ci stosownych cytatów.

    Na początek proponuję zacząć od KC art. 353.

  • 236. Data: 2009-07-08 16:00:50
    Temat: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom [OT]
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h31ugk$k1c$1@news.dialog.net.pl Ajgor <n...@...pl>
    pisze:

    > Raczej ktos z jej ulubionego radia Maryja. Pewnie to
    > jest tez twoje ulubione?:)
    Nabijasz się. A to jest bardzo pożyteczna stacja.
    Telewizja też.

    --
    Jotte

  • 237. Data: 2009-07-08 16:04:16
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h31v6t$ke5$1@news.dialog.net.pl Ajgor <n...@...pl>
    pisze:

    > sądy są jak kiosk. Chcesz kupić wyrok? Idziesz i kupujesz. Sam to
    > widzialem na walsne oczy.
    Nie mam żadnego szacunku (a wręcz przeciwnie) dla polskiego wymiaru
    sprawiedliwości i jego funkcjonariuszy. Też sporo widziałem i sporo wiem.
    Ale może choć cień nadziei zostawić ludziom...?

    --
    Jotte

  • 238. Data: 2009-07-08 16:04:36
    Od: KRZYZAK <k...@k...com>

    Baloo <b...@o...eu> napisali:

    > Czego tu nie rozumiesz? Siłą rzeczy nie rozmawiamy o usługach i
    > świadczeniach, do których ktoś zobowiązany nie jest. Innymi słowy jeśli
    > oczekujesz od sprzedawcy warzyw

    Sprzedawca warzy nie jest zobowiazany rowniez do sprzedazy warzyw. Robi to
    bo chce, kapujesz?

    > Coś Ci się chyba pomyliło. Za niczym nie tęsknię, więc daruj sobie takie
    > argumenty ad personam, bo niczego nie wnoszą.

    Moze nie tesknisz, bo pewnie tego nie pamietasz. W takim razie powinienes
    sobie uswiadomic, ze chcialbys wprowadzac metody rodem z PRL.

    --
    usenet jest dla mieczakow
    (irc.freenode.net)

  • 239. Data: 2009-07-08 16:09:22
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:4a548c10$1@news.home.net.pl spp <s...@o...pl> pisze:

    > A nie? :(
    Jest takie powiedzenie: cnota jest jak zapałka, służy tylko raz.
    I to jest prawda.
    Nie można przestać być kurwą, można tylko przestać się puszczać.
    Nie można przestać być złodziejem, można tylko przestać kraść.

    Ta prosta reguła dotyczy bardzo wielu dziedzin życia.

    --
    Jotte

  • 240. Data: 2009-07-08 16:20:39
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h31vq7$kqf$1@news.dialog.net.pl Ajgor <n...@...pl>
    pisze:

    > Użytkownik "Jotte" napisał w wiadomości

    > U nas to wyglada inaczej. Byly przypadki podania do sadu (pracuje tu
    > kilkadziesiat tysiecy ludzi, wiec zawsze sie ktos znajdzie). Bylo pare
    > przypadkow przywrocenia.
    > Ale na najnizszej stawce. Zadnego zwracania zarobkow.
    W przypadku przywrócenia do pracy wskutek niezgodnego z prawem rozwiązania
    stosunku pracy zwrot utraconych świadczeń to normalne (przynajmniej w
    części - art. 47 KP).

    > Gosc przed sprawa zarabial 100 tys. rocznie, a po przywroceniu 25 tys. I
    > nic nie mogl na to poradzic.
    Mógł. Tylko nie umiał albo nie chciał (art. 45 KP).

    > Ale w wiekszosc sprawy sa przegrywanie. Zaklad ma kase, wiec ma
    > najlepszych prawnikow. No i sądy w kieszeni. Jak by jakis sedzia chcial
    > pogadac z prezesem, to musial by sie umawiac na audiencje jak u
    > jakiegos pieprzonego krola. Tak to u nas wyglada. Wezwanie prezesa do
    > sadu po prostu wyladowalo by w koszu :)
    Chyba nieco tworzysz jakąś urban-legend.
    Ja wiem, jakie jest polskie sądownictwo ale są też jakieś granice (chyba?).
    I jest przecież 4-ta władza.

    --
    Jotte