  • 1. Data: 2002-10-12 09:20:30
    Temat: Filmowanie osob prywatnych ciag dalszy
    Od: "Sasza" <s...@p...onet.pl>

    Napisalem juz wczesniej, ze:

> [...]
    >kampania wyborcza, polaczona z prawyborami i w tym celu pani nauczycielka,
    >ktora rowniez pracuje w telewizji lokalnej zaprosila sobie operatora i w
    >wiadomosciach pokaza jak to sie bawimy w polityke. OK pomysl jest dobry,
    ale
    >co mam zrobic jezeli nie zycze sobie filmowania mojej skromnej osoby (z
    >powodow osobistych). Wiem, ze najprostszym rozwiazaniem jest nie przyjscie
    >na lekcje, ale to nie wchodzi w gre.
    >Aha jestem pelnoletni (19 lat) jesli jest jakas roznica w tym wypadku.
    >Chcialbym uzyskac odpowiedz, jak najszybciej - czyli dzisiaj. Z gory
    dzieki.

    A teraz sprawa wyglada tak:

    Otoz odbylo sie wszystko zgodnie z planem, byla lekcja, byly prawybory i
    kampania wyborcza (tzn. w odwrotnej kolejnosci) i byla rowniez telewizja
    (kablowa). I co sie okazalo? Bylo to latwe do przewidzenia. Pokazano mnie
    (lacznie okolo 10 sekund w wiadomosciach lokalnych) wraz z moja twarza. Co
    teraz mam zrobic? Wiem, o tym, ze od razu do sadu sie nie leci (poza tym nie
    mam kasy na sadzenie sie)

    Aha dostalem 6. :)))

    Pozdrawiam i zapraszam na:
    Greetings and inviting to:
    http://www.sasza.tk

  • 2. Data: 2002-10-12 15:37:45
    Temat: Re: Filmowanie osob prywatnych ciag dalszy
    Od: "Michal Letowski" <m...@y...com>

    Użytkownik "Sasza" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > teraz mam zrobic? Wiem, o tym, ze od razu do sadu sie nie leci (poza tym

    A zglosiles publicznie sprzeciw? Jezeli tak, to przeczytaj:

    Ustawa o prawach autorskich:

    Art. 81. 1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane,
    jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych,
    społecznych, zawodowych,
    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie,
    krajobraz, publiczna impreza.

    Art. 83. Do roszczeń w przypadku rozpowszechniania wizerunku osoby na nim
    przedstawionej oraz rozpowszechniania korespondencji bez wymaganego
    zezwolenia osoby, do której została skierowana, stosuje się odpowiednio
    przepis art. 78 ust. 1; roszczeń tych nie można dochodzić po upływie
    dwudziestu lat od śmierci tych osób.

    Art. 78. 1. Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone
    cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania. W razie dokonanego
    naruszenia może także żądać, aby osoba, która dopuściła się naruszenia,
    dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności
    aby złożyła publiczne oświadczenie o odpowiedniej treści i formie. Jeżeli
    naruszenie było zawinione, sąd może przyznać twórcy odpowiednią sumę
    pieniężną tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę albo - na żądanie
    twórcy - zobowiązać sprawcę, aby uiścił odpowiednią sumę pieniężną na
    wskazany przez twórcę cel społeczny.

    Czyli piszesz teraz do telewizji z zadaniem zadoscuczynienia, czyli
    przeproszenia Cie na antenie badz tez mozesz okreslic interesujaca Cie
    kwote. Odpisza Ci na pewno, ze nic z tego i wtedy pozostaje Ci sad.

    > Aha dostalem 6. :)))

    Gratulacje i napisz, co wskorales.

    Michal Letowski

  • 3. Data: 2002-10-13 15:59:43
    Od: "Tomasz Wojciechowski" <w...@w...pl>

> [...]

    > teraz mam zrobic? Wiem, o tym, ze od razu do sadu sie nie leci (poza tym
    A nie byles przypadkiem czescia calosci, jaka byla KLASA (podstawa prawna
    patrz post wyzej)? Pierwsze na co ew. pozwany sie powola.
    pozdrawiam
    Tomasz