  • 1. Data: 2003-12-02 16:17:14
    Temat: Dziedziczy czy nie?
    Od: "Sekret" <s...@b...pl>

    Kobieta X - mężatka kupuje mieszkanie. Po kilku latach rodzi się jej córka
    (Kobieta Y). Y dorasta, wychodzi za mąż i ma syna... i umiera. Następnie
    umiera X, po czym umiera jej mąż i ojciec Y. Kto dziedziczy mieszkanie?
    Czy tylko syn Y? Jako, ze mieszkanie stanowi majątek odrębny Kobiety Y.
    Czy i syn i mąż?

    ???

  • 2. Data: 2003-12-02 16:32:11
    Temat: Re: Dziedziczy czy nie?
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    "Sekret" <s...@b...pl> wrote in message
> [...]
    > umiera X, po czym umiera jej mąż i ojciec Y. Kto dziedziczy mieszkanie?
    > Czy tylko syn Y? Jako, ze mieszkanie stanowi majątek odrębny Kobiety Y.

    Nic nie rozumiem, to czyje jest to mieszkanie X, czy Y.

  • 3. Data: 2003-12-02 16:54:18
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    Sekret wrote:
> [...]
    > umiera X, po czym umiera jej mąż i ojciec Y. Kto dziedziczy mieszkanie?
    > Czy tylko syn Y? Jako, ze mieszkanie stanowi majątek odrębny Kobiety Y.

    A to z życia, czy mamy rozwiązywać jakieś zadanie?

    KG

  • 4. Data: 2003-12-02 22:54:38
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    Użytkownik "Sekret" <s...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > umiera X, po czym umiera jej mąż i ojciec Y. Kto dziedziczy mieszkanie?
    > Czy tylko syn Y? Jako, ze mieszkanie stanowi majątek odrębny Kobiety Y.

    A moze byl testament?.. Byloby prosciej.. :-)

    Cos wiecej o tej X prosze.

  • 5. Data: 2003-12-02 23:01:55
    Od: "kizzi" <k...@p...onet.pl>

    mi się wydaję, że i syn i mąż po połowie, no ale przecież mąż nie żyje?
    pozro
    kiz

  • 6. Data: 2003-12-02 23:14:01
    Od: "kizzi" <k...@p...onet.pl>

    a nie sorry, nie doczytałam,
    wydaję mi się, że najpierw dziedziczą w połowie mąż X i syn, czyli wnuk, a
    po śmierci męża X , jego majątek (czyli pozostałe 50%) dziedziczą zstępni,
    czyli wnuk (zakładając że nie miał jeszcze innych nieślubnych dzieci). czyli
    w efekcie wnuk dziedziczy wszystko. Tylk należy pamiętać, że jeśli
    małżonkowie X mieli wspólność majątkową to 50% mjątku jest męża, a pozostałe
    50% przypada na spadek, chociaż na końcu i tak wnuk dziedziczy.
    i dlaczego założenie że mieszkanie stanowi odrębny majatek Y?? przecież ona
    nie dożyła otwarcia spadku??
    pozdro
    kiz

  • 7. Data: 2003-12-03 21:48:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > umiera X, po czym umiera jej mąż i ojciec Y. Kto dziedziczy mieszkanie?
    > Czy tylko syn Y? Jako, ze mieszkanie stanowi majątek odrębny Kobiety Y.

    Syn dziedziczy na pewno. Pytanie: czyj mąż ma dziedziczyć, bo się
    pogubiłem. Mąż X zmarł, jeśli rozumiem, więc dziedziczyć raczej nie może.
    Pewnie chodzi o męża Y, bo nie wzmiankujesz jego odejścia. Otóż mąż Y nie
    dziedziczy, bowiem nie wymieniono go w art. 931§2 kc.

    ------------------------------

    Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku
    dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych.
    Jednakże część przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna
    czwarta całości spadku.

    § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział
    spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach
    równych. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.

  • 8. Data: 2003-12-04 00:48:55
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl>

    On Tue, 02 Dec 2003 17:17:14 +0100, Sekret wrote:

> [...]
    > Następnie umiera X, po czym umiera jej mąż i ojciec Y. Kto dziedziczy
    > mieszkanie? Czy tylko syn Y? Jako, ze mieszkanie stanowi majątek

    Dziedziczy wyłącznie syn Y (czyli wnuk X i jej męża). Tylko on, ponieważ jest
    jedynym żyjącym spadkobiercą swoich dziadków. Jego ojciec (zięć Y)
    nie ma najmniejszych praw do majątku swoich teściów (po teściach się
    nie dziedziczy i tyle).

    Jego żona nie ma tu nic do rzeczy, bo umarła
    przed swoimi rodzicami, więc nigdy nie odziedziczyła ich majątku (żeby coś
    odziedziczyć trzeba przede wszystkim przeżyć właściciela tego czegoś :)

    Pozdrawiam,
    MArta

  • 9. Data: 2003-12-04 00:52:28
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl>

    On Tue, 02 Dec 2003 23:54:38 +0100, NoMAD wrote:

    > A moze byl testament?.. Byloby prosciej.. :-)
    Raczej trudniej. To teraz sprawa jest prosta.
    Przy testamencie dochodzą jeszcze zachowki.
    Pozdrawiam,
    MArta